Trybunał Konstytucyjny uderza w reformę Bodnara. Jest wyrok ws. neosędziów

Trybunał Konstytucyjny uznał w czwartek, że rozporządzenie ministra sprawiedliwości z 6 lutego 2024 r., zmieniające regulamin sądów powszechnych bez opinii Krajowej Rady Sądownictwa jest niezgodne z Konstytucją. Chodzi o wyłączanie tzw. neosędziów.

Publikacja: 16.05.2024 13:14

Minister sprawiedliwości, prokurator generalny Adam Bodnar

Minister sprawiedliwości, prokurator generalny Adam Bodnar

Foto: PAP/Marian Zubrzycki

Jak pisze na łamach „Rzeczpospolitej” Agata Łukaszewicz, kwestionowana nowelizacja przepisów (weszła w życie 8 lutego 2024 r) zakłada, że wnioski o wyłączenie sędziego — ze względu na sposób jego powołania — nie są rozpatrywane przez sędziów powołanych w ten sam sposób. Chodzi o wyłączanie tzw. neosędziów — nominowanych przy udziale obecnej Krajowej Rady Sądownictwa, której część członków została wybrana przez Sejm. Sprawy o wyłączenie sędziego, ze względu na okoliczności jego powołania, nie są przydzielane do rozpatrzenia sędziom, którzy objęli stanowisko przy udziale nowej KRS. Sędziowie ci nie są uwzględniani w przydzielaniu spraw przez System Losowego Przydziału Spraw, czyli — krótko mówiąc — losowani do składów.

Kwestionowany przepis znowelizowanego rozporządzenia nie dotyczy asesorów sądowych oraz sędziów, którzy powrócili na poprzednio zajmowane stanowisko. KRS bardzo krytycznie oceniła ową nowelizację. Rada podjęła nawet uchwałę w jej sprawie, a następnie kilka przepisów rozporządzenia zaskarżyła do Trybunału Konstytucyjnego. We wniosku do TK zwracała także uwagę na konsekwencje, wyliczając brak stabilności orzecznictwa sądów i konieczność wznawiania prawomocnie zakończonych postępowań, stosowania instytucji skargi kasacyjnej.

Zdaniem KRS funkcjonowanie zaskarżonych przepisów rozporządzenia godzi w realizację prawa do sądu, a tym samym konieczne jest zawieszenie jego mocy obowiązującej. Wnioskodawcy podkreślają, że przepisy dotyczące wyłączenia sędziów mają wiele innych podstaw prawnych i nie trzeba się uciekać do tej kontrowersyjnej. - Proponowane zabezpieczenie zapobiega jedynie rażącemu naruszeniu realizacji prawa do sądu w sprawach cywilnych i karnych, których dotyczy zaskarżone rozporządzenie zmieniające, znosi nadto skutek dyskryminujący wobec całej grupy sędziów, których status, pozycję ustrojową w sposób bezprawny zmienia rozporządzenie zmieniające – podsumowują autorzy wniosku do TK.

W czwartek 16 maja Trybunał Konstytucyjny uznał, że rozporządzenie, zmieniające regulamin sądów powszechnych bez opinii Krajowej Rada Sądownictwa jest niezgodne z Konstytucją. Narusza m.in. niezawisłość sędziów i niezależność sądów.

Wyrok został wydany w składzie: Zbigniew Jędrzejewski — przewodniczący, Bogdan Święczkowski — sprawozdawca, Krystyna Pawłowicz.

Sygn. akt U 1/24

Czytaj więcej

Kolejny cios w reformę Bodnara. Decyzję podejmie TK

Jak pisze na łamach „Rzeczpospolitej” Agata Łukaszewicz, kwestionowana nowelizacja przepisów (weszła w życie 8 lutego 2024 r) zakłada, że wnioski o wyłączenie sędziego — ze względu na sposób jego powołania — nie są rozpatrywane przez sędziów powołanych w ten sam sposób. Chodzi o wyłączanie tzw. neosędziów — nominowanych przy udziale obecnej Krajowej Rady Sądownictwa, której część członków została wybrana przez Sejm. Sprawy o wyłączenie sędziego, ze względu na okoliczności jego powołania, nie są przydzielane do rozpatrzenia sędziom, którzy objęli stanowisko przy udziale nowej KRS. Sędziowie ci nie są uwzględniani w przydzielaniu spraw przez System Losowego Przydziału Spraw, czyli — krótko mówiąc — losowani do składów.

0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?