Reklama

Technologie przyspieszają rozwój

Firmy korzystające z nowoczesnych rozwiązań nie tylko szybciej się rozwijają, ale także chętniej zatrudniają.

Publikacja: 06.05.2014 15:14

Technologie przyspieszają rozwój

Foto: Bloomberg

Firmy, zwłaszcza z segmentu mikro, małych i średnich (określane jako MSP), to kluczowy z punktu widzenia rozwoju krajowej gospodarki segment biznesu. I to nie tylko w Polsce. Dlatego firma Boston Consulting Group wspólnie z Microsoftem sprawdziła, jaki wpływ na ich rozwój ma korzystanie z nowoczesnych technologii. Badanie zostało przeprowadzone wśród 4 tys. firm z USA, Niemiec, Chin, Indii i Brazylii oraz 500 przedsiębiorstw z Polski.

Nowoczesność i rozwój

Główne wnioski we wszystkich krajach są takie same – firmy częściej korzystające z nowoczesnych technologii rozwijają się po prostu szybciej. Mowa nie tylko o firmowym komputerze z dostępem do internetu, ale o bardziej wyrafinowanych rozwiązaniach. – Koszty nie są już teraz barierą w korzystaniu z nowoczesnych rozwiązań. Jeszcze kilka lat temu nowoczesne systemy wsparcia działalności firmy potrafiły kosztować setki tysięcy złotych. Dzisiaj dzięki rozwiązaniom dostępnym w  chmurze można tego typu usługi nabyć np. od start-upu z USA za kilkanaście dolarów miesięcznie – mówi Paweł Ławecki, dyrektor w zespole Technology Advantage w firmie Boston Consulting Group.

BCG podaje, że polskie firmy ograniczające się do technologicznych podstaw zwiększyły w latach 2011–2013 sprzedaż średnio o 5,7 proc. rocznie, a zatrudnienie w nich zmalało o 1 proc. W przypadku średniaków, korzystających już ze smartfonów, e-maila czy mediów społecznościowych, obroty rosły średnio o 12 proc., a zatrudnienie o 4 proc.

Nie jest zaskoczeniem, że zdecydowanie najlepszymi wynikami mogą się pochwalić technologiczni prymusi, którzy z powodzeniem sięgają po technologie mobilne czy rozwiązania oparte na chmurze. W ich przypadku obroty rosły w latach 2011–2013 już o 26,6 proc., a zatrudnienie o 8 proc.

Firmowy skok

– Rewolucja cyfrowa wydarzy się niezależnie od tego, co będziemy robić. Dlatego lepiej aktywnie się w nią włączyć, niż bezczynnie się przyglądać – mówi Michał Boni, były minister administracji i cyfryzacji. Jego zdaniem głównym zadaniem stojącym przed administracją jest zapewnienie obywatelom taniego i szybkiego internetu.

Reklama
Reklama

– Już dzisiaj firmy z sektora MSP to główni klienci dla przedsiębiorstw z sektora IT. I jest to rynek rosnący – mówi Michał Jaworski, dyrektor ds. strategii technologicznej w Microsofcie. – Ewidentnie brakuje im technologii i widać coraz większe zapotrzebowanie na ich wdrażanie – dodaje.

Niemniej, jak podaje Konfederacja Lewiatan, wciąż co trzecia firma w Polsce nie ma nawet swojej strony internetowej. Mimo to w niektórych branżach chęć do choćby wykorzystania w działalności zaawansowanego oprogramowania rośnie. – Mniejsze firmy muszą po prostu dojrzeć do etapu, gdy dostrzegą, że muszą postawić na nowoczesne rozwiązania. Można im w tym pomóc, ale decyzję muszą podjąć same – mówi Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Firmy wciąż mało mobilne

Polskie przedsiębiorstwa wciąż nie chcą inwestować w mobilny segment internetu, wynika z raportu mGenerator. Tymczasem coraz więcej osób do przeglądania sieci wykorzystuje głównie smartfony czy tablety. Z badania wynika, że w przypadku zdecydowanej większości firm wyjście do takich klientów sprowadza się do uruchomienia mobilnej wersji strony WWW. Własną aplikacją może się pochwalić tylko 8 proc. ankietowanych. Natomiast zarówno stronę, jak i aplikację mobilną posiada 13 proc. Ich popularność stopniowo rośnie. Firmy tak czy owak muszą się na wprowadzenie mobilnych rozwiązań przygotować. Mimo to obecnie większość polskich sklepów internetowych – także wśród tych największych na rynku – nie oferuje klientom żadnych rozwiązań tego typu. Wiele z nich zastanawia się dopiero, jaką opcję dotarcia do tej grupy klientów wybrać.

Firmy, zwłaszcza z segmentu mikro, małych i średnich (określane jako MSP), to kluczowy z punktu widzenia rozwoju krajowej gospodarki segment biznesu. I to nie tylko w Polsce. Dlatego firma Boston Consulting Group wspólnie z Microsoftem sprawdziła, jaki wpływ na ich rozwój ma korzystanie z nowoczesnych technologii. Badanie zostało przeprowadzone wśród 4 tys. firm z USA, Niemiec, Chin, Indii i Brazylii oraz 500 przedsiębiorstw z Polski.

Nowoczesność i rozwój

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Rynek pracy
Co dwudziesty pracownik w Polsce to Ukrainiec, co trzynasty – cudzoziemiec
Rynek pracy
W Europie pracuje się coraz lepiej, choć wciąż niezbyt zdrowo
Rynek pracy
Polscy szefowie dopiero uczą się budować osobistą markę
Rynek pracy
Małe szanse na skrócenie kolejek do lekarzy
Rynek pracy
Weto Karola Nawrockiego może utrudnić życie polskim firmom i pracownikom z Ukrainy
Reklama
Reklama