To paradoks, bo chyba na niczym tak bardzo nie zależy firmom jak na zaangażowanych i zmotywowanych pracownikach. Tymczasem pracodawcy niekiedy sami obniżają zaangażowanie załogi. W jaki sposób?

Prawie czterech na dziesięciu pracujących Polaków twierdzi, że demotywująco działa na nich zła organizacja pracy, która też negatywnie wpływa na efektywne wykonywanie zadań. Niewiele mniej (38 proc.) wśród przyczyn mniejszego zaangażowania wskazuje zbyt niskie wynagrodzenie podstawowe. Co trzeci narzeka zaś na zbyt rzadkie motywowanie przez przełożonych albo jego brak. (Chodzi tu o rzecz jasna o pozytywne motywowanie, czyli pochwały za dobrze wykonaną pracę).

Z kolei 31 proc. Polaków demotywują nieatrakcyjne dodatkowe formy wynagradzania pracowników, oraz ograniczenie możliwości rozwoju - wynika z ankiety, którą latem tego roku instytut Millward Brown S.A. przeprowadził na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards .

Badanie wykazało, że Polacy pracują nie tylko długo - średnio 8 godzin i 44 minuty dziennie (średnią podwyższa 15 proc. pracowników zajętych powyżej 11 godzin dziennie), ale też efektywnie. Zdecydowania większość, bo88 proc. badanych deklaruje, że angażuje się w prace przez większość dnia. Według analizy autorów badania, Polacy średnio przez 6 godzin i 40 minut są skupieni na swoich obowiązkach. Jak wynika z ankiety wśród czynników motywujących do efektywnej pracy najważniejsze jest towarzystwo współpracowników i kolegów z pracy (ważne dla 56proc. badanych) ale niemal połowa wśród motywatorów wymienia dodatkowe formy nagradzania, takie jak: premie, nagrody oraz świadczenia pozapłacowe.

- Za każdym zadowolonym i zaangażowanym pracownikiem stoi pracodawca, który rozumie znaczenie ich motywacji. To znaczy, że bierze pod uwagę potrzeby pracowników, pamięta o świadczeniach pozapłacowych, o programach motywacyjnych skoncentrowanych na nagradzaniu za efekty pracy oraz o zwykłym, często niedocenianym i pomijanym słowie „dziękuję" – podkreśla Magdalena Słomczewska-Klimiuk, menedżer w Sodexo Benefits and Rewards Services.