Oświadczenia majątkowe: co trzeba wykazać w rocznym oświadczeniu

30 kwietnia upływa termin na złożenie oświadczeń majątkowych m.in. przez wójta, burmistrza, prezydenta i radnego. Powinny one opisywać ich majątek według stanu na 31 grudnia 2014 r.

Publikacja: 21.04.2015 06:25

Oświadczenia majątkowe: co trzeba wykazać w rocznym oświadczeniu

Foto: www.sxc.hu

Oświadczenie majątkowe należy złożyć w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach wraz z kopią zeznania (PIT) o wysokości osiągniętego dochodu w danym roku podatkowym. Osoby, które nie podlegają indywidualnemu rozliczeniu się z urzędem skarbowym (np. emeryci rozliczani przez ZUS, rolnicy, bezrobotni nieosiągający dochodów), na pierwszej stronie składanego oświadczenia majątkowego, w jego lewym górnym rogu, robią adnotację dotyczącą właściwego dla nich urzędu skarbowego.

- Czy osoba niebędąca wójtem, piastująca stanowisko kierownika urzędu stanu cywilnego, jest zobowiązana do złożenia corocznego oświadczenia majątkowego?

Nie.

Taki obowiązek nie wynika ani z przepisów ustawy o samorządzie gminnym, ani z przepisów ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego. Kierownik USC inny niż wójt może zostać jedynie zobowiązany do złożenia oświadczenia majątkowego na podstawie przepisów ustawy o pracownikach samorządowych. Te zaś stanowią, że do złożenia takiego oświadczenia może zostać zobowiązany każdy pracownik samorządowy, jeżeli jego przełożony wyda mu takie polecenie.

Obowiązek składania corocznych oświadczeń majątkowych ciąży na wójcie, który jest jednocześnie kierownikiem USC. Składają je również – w terminie do 30 kwietnia – kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych. Mogłoby się zatem wydawać, że z art. 24h ustawy o samorządzie gminnym wynika obowiązek złożenia oświadczenia majątkowego również dla innego niż wójt kierownika USC. Tak jednak nie jest. A to dlatego, że urząd stanu cywilnego nie jest jednostką organizacyjną gminy. USC jest częścią urzędu gminy.

Artykuł 24h gminnej ustawy ustrojowej zobowiązuje do składania oświadczeń majątkowych także osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu wójta. Kierownik (inny niż wójt) USC i jego zastępca nie są również takimi osobami. Owszem, mają oni kompetencje do wydawania decyzji administracyjnych. Ich źródłem jest jednak ustawa – Prawo o aktach stanu cywilnego, a nie upoważnienie wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

W konsekwencji stwierdzić należy, że ani kierownik USC (inny niż wójt), ani jego zastępca corocznych oświadczeń majątkowych (do 30 kwietnia) składać nie muszą. Chyba że złożenia takiego oświadczenia zażąda od nich wójt (burmistrz, prezydent miasta) na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych.

- Czy radny musi podawać w corocznym oświadczeniu majątkowym informacje o dochodach małżonka?

Nie.

W corocznym oświadczeniu majątkowym radny (wójt), a także inne zobowiązane osoby muszą podać informację o zarobkach, które osiągnęli w roku poprzednim.

Nie dotyczy to dochodów ich małżonków. Ta zasada obowiązuje zarówno wówczas, gdy małżonkowie zdecydowali się na rozdzielność majątkową, jak i wtedy, gdy istnieje między nimi wspólność majątkowa. Przepisy, w tym art. 24h i następne ustawy o samorządzie gminnym, nie wymagają bowiem podania informacji o stanie majątkowym małżonka samorządowca, a tym bardziej danych o jego zarobkach.

- Czy członek zarządu spółki, w której gmina ma 100 proc. udziałów, jest zobowiązany do złożenia oświadczenia majątkowego za 2014 r. do 30 kwietnia 2015 r.?

Tak.

