Brak numeru PESEL czy adresu osoby popierającej inicjatywę referendalną można by uznać za uchybienia usuwalne. Ustawodawca jednak na to nie zezwala. Podkreślił to Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 20 marca 2012 r. (sygnatura akt: II OSK 281/12)
Rozpatrywana przezeń sprawa dotyczyła nieudanej próby przeprowadzenia referendum w Warszawie. Rada miasta wniosek o jego przeprowadzenie odrzuciła, wskazując m.in. braki formalne. Konkretnie chodziło o to, że części podpisów popierających tę inicjatywę nie towarzyszyły pełne dane wymagane przepisami prawa.
Decyzję rady miasta utrzymał w mocy Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Później Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że zaskarżony kasacją wyrok odpowiada prawu.
W swoim orzeczeniu NSA odniósł się również do kwestii podpisów popierających wniosek oraz możliwości uzupełniania braków wniosku w tym zakresie.
– W świetle art. 6 ust. 6 oraz art. 22 ust. 5 ustawy o referendum lokalnym ustawodawca nie pozwala na usuwanie uchybień po upływie terminu do zebrania podpisów – stwierdził NSA.