Zasady finansowania kampanii wyborczej regulują przepisy kodeksu wyborczego z 5 stycznia 2011 r. (dalej kodeks). Wspólne dla wszystkich wyborów przepisy (Sejm, Senat, Prezydent RP, Parlament Europejski i wybory samorządowe) zawiera dział I, rozdział 15 kodeksu (art. 125–151). Natomiast regulacje szczegółowe, dotyczące limitów wydatków, jakie komitety wyborcze mogą przeznaczyć na agitację wyborczą, określają:
Zadanie ?dla pełnomocnika
Finansowanie kampanii wyborczej jest jawne. Tej naczelnej zasadzie wynikającej z art. 125 kodeksu podporządkowane są wszystkie pozostałe regulacje dotyczące zarówno pozyskiwania, jak i wydatkowania środków komitetów wyborczych. Tych utworzonych przez partie polityczne (koalicje partii politycznych) i komitetów wyborczych wyborców czy utworzonych przez organizacje niebędące partiami politycznymi (np. stowarzyszenia zwykłe).
Mówiąc o źródłach finansowania kampanii wyborczej przez komitety wyborcze, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na art. 126 kodeksu, który stanowi, że wydatki ponoszone przez komitety wyborcze w związku z zarządzonymi wyborami są pokrywane z ich źródeł własnych.
Przez źródła własne, tak jak w dotychczasowych ustawach wyborczych (np. w ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw) należy rozumieć prawnie dozwolone źródła zasilania finansowego, z których komitet wyborczy może pozyskiwać środki na pokrycie wydatków związanych z kampanią wyborczą (piszemy o nich niżej).
Należy również pamiętać, że komitet wyborczy może pozyskiwać środki i wydatkować je wyłącznie na cele związane z wyborami. Oznacza to, że nie może gromadzić środków na inne cele ani prowadzić działalności gospodarczej. Nie może także wydatkować posiadanych środków na cele niezwiązane z wyborami, np. na cele charytatywne czy inne społecznie użyteczne.