Reklama

Pracownicy i pracodawcy wierzą w moc znajomości

Choć w serwisach rekrutacyjnych przybywa ofert pracy to nadal wysoko cenimy znajomości. Aż trzech na czterech Polaków zamierza poszukiwać pracy z pomocą swoich znajomych.

Publikacja: 17.11.2015 08:58

Pracownicy i pracodawcy wierzą w moc znajomości

Foto: Fotorzepa

Na znajomości liczą najczęściej pracownicy powyżej 34 lat, wśród których aż 82 proc. zamierza wykorzystać znajomych w poszukiwaniu zatrudnienia- wynika z badania Barometr Rynku Pracy IV przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Work Service. Wśród młodszych uczestników badania- osób z pokolenia Y - odsetek tych, którzy liczą na znajomości jest nieco mniejszy (63 proc.), co zapewne wynika z faktu, że mieli mniej czasu i okazji do rozwinięcia sieci przydatnych zawodowych kontaktów. W sumie z pomocy znajomych w poszukiwaniu pracy zamierza skorzystać 72 proc. ankietowanych Polaków.

Z badania, którą przeprowadzono latem tego roku wśród 550 pracowników i 300 firm, wynika, że plany poszukiwań pracy z polecenia spotkają się z dobrym przyjęciem po stronie pracodawców. Ci bowiem coraz chętniej już oficjalnie zachęcają pracowników do rekomendowania do pracy znajomych. Taką formę rekrutacji zamierza uwzględnić prawie 63 proc. badanych pracodawców, którzy zwykle wykorzystują kilka sposobów rekrutacji. Prawie dwie trzecie korzysta też z możliwości darmowej publikacji ofert w Urzędach Pracy, a niewiele mniej (60 proc.) inwestując w ogłoszenia na portalach rekrutacyjnych.

Eksperci Work Service zwracają jednak uwagę, że w tej tradycyjnej metodzie poszukiwania pracy „po znajomości", w którą Polacy wierzą od lat, coraz częściej sięgamy po nowe technologie- w tym portale społecznościowe. Co trzeci z badanych pracowników wskazał, że przy poszukiwaniu pracy wykorzystuje social media.

Nadal chętnie sięgamy po sprawdzone, tradycyjne metody jak rozmowa ze znajomymi i portale z ogłoszeniami o pracę, ale coraz częściej wykorzystujemy media społecznościowe czy dbamy o zakładki „Kariera" – mówi Tomasz Hanczarek, prezes Work Service S.A. Jak wynika z badania własne strony z zakładką „Kariera" wykorzystuje 38 proc. firm,.

Krzysztof Inglot, pełnomocnik zarządu Work Service, zwraca uwagę, że przeglądanie portali społecznościowych podczas poszukiwania pracy to bardzo popularny w Europie Zachodniej trend, który coraz mocniej zakorzenia się również w Polsce.

Reklama
Reklama

- Już teraz nikogo nie dziwi oferta pracy opublikowana na Facebook'u, czy LinkedIn. Pracownicy coraz częściej również odpowiadają na takie oferty i są bardziej proaktywni. Poza aplikowaniem, coraz częściej kandydaci szukają bezpośrednich sposobów dotarcia do wybranego pracodawcy, wspierając się znajomymi, mediami społecznościowymi, czy bezpośredni kontaktem z danym przedsiębiorstwem – dodaje Inglot.

Na znajomości liczą najczęściej pracownicy powyżej 34 lat, wśród których aż 82 proc. zamierza wykorzystać znajomych w poszukiwaniu zatrudnienia- wynika z badania Barometr Rynku Pracy IV przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Work Service. Wśród młodszych uczestników badania- osób z pokolenia Y - odsetek tych, którzy liczą na znajomości jest nieco mniejszy (63 proc.), co zapewne wynika z faktu, że mieli mniej czasu i okazji do rozwinięcia sieci przydatnych zawodowych kontaktów. W sumie z pomocy znajomych w poszukiwaniu pracy zamierza skorzystać 72 proc. ankietowanych Polaków.

Reklama
Rynek pracy
Milenialsi najczęściej myślą o zmianie pracy
Rynek pracy
Pracownicy wiedzą, jaki ma być dobry pracodawca, ale nie zawsze go znajdują
Rynek pracy
Barometr Talentów 2025. Poznaliśmy nastroje pracowników w Polsce
Rynek pracy
Specjalista z kompetencjami AI łatwiej znajdzie pracę i więcej zarobi
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Rynek pracy
„FAZ”: Dlaczego Polacy nie chcą już pracować w Niemczech?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama