Reklama

Lustracja kandydata na prezesa sądu wojskowego na wniosek ministra

Kandydat na prezesa sądu wojskowego musi zdobyć pozytywną opinię Krajowej Rady Sądownictwa.

Publikacja: 06.08.2014 09:21

Lustracja kandydata na prezesa sądu wojskowego na wniosek ministra

Foto: www.sxc.hu

Wczoraj rząd przyjął nowelę ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych. Wprowadza ona zewnętrzny nadzór ministra sprawiedliwości nad działalnością administracyjną sądów wojskowych. Nadzór ma być sprawowany przez delegowanych do resortu sprawiedliwości sędziów sądów wojskowych.

Minister sprawiedliwości, który zauważy uchybienia w funkcjonowaniu mundurowej Temidy albo wręcz stwierdzi istotne nieprawidłowości, będzie mógł zarządzić przeprowadzenie lustracji sądu (lub wydziału) bądź dokonać lustracji działalności nadzorczej prezesa konkretnego sądu.

W razie stwierdzenia uchybienia co do sprawności postępowania sądowego prezesi sądów wojskowych mogą zwrócić na to uwagę na piśmie i żądać usunięcia skutków tego uchybienia. Sędzia, którego uwaga dotyczy, może w ciągu tygodnia złożyć pisemne zastrzeżenia do niej. Nie zwalnia go to jednak z obowiązku usunięcia negatywnych skutków uchybienia.

W nowelizacji uregulowano też kwestie obsadzania stanowisk prezesów sądów. Na tę funkcję będzie powoływał minister sprawiedliwości. Najpierw jednak musi uzyskać pozytywną opinię o kandydacie Zgromadzenia Sędziów Sądów Wojskowych. Jeśli w ciągu dwóch miesięcy opinia nie zostanie wydana, minister sprawiedliwości będzie mógł – w porozumieniu z ministrem obrony narodowej – powołać prezesa sądu wojskowego, pod warunkiem że kandydat uzyska pozytywną opinię Krajowej Rady Sądownictwa. Negatywna opinia Rady będzie miała wiążące znaczenie. Niewydanie opinii przez Radę w ciągu 30 dni ma oznaczać, że kandydat uzyskał opinię pozytywną.

Sędziowie i ławnicy na rozprawach i posiedzeniach z udziałem stron odbywających się w siedzibie sądu używają stroju urzędowego, a nie munduru (toga i łańcuch w przypadku przewodniczącego składu). W nowelizacji mają się pojawić także przepisy regulujące likwidację sądów wojskowych. W przypadku zniesienia takiej mundurowej jednostki sędzia wojskowy na swój wniosek lub za zgodą ma zostać powołany na urząd sędziego sądu powszechnego.

Reklama
Reklama

Takich likwidacji sądów może być więcej. Najważniejszym powodem propozycji zmian jest małe obciążenie pracą sędziów wojskowych i zaległości w wyrokowaniu w sądach powszechnych. Dowodzi tego statystyka. Ogółem, np. w 2009 r., sądy wojskowe wydały w sprawach o przestępstwa i wykroczenia orzeczenia wobec 2670 osób. W minionym roku – 2300. Sądy powszechne mają nieporównanie więcej pracy. Tylko w 2011 r. wpłynęło do nich w sumie ponad 13 mln spraw. Rok temu ponad 15 mln.

Etap legislacyjny: trafi do Sejmu

Wczoraj rząd przyjął nowelę ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych. Wprowadza ona zewnętrzny nadzór ministra sprawiedliwości nad działalnością administracyjną sądów wojskowych. Nadzór ma być sprawowany przez delegowanych do resortu sprawiedliwości sędziów sądów wojskowych.

Minister sprawiedliwości, który zauważy uchybienia w funkcjonowaniu mundurowej Temidy albo wręcz stwierdzi istotne nieprawidłowości, będzie mógł zarządzić przeprowadzenie lustracji sądu (lub wydziału) bądź dokonać lustracji działalności nadzorczej prezesa konkretnego sądu.

Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Prawo karne
„Wielki Bu” chce azylu w Niemczech. Jego adwokat mówi o rozgrywkach politycznych
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Plan Waldemara Żurka. Czy do Krajowej Rady Sądownictwa trafią tzw. neosędziowie
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama