Terminy, w jakich organ prowadzący postępowanie powinien załatwić sprawę, określa art. 35 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.). Sprawy należy załatwiać bez zbędnej zwłoki. Niezwłocznie trzeba załatwić sprawę, która może być rozpatrzona na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania. Dotyczy to także sprawy, która może być rozpatrzona na podstawie faktów i dowodów powszechnie znanych albo znanych z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwych do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.
Czytaj też: Zajęcie stanowiska a współdziałanie organów w postępowaniu administracyjnym
Termin na załatwienie sprawy
Jeżeli sprawa wymaga postępowania wyjaśniającego, jej załatwienie powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. W postępowaniu odwoławczym obowiązuje termin miesiąca od dnia otrzymania odwołania. Załatwienie sprawy w postępowaniu uproszczonym (por. art. 163b-163g k.p.a.) powinno nastąpić niezwłocznie, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia wszczęcia postępowania. Przepisy szczególne mogą określać inne terminy niż wskazane powyżej – por. np. art. 35 ust. 6 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1202 ze zm.) dot. wydania decyzji w sprawie pozwolenia na budowę. Do terminów załatwienia sprawy nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji, a także okresów opóźnień spowodowanych z winy strony bądź przyczyn niezależnych od organu.
Przykład:
Załóżmy, że załatwienie sprawy – wszczętej na żądanie strony – wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego. Organ, do którego wpłynęło żądanie, ma na załatwienie tej sprawy miesiąc, a jeżeli jest to sprawa szczególnie skomplikowana - 2 miesiące od dnia wszczęcia postępowania. Datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi (por. art. 61 § 3-3a k.p.a.). W k.p.a. nie określono kryterium kwalifikowania spraw ze względu na stopień ich trudności, w związku z czym ich zaliczenie do grupy „szczególnie skomplikowanych" następuje na podstawie oceny dokonanej przez organ (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 28 marca 2019 r., sygn. III SAB/Gd 5/19, LEX nr 2650607). Zgodnie art. 57 § 3 k.p.a. określony w miesiącach termin na załatwienie sprawy kończy się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było – w ostatnim dniu tego miesiąca. Do terminu na załatwienie sprawy nie wlicza się m.in. okresów opóźnień z przyczyn niezależnych od organu. Taką przyczyną nie jest jednak np. sezon urlopowy (por. wyrok WSA w Lublinie z 28 stycznia 2014 r., sygn. II SAB/Lu 589/13, LEX nr 1502617).
W myśl art. 36 k.p.a. o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie trzeba zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy i pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia. Ten sam obowiązek ciąży na organie także w razie zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu. Zawiadomienie to powinno mieć formę postanowienia, na które nie służy zażalenie (por. np. wyrok WSA w Poznaniu z 9 maja 2018 r., sygn. II SA/Po 1066/17, LEX nr 2500612).