O tym, kto musi dopełnić tej powinności, mówią przepisy samorządowych ustaw ustrojowych. W gminie, poza radnymi i wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta), oświadczenie składa również zastępca wójta, skarbnik i sekretarz, osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta, a także kierownik gminnej jednostki organizacyjnej oraz osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną.

Co prawda użyte w art. 24h ustawy o samorządzie gminnym wyrażenie „gminna osoba prawna" może budzić wątpliwości, ale intencją ustawodawcy było objęcie dyspozycją przepisu jak najszerszej grupy podmiotów.

W konsekwencji prezes spółki komunalnej ujawni w oświadczeniu majątkowym informacje o posiadanych nieruchomościach, zasobach pieniężnych, kredytach i udzielonych pożyczkach. Napisze ponadto, jakim samochodem jeździ (jeśli jego wartość przekracza 10 tys. zł), a także poda informacje o innych posiadanych ruchomościach o tej wartości. Mogą to być np. meble, obrazy, a nawet kolekcja znaczków pocztowych czy monet.

- W jaki sposób prawidłowo wypełnić w oświadczeniu majątkowym rubrykę dotyczącą posiadanych nieruchomości?

Posiadaczem jest zarówno właściciel danej nieruchomości, jak i użytkownik wieczysty (któremu przysługuje własność budynku wzniesionego na gruncie), a także faktyczny posiadacz nieruchomości o nieustalonej własności. Posiadaczem nieruchomości jest także najemca, dzierżawca, użytkownik lub osoba mająca inny tytuł do nieruchomości (np. spółdzielcze prawo do lokalu).

Przy określaniu wartości nieruchomości należy samemu oszacować jej wartość rynkową. Jeśli znana jest aktualna wycena nieruchomości dokonana przez upoważniony do takiej działalności podmiot, należy wpisać dokładną wartość. Trzeba też podać rok, kwotę i formę nabycia. Jeśli do nabycia doszło w drodze darowizny lub spadku, należy podać szacunkową wartość nieruchomości.

Ujawnieniu podlega dom (zarówno stojący na gruncie należącym do osoby składającej oświadczenie, jak i stojący na gruncie znajdującym się w użytkowaniu wieczystym oraz dom w spółdzielni mieszkaniowej). Ujawniając posiadany dom, należy podać jego powierzchnię całkowitą, lecz przy szacowaniu wartości nieruchomości należy wziąć pod uwagę zarówno dom, jak i działkę, na której stoi.

Ujawnieniu podlega:

- lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość – mieszkania wykupione na własność od spółdzielni, gmin, zakładów pracy, kupione od dewelopera. W tym przypadku tytuł prawny do lokalu to własność,

- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu – mieszkanie własnościowe,

- spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu – mieszkanie spółdzielcze,

- lokal wchodzący w skład mieszkaniowego zasobu gminy – mieszkanie komunalne

- prawo najmu mieszkania należącego do towarzystwa budownictwa społecznego.

W oświadczeniu majątkowym należy także podać informację o posiadanym gospodarstwie rolnym. Należą do niego grunty rolne i leśne wraz z budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego o obszarze nie mniejszym niż 1 ha użytków rolnych. Ujawnieniu podlegają prawa do gospodarstwa rolnego:

- własność – gospodarstwo rolne indywidualne lub współwłasność – gospodarstwo rolne wspólne,

- użytkowanie wieczyste,

- posiadanie samoistne,

- użytkowanie,

- zarząd,

- dzierżawa.

Kwoty przychodów i dochodów osiągniętych z gospodarstwa rolnego określa się zgodnie z przepisami o podatku rolnym i o podatku leśnym, gdyż dochody z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego nie podlegają ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W oświadczeniu majątkowym należy także podać informacje o innych posiadanych nieruchomościach. Jako inne nieruchomości należy ujawnić wszystkie te, które nie mieszczą się w kategoriach: dom, mieszkanie, gospodarstwo rolne. Mogą to być: grunty niezabudowane, grunty gospodarcze i leśne niewchodzące w skład gospodarstwa rolnego, nieużytki, działki rekreacyjne i inne.

- Czy do corocznego oświadczenia majątkowego należy wpisać środki zgromadzone w otwartym funduszu emerytalnym oraz składki zewidencjonowane na subkoncie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

Nie.

Podstawą prawną składania oświadczeń majątkowych przez samorządowców są przepisy ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa. Wszystkie zawierają zamknięty katalog informacji, które w oświadczeniu majątkowym powinny się znaleźć. Środki zgromadzone w OFE czy na subkontach ZUS nie zostały w nim uwzględnione. Wniosek może być tylko jeden: informacji takich w oświadczeniu się nie zamieszcza.

Co więcej, zasadą jest, że wszystkie informacje dotyczące osób fizycznych są poufne. W konsekwencji każde ich ujawnienie musi mieć zatem uzasadnienie w ustawowym przepisie szczególnym. Takiego przepisu szczególnego, uzasadniającego ujawnienie tego, co samorządowcy zgromadzili w ZUS czy OFE, nie ma, dlatego informacji o środkach tam zgromadzonych nie trzeba podawać w oświadczeniach majątkowych. Co więcej, w oświadczeniach podawana jest przecież informacja o osiągniętych w ciągu roku dochodach brutto, a środki zgromadzone w OFE czy składki na ZUS są pochodnymi zarobków. Również wzór formularza oświadczenia majątkowego nie przewiduje podawania danych o środkach zgromadzonych w OFE lub ZUS.

- Czy do oświadczenia majątkowego trzeba wpisywać informację o darowiznach (spadkach), które uzyskał małżonek radnego?

Nie.

W oświadczeniu majątkowym ujawnia się informacje dotyczące stanu swojego majątku. Do oświadczenia nie wpisuje się danych dotyczących odrębnego majątku małżonka radnego.

Przedmioty i prawa, które wchodzą do majątku odrębnego każdego z małżonków, wymienione zostały – enumeratywnie – w art. 33 pkt 1–10 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Przykładowo można tutaj wymienić:

- przedmioty nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę (chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił)

- przedmioty majątkowe uzyskane z tytułu nagrody za osobiste osiągnięcia jednego z małżonków

- przedmioty majątkowe nabyte w zamian za składniki majątku osobistego (chyba że przepis szczególny stanowi inaczej).

Oznacza to, że radny nie ujawnia w oświadczeniu majątkowym darowizn, które otrzymał jego małżonek, chyba że z umowy darowizny wynika wyraźnie, że jest ona dokonywana na rzecz obojga małżonków. Tak samo będzie w przypadku dziedziczenia testamentowego.

Pisaliśmy o tym:

Trzeba się pochwalić zgromadzonym majątkiem, „Rzeczpospolita" nr 86 z 14 kwietnia 2015 r.

podstawa prawna: ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 594 ze zm.

podstawa prawna: ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym tekst jedn. z 2013 r., poz. 595 ze zm.

podstawa prawna: ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 596 ze zm.)

podstawa prawna: ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU z 2008 r. nr 223, poz. 1458 ze zm.)

podstawa prawna: ustawa z 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 788 ze zm.)

podstawa prawna: ustawa z 29 września 1986 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 161, poz. 1688 ze zm.)

Prawo karne
Mateusz Morawiecki straci immunitet? Jest wniosek prokuratury
Administracja rządowa
Losy budżetu w rękach prezydenta. Co z wynagrodzeniami dla urzędników i nauczycieli?
Prawo drogowe
Przekroczenie prędkości zaboli nie tylko w mieście. Projekt wreszcie gotowy
Praca, Emerytury i renty
Waloryzacja emerytur 2025. Jedna grupa seniorów dostanie wyższe przelewy już w lutym
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Praca, Emerytury i renty
Nowe wnioski o 800 plus w 2025 r. Zbliża się ważny termin dla rodziców
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego