Gmina nie zabroni handlu obwoźnego

Handel obwoźny jest jedną z form prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorca musi zarejestrować ją w urzędzie miasta i gminy, a zamiar sprzedaży żywności ze środków transportu zgłosić właściwemu organowi, zarejestrować i uzyskać zatwierdzenie przez właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.

Publikacja: 16.12.2013 11:59

Prowadzenie handlu w obrębie drogi publicznej bez zezwolenia w sposób zagrażający bezpieczeństwu pie

Prowadzenie handlu w obrębie drogi publicznej bez zezwolenia w sposób zagrażający bezpieczeństwu pieszych, a także z naruszeniem warunków sanitarnych pozwala Policji i Straży Miejskiej na zastosowanie odpowiednich środków prawnych.

Foto: www.sxc.hu

Rada miasta Krakowa podjęła uchwałę w sprawie prowadzenia handlu okrężnego. W § 1 tej uchwały rada postanowiła, że „prowadzenie handlu okrężnego tj. naręcznego, prowadzonego z wszelkich ruchomych obiektów, a w szczególności z ręki, kosza, z pojemnika, ze stoiska, z pojazdu samochodowego lub z naczepy samochodowej w miejscach publicznych na terenie miasta Krakowa dozwolone jest wyłącznie w miejscach udostępnionych przez właściciela lub zarządcę terenu". W §2 uchwały stwierdzono zarazem, iż „udostępnianie miejsc do prowadzenia handlu okrężnego na terenach będących własnością Gminy Miejskiej Karków oraz Skarbu Państwa a położonych w jej obrębie i przez nią zarządzanych odbywa się na zasadach określonych przez Prezydenta Miasta Krakowa". W §3 wskazano, iż prowadzenie handlu określonego w § 1 podlega obowiązkowi uiszczenia opłaty targowej. Natomiast w §4 zastrzeżono, iż prowadzenie handlu okrężnego z naruszeniem przepisów §1 podlega sankcjom przewidzianym w art. 54 i 60³ Kodeksu wykroczeń.

W podstawie prawnej podjętej uchwały, Rada Miasta Krakowa powołała art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących rada gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego, a także art. 40 ust. 4 ww. ustawy zgodnie z którym przepisy porządkowe, ustanowione przez radę gminy, mogą przewidywać za ich naruszanie karę grzywny wymierzana w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

Wojewoda małopolski, rozstrzygnięciem nadzorczym z 13 listopada 2013 r. stwierdził nieważność uchwały rady miasta Krakowa w całości (sygn. akt WN-II.4131.1.35.2013).

- Przepisy porządkowe w gminie mogą być wydawane w oparciu o art. 40 ust. 3 i 4 ustawy o samorządzie gminnym jedynie wówczas gdy spełnione zostaną kumulatywnie dwie przesłanki pierwsza, tzw. obiektywna, dotycząca stanu prawnego, tj. brak uregulowania tej materii w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących, i druga tzw. subiektywna, dotycząca stanu faktycznego, tj. powstanie sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia obywateli albo konieczności zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego – mówi Mirosław Chrapusta, radca prawny i dyrektor Wydziału Prawnego i Nadzoru Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego. - Przedmiot regulacji badanej uchwały jakim jest ogólne ustalenie zasad prowadzenia handlu okrężnego na terenie miasta Krakowa nie spełnia powyższych przesłanek - dodaje.

W ocenie wojewody małopolskiego nie można przyjąć by przepisy porządkowe zawarte w uchwale zostały wydane w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach oraz by były niezbędne dla ochrony dóbr wymienionych w art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym

.

- Przedmiot uchwały jakim jest określenie ogólnych zasad prowadzenia handlu okrężnego na terenach stanowiących własność gminy może zostać m.in. ujęty w ramach ustanowionych przez radę zasad zarządzania mieniem, zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, względnie określona w formie bieżącego gospodarowania mieniem komunalnym przez prezydenta miasta Krakowa – wyjaśnia Mirosław Chrapusta. - W przypadku natomiast mienia Skarbu Państwa, pozostającym w zarządzie miasta Krakowa podstawę tego rodzaju należy poszukiwać w dyspozycji normy ujętej w art. 11ust. 1 ustawy z o gospodarce nieruchomościami w związku z art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym - dodaje.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Wojewoda małopolski zwrócił także uwagę, że ewentualne prowadzenie działalności w zakresie handlu okrężnego w ramach pasa drogowego może być realizowane i egzekwowane na zasadach określonych w ustawie o drogach publicznych. Przepisy tej ustawy wymagają uzyskania od zarządcy drogi zezwolenia na zajęcie pasa drogowego. Prowadzenie handlu w obrębie drogi publicznej bez zezwolenia zarządcy drogi stanowi podstawę do wymierzenia przez zarządcę drogi kary pieniężnej (art. 40 ust. 12 ustawy), a także w przypadku zagrożeniu bezpieczeństwu pieszych, utrudniania ruchu pozwala Policji i Straży Miejskiej na wymierzenie kary grzywy lub nagany (art. 90 Kodeksu wykroczeń)

- Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, iż obowiązujące unormowania prawne, stanowią wystarczająca regulacje do określenia zasad prowadzenia handlu okrężnego na mieniu komunalnym, tym samym brak jest wystarczających podstaw do kreowania w tym względzie przepisów porządkowych – ocenia Mirosław Chrapusta. - Godzi się zauważyć, iż przysługujące radzie gminy kompetencje w zakresie stanowienia przepisów porządkowych nie powinny być wykorzystywane do bieżącego zarządzania na danym obszarze, ale wyłącznie w celu przeciwdziałania realnym zagrożeniom wartości określonych w art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym – podkreśla radca prawny.

Z Orzecznictwa Sądów Administracyjnych

Rada miasta Krakowa podjęła uchwałę w sprawie prowadzenia handlu okrężnego. W § 1 tej uchwały rada postanowiła, że „prowadzenie handlu okrężnego tj. naręcznego, prowadzonego z wszelkich ruchomych obiektów, a w szczególności z ręki, kosza, z pojemnika, ze stoiska, z pojazdu samochodowego lub z naczepy samochodowej w miejscach publicznych na terenie miasta Krakowa dozwolone jest wyłącznie w miejscach udostępnionych przez właściciela lub zarządcę terenu". W §2 uchwały stwierdzono zarazem, iż „udostępnianie miejsc do prowadzenia handlu okrężnego na terenach będących własnością Gminy Miejskiej Karków oraz Skarbu Państwa a położonych w jej obrębie i przez nią zarządzanych odbywa się na zasadach określonych przez Prezydenta Miasta Krakowa". W §3 wskazano, iż prowadzenie handlu określonego w § 1 podlega obowiązkowi uiszczenia opłaty targowej. Natomiast w §4 zastrzeżono, iż prowadzenie handlu okrężnego z naruszeniem przepisów §1 podlega sankcjom przewidzianym w art. 54 i 60³ Kodeksu wykroczeń.

Pozostało 81% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów