Reklama

Pracodawcy wolą krótkie kursy niż programy rozwojowe

Chociaż spora część Polaków może dziś liczyć na pomoc firmy w zdobyciu nowych kompetencji, to rzadko szkolą się oni w ramach długofalowych projektów.

Publikacja: 14.11.2021 21:00

Pracodawcy wolą krótkie kursy niż programy rozwojowe

Foto: Adobe Stock

Prawie co trzecia firma zorganizuje w tym roku przyspieszone (do sześciu tygodni) szkolenie dla pracowników, a niemal co piąta planuje taki kurs w pierwszej połowie 2022 r. – wynika z niedawnego badania agencji zatrudnienia ManpowerGroup. Według jej danych pracodawcy stawiają przede wszystkim na podnoszenie praktycznych kompetencji technicznych; jeszcze w tym roku takie kursy zapowiada ponad jedna trzecia uczestników sondażu.

Może to wynikać z silnej konkurencji o pracowników, która coraz częściej zmusza firmy do obniżania wymagań wobec kandydatów do pracy. A to często wiąże się z koniecznością przeszkolenia nowych pracowników.

W raporcie „Trendy w zatrudnieniu", który przygotowało Polskie Forum HR na podstawie badania 700 firm, prawie co trzecia z nich przyznała, że ma problemy z brakami potrzebnych kompetencji. W przemyśle ten problem dotyczy prawie połowy pracodawców, zaś w transporcie i logistyce (TSL) 39 proc. przedsiębiorstw. Jako sposób na uzupełnienie potrzebnych kompetencji firmy najczęściej (40 proc.) wskazywały szkolenia zatrudnionych pracowników, co może się przekładać na gotowość do inwestycji w przyspieszone kursy.

Nieco rzadziej firmy dbają o rozwój tzw. miękkich kompetencji pracowników, związanych m.in. z pracą w zespole, komunikacją zdalną czy organizacją pracy. W tym roku krótkie kursy z tego obszaru zamierza organizować co czwarty z pracodawców badanych przez ManpowerGroup, a w I połowie 2022 r. – co piąty. Jednak dwukrotnie więcej firm w ogóle nie zamierza inwestować w takie umiejętności, co w dalszej perspektywie może być kosztowne.

Reklama
Reklama

– Kompetencje miękkie pomagają pracownikom uzyskiwać twarde wyniki. Dlatego też skuteczne strategie zarządzania talentami skupiają się na równomiernym rozwoju zarówno kompetencji technicznych, jak i miękkich – zaznacza Agnieszka Krzemień, menedżerka i ekspertka ds. rozwoju i zarządzania karierą w ManpowerGroup. Zwraca jednocześnie uwagę, że polscy pracodawcy jeszcze mniej chętnie inwestują w długofalowe programy rozwoju kompetencji – i to zarówno tych miękkich, jak i twardych.

Może mieć to związek z nasilającą się rotacją pracowników. Jak ocenia Iwona Szmitkowska, prezes agencji zatrudnienia Work Service, wyraźnie skrócił się cykl pracy w jednej firmie. Dobra koniunktura na rynku pracy zwiększa presję na płace i gotowość do zmiany pracodawcy, który z kolei ma mniej motywacji do długoterminowych inwestycji w ludzi. Musi natomiast zadbać o szybki i efektywny proces wdrożenia i przeszkolenia nowych pracowników

Trudno się więc dziwić, że ponad połowa pracodawców w ogóle nie planuje projektów rozwojowych dłuższych niż sześć tygodni. Firmy, które realizują albo planują takie programy, najczęściej koncentrują się na kwalifikacjach technicznych. W tym roku na długofalowy rozwój twardych kompetencji stawia co piąty pracodawca, a 17 proc. planuje wdrożyć stosowny program w I połowie 2022 r. To niewiele jak na duże tempo zmian technologicznych, przyspieszone dodatkowo przez pandemię.

W sondażu firmy Gartner aż 60 proc. pracowników mówi o frustracji w związku z wdrożeniem nowego oprogramowania w ich firmie. Zdaniem Anny Kornaś, menedżera w spółce IT BPSC, z badania jasno wynika, że w firmach kuleją szkolenia. Pracownicy potrzebują czasu, żeby oswoić się z nowym systemem. Szkolenia i warsztaty wewnętrzne są prostym i najskuteczniejszym rozwiązaniem – zaznacza.

Jak zwraca uwagę Agnieszka Krzemień, długofalowe programy rozwoju przynoszą trwalsze zmiany, a w rezultacie większy zwrot z inwestycji. Przy czym nie chodzi tu wyłącznie o kursy. Sprawdzony model 70:20:10 zakłada, że tylko 10 proc. wiedzy i umiejętności uzyskujemy poprzez formalną naukę. 20 proc. zdobywamy, obserwując innych i ucząc się od nich, natomiast aż 70 proc. to rozwój kompetencji w praktyce, czyli poprzez wykonywanie konkretnych zadań.

Prawie co trzecia firma zorganizuje w tym roku przyspieszone (do sześciu tygodni) szkolenie dla pracowników, a niemal co piąta planuje taki kurs w pierwszej połowie 2022 r. – wynika z niedawnego badania agencji zatrudnienia ManpowerGroup. Według jej danych pracodawcy stawiają przede wszystkim na podnoszenie praktycznych kompetencji technicznych; jeszcze w tym roku takie kursy zapowiada ponad jedna trzecia uczestników sondażu.

Może to wynikać z silnej konkurencji o pracowników, która coraz częściej zmusza firmy do obniżania wymagań wobec kandydatów do pracy. A to często wiąże się z koniecznością przeszkolenia nowych pracowników.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Rynek pracy
Polscy szefowie dopiero uczą się budować osobistą markę
Rynek pracy
Małe szanse na skrócenie kolejek do lekarzy
Rynek pracy
Weto Karola Nawrockiego może utrudnić życie polskim firmom i pracownikom z Ukrainy
Rynek pracy
GUS: stopa bezrobocia w Polsce wzrosła do 5,4 proc. Przyczyną zmiany regulacyjne
Rynek pracy
Solidny wzrost przeciętnego wynagrodzenia. Spadło zatrudnienie. Stopy w dół?
Reklama
Reklama