Reklama

Niepodpisana decyzja jest tylko projektem

Każda decyzja musi zawierać podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego pracownika organu upoważnionego do wydania decyzji. Jeżeli decyzję wydano w formie dokumentu elektronicznego, potrzebny jest kwalifikowany podpis elektroniczny.

Publikacja: 19.12.2017 01:00

Niepodpisana decyzja jest tylko projektem

Foto: Fotolia.com

Decyzja wydana przez organ nie została podpisana. Została jednak utrzymana w mocy przez organ II instancji. Czy uzasadnia to stwierdzenie nieważności decyzji organu odwoławczego?

Tak. Wymóg podpisania decyzji wynika z art. 107 § 1 pkt 8 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.). Jak zwrócono uwagę w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 13 września 2013 r. (sygn. I OSK 2932/12, LEX nr 1557278), w orzecznictwie i doktrynie prezentowane są rozbieżne stanowiska dotyczące skutku braku podpisu. Według jednego stanowiska, brak podpisu powoduje nieistnienie decyzji. Natomiast odmienny pogląd sprowadza się do tego, że decyzja, która nie zawiera podpisu osoby upoważnionego do jej wydania, jest nieważna. Nie ma natomiast rozbieżności co do tego, że decyzja organu odwoławczego utrzymująca w mocy takie rozstrzygnięcie rażąco narusza prawo, co uzasadnia stwierdzenie jej nieważności (art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a.).

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Spadki i darowizny
Kiedy dokładnie należy otworzyć testament i kto powinien to zrobić?
Sądy i trybunały
Uchwałą Sejmu w neo-KRS. Żurek rozważa reaktywowanie starej KRS
Reklama
Reklama