Szczególnie uzasadnione przypadki będą ponadto zachodziły wówczas, gdy sąd w toku podejmowania innych czynności procesowych ujawni okoliczności uzasadniające cofnięcie prawa pomocy, co w takiej sytuacji powinno nastąpić bezzwłocznie i czyni zbędnym przekazywanie tej kwestii do rozstrzygnięcia referendarzowi. Potrzeba natychmiastowego cofnięcia prawa pomocy zachodzi w szczególności wówczas, gdy sąd – w toku podejmowania innych czynności procesowych – dojdzie do przekonania, że okoliczności istniejące w dacie przyznania prawa pomocy w rzeczywistości nie istniały, a strona przedstawiła nieprawdziwe dane dotyczące jej sytuacji materialnej i osobistej.
Mogą również wystąpić szczególnie uzasadnione przypadki o podłożu merytorycznym, które będą stwarzały potrzebę zajęcia się daną kwestią przez sąd, również po to, aby na skutek ewentualnego zażalenia (a nie sprzeciwu) mógł się w tej sprawie wypowiedzieć Naczelny Sąd Administracyjny (dalej „NSA") i np. rozpoznać tę kwestię w poszerzonym składzie (por. art. 187 w związku z art. 197 § 2 i art. 260 § 2 ppsa). Podobnie jedynie wsa (a nie referendarz) może skorzystać z uprawnienia przewidzianego w art. 269 § 1 ppsa i przedstawić zagadnienie prawne do ponownego rozstrzygnięcia poszerzonemu składowi NSA, co również może uchodzić za szczególnie uzasadniony przypadek w rozumieniu art. 258 § 4 ppsa. W tym miejscu trzeba bowiem zaznaczyć, że w trybie zmienionego art. 260 ppsa wsa orzeka obecnie jako sąd drugiej instancji, stosując odpowiednio przepisy o zażaleniu.
Wreszcie, tylko wsa (a nie referendarz) ma uprawnienie do zastosowania art. 90 § 2 ppsa. Jeśli więc w toku rozpoznawania danej kwestii z zakresu prawa pomocy zajdzie potrzeba podjęcia czynności bezpośrednio z udziałem strony (np. przed podjęciem decyzji dotyczącej cofnięcia prawa pomocy) i wyznaczenia w tym celu posiedzenia jawnego, będzie to również szczególny przypadek uzasadniający działanie sądu, a nie referendarza.
Wnioski po nowemu
Zmiana modelu sprzeciwu w sprawach dotyczących prawa pomocy powoduje także konieczność dostosowania wniosków zaskarżenia do sytuacji, w której wniesienie sprzeciwu w trybie art. 260 ppsa nie powoduje już utraty mocy orzeczenia referendarza. Sąd nie rozpoznaje zatem obecnie „sprawy", tylko sprzeciw. Nie ma jednak podstaw do wydania przez wsa postanowienia uchylającego zaskarżone sprzeciwem postanowienie (zarządzenie) referendarza bądź uchylającego takie orzeczenie i przekazującego do ponownego rozpoznania (referendarzowi) kwestię z zakresu prawa pomocy będącą przedmiotem sprzeciwu. Nie jest zatem dopuszczalne formułowanie tego typu wniosków w sprzeciwie. Zakaz ten nie dotyczy jednak zażaleń na postanowienia sądu wydane w trybie art. 258 § 4 ppsa.
Bez środka zaskarżenia
Z kolei na postanowienie wsa wydane w trybie nowego art. 260 ppsa nie przysługuje zażalenie do NSA. Warto jednak zwrócić uwagę na art. 191 ppsa, w myśl którego NSA, na wniosek strony, rozpoznając skargę kasacyjną, rozpoznaje również te postanowienia wsa, które nie podlegały zaskarżeniu w drodze zażalenia, a miały wpływ na rozstrzygnięcie sprawy. Może bowiem powstawać pytanie, czy postanowienia wsa wydane na podstawie zmienionego art. 260 ppsa są objęte zakresem zastosowania art. 191 ppsa.