Nowe drogi ekspresowe i gminne w formule PPP

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, jak się wydaje, zależy dziś głównie od opinii EUROSTAT, która określi wpływ zobowiązań wynikających z realizacji projektu na finanse publiczne.

Publikacja: 18.06.2019 06:30

Nowe drogi ekspresowe i gminne w formule PPP

Foto: AdobeStock

Główny Urząd Statystyczny wydał wstępną pozytywną opinię co do kwalifikacji finansowej projektu budowy obwodnicy. Ogłoszenie przetargu nastąpi najprawdopodobniej w II połowie 2019 r. Partnerstwo publiczno-prywatne w sektorze drogowym wykorzystują też samorządy, w tym m.in. gmina Słupsk oraz miasto Podkowa Leśna.

Zasady wynagradzania partnera prywatnego

Ministerstwo Infrastruktury oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planują realizację budowy trzech odcinków S6 w formule partnerstwa publiczno-prywatnego:

Czytaj także: Zamówienia publiczne: co się zmieni?

- S6 Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina (planowana data wszczęcia postępowania II poł. 2020 r., etap: ocena efektywności);

- S6 Koszalin-Gdańsk (planowana data wszczęcia postępowania I poł. 2019 r., etap: ocena efektywności);

- S6 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej (planowana data wszczęcia postępowania II poł. 2019 r., etap: ocena efektywności).

Zakłada się, że we wszystkich wyżej wskazanych projektach partner prywatny zobowiązany będzie w szczególności do zaprojektowania, budowy, eksploatacji oraz utrzymania nowych odcinków dróg wybudowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Mechanizm wynagradzania partnera prywatnego, zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Infrastruktury, ma zostać oparty na tzw. opłacie za dostępność, a wynagrodzenie będzie wypłacane po zakończeniu budowy w momencie uruchomienia procesu świadczenia usługi publicznej.

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej została uwzględniona w „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)" (dalej: Program). Należy jednak wskazać, że zadanie to (podobnie jak kilka innych tego typu) wykraczało poza limit wydatków określonych w Programie.

W ubiegłym roku Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów wydał zgodę na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, pod warunkiem, że realizacja tej inwestycji nie obciąży deficytu instytucji rządowych oraz samorządowych. W związku z tym, że partnerstwo publiczno-prywatne poprzez odpowiedni podział ryzyk umożliwia realizację przedsięwzięcia bez wpływu na poziom państwowego długu publicznego oraz deficyt sektora finansów publicznych, zdecydowano się na podjęcie próby realizowania tej inwestycji w ramach współpracy sektora publicznego z sektorem prywatnym. Należy podkreślić, że osiągnięcie tego skutku jest możliwe, gdy partner prywatny ponosi większość ryzyka budowy oraz większość ryzyka dostępności lub ryzyka popytu (art. 18a ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym; tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1834).

Harmonogram do korekty

Ministerstwo Infrastruktury, na przełomie I i II kwartału 2019 r. uzyskało pozytywną opinię Głównego Urzędu Statystycznego odnoszącą się do kwalifikacji finansowej zobowiązań wynikających z projektu dotyczącego budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w formule PPP. Opinia Głównego Urzędu Statystycznego poprzedza (co wcześniej oficjalnie nigdy nie miało miejsca; zazwyczaj były to analizy ex-post) kwalifikację finansową EUROSTAT i ma charakter wstępny. Należy wskazać, że teoretycznie to właśnie od oceny, którą wystawi EUROSTAT na podstawie przedstawionej dokumentacji zależeć będzie ogłoszenie przetargu na wybór partnera prywatnego w celu realizacji przedsięwzięcia obejmującego budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, aczkolwiek minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk w swoich wypowiedziach publicznych sygnalizował, że jest zdeterminowany by przygotowywać już teraz inwestycję nie czekając na finalną opinię Eurostat.

Zgodnie z oficjalnym harmonogramem projektu, rozpoczęcie robót powinno nastąpić w maju 2020 r., natomiast oddanie Obwodnicy Metropolii Trójmiasta do użytku w sierpniu 2022 r. Pierwotnie zakładano, że ogłoszenie postępowania na wybór partnera prywatnego mającego realizować inwestycję dotyczącą budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej nastąpi w I poł. 2019 r. Obecnie zakłada się, że nastąpi to w II poł. br. W związku z tym uznać należy, że również oficjalny harmonogram, w tym daty wskazane powyżej ulegną liniowemu przesunięciu.

Doświadczenia samorządów

Należy podkreślić, że także samorządy korzystają z formuły PPP do realizacji projektów z sektora drogownictwa. Przykładowo, w lutym br. gmina Słupsk podpisała umowę z partnerem prywatnym w zakresie projektu pn. „Budowa i utrzymanie dróg gminnych wraz z utrzymaniem infrastruktury w pasie drogowym dla wybranych miejscowości Gminy Słupsk w formule partnerstwa publiczno-prywatnego". W ramach tego projektu partner prywatny wybuduje i zmodernizuje drogi osiedlowe. Na partnerze prywatnym spoczywać będzie ryzyko budowy i dostępności. Przez określony w umowie czas partner będzie również zarządzał drogami, a w zamian za swoje świadczenia będzie wynagradzany bezpośrednio z budżetu gminy, proporcjonalnie do wywiązania się z umowy oraz czasu jej trwania. Obecnie projekt ten znajduje się na etapie budowy.

Miasto Podkowa Leśna również planuje wybudować drogi w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Projekt pn. „Budowa i przebudowa dróg publicznych zlokalizowanych w Podkowie Leśnej wraz z ich utrzymaniem" zakłada budowę oraz przebudowę 34 odcinków dróg o łącznej długości 13,5 km wraz z ich utrzymaniem. Partner prywatny będzie zobowiązany w szczególności do wykonania niezbędnych prac projektowych, opracowania harmonogramu przeprowadzenia inwestycji, przejęcia terenu robót od podmiotu publicznego, budowy lub przebudowy wskazanych odcinków dróg w standardzie określonym przez podmiot publiczny czy do sfinansowania realizacji zadań wykonywanych w ramach etapu inwestycyjnego. Podmiot publiczny natomiast udostępni partnerowi prywatnemu wszelkie posiadane projekty poszczególnych odcinków dróg.

Miasto Podkowa Leśna poprzez realizację ww. projektu chce usprawnić płynność ruchu w mieście, zwiększyć poziom bezpieczeństwa komunikacyjnego, a także przywrócić do użytkowania drogi zniszczone lub uszkodzone, co przyczynić się ma do zwiększenia komfortu życia mieszkańców gminy.

Tomasz Korczyński - adwokat, Managing Counsel współkierujacy parktyką PPP w warszawskim biurze Dentons

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr