Reklama
Rozwiń

TK: Nie ma mowy o dyskryminacji sędziów związanej z brakiem podwyżki

Zamrożenie sędziowskich pensji w 2012 r. nie naruszyło konstytucji.

Publikacja: 14.06.2013 08:38

Gdyby nie zamrożenie płac, podstawa wymiaru wynagrodzenia sędziowskiego byłaby o ok. 168 zł wyższa.

Gdyby nie zamrożenie płac, podstawa wymiaru wynagrodzenia sędziowskiego byłaby o ok. 168 zł wyższa.

Foto: www.sxc.hu

To już drugie orzeczenie w sprawie sędziowskich wynagrodzeń (sygn. akt P 35/12). Podobnie jak poprzednie, jest niekorzystne dla środowiska.

Płace sędziów zostały zamrożone na skutek tzw. ustawy okołobudżetowej, uchwalonej pod koniec grudnia 2011 r. Gdyby nie zamrożenie płac, podstawa wymiaru wynagrodzenia sędziowskiego byłaby o ok. 168 zł wyższa, po zamrożeniu obowiązywała „stara, niższa podstawa".

– Nie ma mowy o dyskryminacji sędziów – uzasadniała orzeczenie prof. Teresa Liszcz,  sędzia sprawozdawca. Przypominała, że zamrożenie wszystkich pensji w sferze budżetowej trwało kilka lat, a sędziowskich zaledwie rok. Nie może więc być mowy o naruszeniu zasady równego traktowania.

Trybunał nie przyznał też racji sędziom w sprawie niewłaściwego trybu legislacyjnego nad ustawą okołobudżetową (to na jej mocy zamrożono pensje) i braku wymaganych konsultacji. Wprawdzie ostateczna wersja projektu ustawy okołobudżetowej nie została przedstawiona do zaopiniowania Krajowej Radzie Sądownictwa, ale projekt o zamrożeniu ukazał się w kwietniu 2011 r. i już wówczas spotkał się z kategorycznym sprzeciwem KRS. Trybunał stwierdził, że na wszystkich etapach rządowego, a następnie parlamentarnego procesu legislacyjnego, istotne elementy sędziowskich wynagrodzeń w 2012 r. pozostawały takie same, a zmianie uległo tylko brzmienie regulacji oraz jej umiejscowienie.

Wczoraj Trybunał po raz drugi uznał, że zamrożenie nie naruszyło konstytucji. Tym razem odpowiadał na cztery pytania prawne skierowane przez dwa sądy. Wątpliwości powstały w toku rozpoznawania spraw z powództw sędziów wytoczonych przeciwko sądom, w których sprawowali swoje urzędy, o zapłatę wyrównania pensji. W uzasadnieniu pozwów podnoszono, że regulacja prawna wprowadzona art. 22 ustawy okołobudżetowej  w zakresie, w jakim prowadzi do ustalenia wynagrodzenia sędziego z pominięciem nowej, wyższej podstawy, jest niezgodna z konstytucją i nie może stanowić podstawy do ustalania wynagrodzeń powodów w 2012 r.

Sądy pytające, podzielając stanowisko powodów, zarzucały kwestionowanej regulacji sprzeczność z konstytucyjnymi zasadami m.in. trójpodziału władzy i niezależność sądownictwa od innych segmentów władzy państwowej, ochrona praw nabytych oraz zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa, a także równości i sprawiedliwości społecznej.  Sądy podkreślały też, że ustawa została uchwalona w trybie pilnym, mimo że nie nadano jej statusu pilności i nie było ku temu merytorycznych podstaw.

– Konsultacje mogły się przedłużać, a ustawa, która ratowała finanse państwa, musiała wejść w życie  w grudniu – uznał TK.

Prawo drogowe
Egzamin na prawo jazdy będzie trudniejszy? Jest stanowisko WORD Warszawa
Sądy i trybunały
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Uchwała TK
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
W sądzie i w urzędzie
Dziedziczenie nieruchomości: prostsze formalności dla nowych właścicieli
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono