W służbie cywilnej do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę w tej służbie wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia bez względu na występujące między nimi przerwy oraz sposób ustania stosunku pracy. A także inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Tak wynika z art. 90 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc). Podobnie zresztą ustala się staż w przypadku nagrody jubileuszowej (art. 91 usc) czy odprawy emerytalno-rentowej (art. 94 usc).
W ustawach pragmatycznych
Te inne okresy, które mogą być uwzględnione w stażu pracy, wymienia m.in. art. 301 kodeksu pracy (okres czynnej służby wojskowej) oraz art. 302 kp (okres służby w Policji, Urzędzie Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Służbie Więziennej, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej). I jak wskazują te przepisy, wymienione w nich okresy są zaliczane do okresu zatrudnienia w zakresie i na zasadach przewidzianych odrębnymi przepisami.
Chodzi tu o przepisy ustaw regulujących kwestie dotyczące stosunku służbowego osób pełniących służbę w wymienionych formacjach. Kodeks pracy, który do członków korpusu służby cywilnej ma w tej kwestii zastosowanie na mocy art. 9 usc, odsyła zatem do rozwiązań zawartych w ustawach pragmatycznych tych służb. A te ciągle jeszcze różnią się między sobą, przynajmniej zapisami.
Ważne
Do okresów pracy, od których zależy prawo i wysokość dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej, nie wlicza się okresów zatrudnienia w partii komunistycznej (Polskiej Partii Robotniczej i Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej), jak również w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 ustawy z 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 1388). W tym przypadku wyrażenie „okres zatrudnienia" należy rozumieć szerzej – nie tylko jako okres pozostawania w stosunku pracy, lecz także jako okres służby.
Różne formacje, różne zasady
Najkorzystniejsze dla byłych funkcjonariuszy rozwiązania przyjęły ustawy o ABW i AW (art. 92), CBA (art. 81), BOR (art. 67), czy o służbie funkcjonariuszy SKW i SWW (art. 51). Zgodnie z tymi przepisami, funkcjonariuszowi, który po zwolnieniu ze służby podjął pracę, okres służby wlicza się do okresu zatrudnienia w zakresie wszelkich uprawnień wynikających z prawa pracy.