- Czy uchwała wprowadzająca zwolnienie z podatku od nieruchomości dla grupy najmniejszych przedsiębiorców – tzw. samozatrudnionych podlega zgłoszeniu do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – jak inne uchwały w sprawie zwolnień?
Materialno-prawną podstawę do podejmowania przez organy stanowiące gmin uchwał w przedmiocie zwolnień w podatku od nieruchomości stanowi art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Wynika z niego, że rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust. 1 oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw. Przepis ten wraz z art. 20b tej ustawy oraz art. 7 ust. 3 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, stwarzał powinność po stronie gminy, do zgłoszenia projektu uchwały m.in. przewidującej ww. preferencję do zaopiniowania przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dla przypomnienia, zgodnie z ww. art. 20b ustawy, w przypadkach, o których mowa m.in. w art. 7 ust. 3 wspomnianej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, jeżeli uchwała rady gminy przewiduje udzielanie pomocy publicznej, uchwała ta powinna być podjęta z uwzględnieniem przepisów dotyczących pomocy publicznej.
Czytaj także: Podatek od nieruchomości w czasie pandemii koronawirusa
Z kolei, przepisy dotyczące tej pomocy ujęte zostały w ustawie z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, a wśród nich – art. 7 ust. 3. Stanowi on, że projekt programu pomocowego przewidujący udzielanie pomocy de minimis podlega wyłącznie zgłoszeniu Prezesowi Urzędu, który w terminie 14 dni może przedstawić zastrzeżenia dotyczące przejrzystości zasad udzielania pomocy.
Zresztą, wspomniany obowiązek opiniodawczy, akcentowano także wielokrotnie w orzecznictwie nadzorczym regionalnych izb obrachunkowych. Przykładowo, w jednym z ostatnich rozstrzygnięć nadzorczych z ww. zakresu przedmiotowego, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w uchwale z 5 grudnia 2019 r. (nr 279/g277/P/19) stwierdziło: Obowiązek zgłaszania projektu uchwały przewidującej udzielenie pomocy de minimis wynika z art. 7 ust. 3 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. W przepisie tym wprost wskazuje się, że projekt programu pomocowego przewidujący udzielenie pomocy de minimis podlega zgłoszeniu Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w terminie 14 dni może przedstawić zastrzeżenia dotyczące przejrzystości zasad udzielania pomocy. Warto również dodać, że naruszenie ww. obowiązku skutkowało orzeczeniem nieważności przez ww. organ nadzoru całej uchwały, było więc dotkliwą sankcją dla gminy.