Otwierający wystawę Gryf z Czchowa powstał około połowy wieku XII. To jedno z najwcześniejszych i najbardziej frapujących dzieł sztuki na wystawie. Równie wspaniałych obiektów nie zabraknie na I piętrze Pałacu Biskupa Erazma Ciołka: od kamiennych rzeźb romańskich poprzez figury „Pięknych Madonn”, porywające realizacje Wita Stwosza, unikatowe stropy z nieistniejących już drewnianych kościołów, staropolskie castrum doloris, aż po pokaźny zbiór dawnego malarstwa portretowego.
Już w pierwszej sali wita zwiedzających jedno z najbardziej znanych dzieł epoki gotyku – słynna Madonna z Krużlowej. Ta XV-wieczna rzeźba to wspaniały przykład stylu zwanego pięknym. Harmonijną, jakby falującą sylwetkę Madonny podkreśla przemyślana dekoracyjność draperii jej szat. Uczeni ciągle się zastanawiają nad pochodzeniem rzeźby, wskazując na nieco orientalne, delikatne rysy twarzy Matki Boskiej. Rzeźba opisana została w XVII wieku jako centralna figura tryptyku.
Wśród Madonn i postaci średniowiecznych świętych wzrok przyciąga ekspresyjna „Święta z warkoczem”. Rzeźba znaleziona została w 1969 r. podczas remontu jednej z krakowskich kamienic. Była w kilkudziesięciu fragmentach. Także i tu draperia szaty układa się miękkimi kaskadami, podkreślając piękno postaci odzyskane dzięki pieczołowitości konserwatorów. W tej części wystawy warto zwrócić uwagę na najstarsze polskie epitafium – upamiętniające rycerza Wierzbiętę.
Tuż obok podziwiać możemy zachowane fragmenty dwu największych w ówczesnej Polsce nastaw ołtarzowych z połowy XV wieku: z głównego ołtarza kościoła Świętej Trójcy oo. Dominikanów oraz z głównego ołtarza od ojców Augustianów z kościoła św. Katarzyny w Krakowie. Kiedyś były to ogromne tryptyki, może poliptyki, niestety do naszych czasów zachowały się z nich jedynie pojedyncze kwatery.„Chrystus na osiołku” z ok. 1520 – 1530 roku z kościoła św. Zygmunta w Szydłowcu to rzeźba wyjątkowa, jeden z dwu podobnych obiektów w polskich zbiorach. Typowo średniowieczne dzieło uderza niezwykłą, współczesną ekspresją. Ruchome figury Chrystusa na osiołku były w średniowieczu jednym z najważniejszych elementów artystycznej oprawy liturgii Niedzieli Palmowej. Ciągnięte w procesji wprowadzane były do wnętrza kościoła, ukazując triumfalny wjazd Chrystusa do Jerozolimy. Najstarsze przekazy dotyczące używania takich figur pochodzą z X wieku.
Dzieła Wita Stwosza, jego uczniów i naśladowców wyznaczają najbardziej efektowną część krakowskiej wystawy. Najcenniejszym eksponatem jest „Modlitwa Chrystusa w Ogrójcu” Wita Stwosza, kamienny relief pochodzący z dawnego cmentarza przy kościele Mariackim, datowany na lata 1485 – 1490. Składając dłonie w modlitewnym geście, Zbawiciel unosi wzrok ku widocznemu w narożniku kompozycji aniołowi. Wokół Jezusa rzeźbiarz umieścił postaci śpiących apostołów, w tle widok otoczonej murami Jerozolimy.