Rada Miejska w Przemkowie podjęła uchwałę o przeprowadzeniu referendum gminnego w sprawie odwołania Stanisława Pępkowskiego z funkcji burmistrza przed upływem kadencji z powodu nieudzielenia mu absolutorium. Takie postępowanie wszczyna się na wniosek mieszkańców lub poprzez podjęcie stosownej uchwały przez radę gminy.
W uchwale określono termin i inne szczegóły referendum. Z tego powodu zakwestionował ją wojewoda dolnośląski, bo – w jego opinii – rada gminy nie ma kompetencji do określania terminu przeprowadzenia referendum, wzoru i treści karty do głosowania oraz kalendarza czynności związanych z przeprowadzeniem referendum.
Wojewoda dokonał szczegółowej analizy ustawy o referendum lokalnym. Doszedł do wniosku, że z zestawienia przepisów art. 9 ust. 2 i art. 24a ust. 2 w zw. z art. 25 ust. 1 wynika, że ustawodawca z jednej strony nałożył na radę gminy obowiązek podjęcia uchwały o określonej treści, a z drugiej strony na komisarza wyborczego nałożył obowiązek wydania postanowienia zawierającego te same elementy co uchwała rady gminy, tj. termin przeprowadzenia referendum, wzór i treść karty do głosowania oraz kalendarz czynności związanych z przeprowadzeniem referendum.
Organ nadzorczy stwierdził, że w związku z kolizją dwóch norm prawnych rangi ustawowej: art. 9 ust. 2 ustawy referendum lokalnym oraz art. 24a ust. 2 w zw. z art. 25 ust. 1 ustawy o referendum lokalnym, należy problem ten rozstrzygnąć według zasady, że gdy normy zawarte w aktach prawnych tej samej rangi (ustawy) obowiązują w tym samym czasie, norma o charakterze szczególnym ma pierwszeństwo stosowania przed normą o charakterze ogólnym.
Treść uchwały rady w sprawie odwołania wójta powinna zatem zawierać wyłącznie postanowienia dotyczące przedmiotu referendum, tj. postanowienie o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta z przyczyny określonej w art. 28a ustawy o samorządzie gminnym oraz proponowaną treść pytania z wariantami odpowiedzi. Termin referendum i inne szczegóły powinien natomiast określać komisarz wyborczy.