Rada miejska w Miliczu podjęła uchwałę w sprawie szczegółowych warunków ustalania wysokości i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek.
Jako podstawę prawną uchwały radni wskazali przepisy ustawy o samorządzie gminnym (art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 1) oraz ustawy o systemie oświaty (art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 4).
Uchwała regulowała m.in. kwestie wstrzymywania dotacji dla szkół i przedszkoli publicznych (niepublicznych) prowadzonych przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego. W jej przepisach postanowiono, że dotacja zostanie wstrzymana w przypadku nieprzekazania przez szkołę określonych informacji powoduje wstrzymanie przekazanie szkole kolejnych rat dotacji. Uzupełnienie tych informacji przez szkołę w terminie późniejszym powoduje zaś, że zaległe raty dotacji zostaną placówce przekazane.
Uchwała została zakwestionowana przez Kolegium Regionalnej Izby we Wrocławiu (uchwała z 19 czerwca 2013 r., sygn. akt 73/2013).
- Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie jest uprawniony do określania zasad ani trybu wstrzymywania dotacji – mówi Lucyna Hanus, przewodnicząca Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu.