Prawie dwie trzecie firm w Polsce podczas rekrutacji bierze pod uwagę kompetencje cyfrowe kandydatów, w tym umiejętność obsługi programów biurowych i sprawne wyszukiwanie informacji w sieci – wynika z badania „eSkills for Jobs Index", które na zlecenie Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT) przeprowadził Instytut Kantar Millward Brown.

– Połączenie „twardych" umiejętności cyfrowych ze strategicznym myśleniem o przedsiębiorstwie daje szanse na rzeczywiste innowacje, wejście na wyższy poziom rozwoju – komentuje Krzysztof Chełpiński z zarządu KIGEiT. Sześciu na dziesięciu uczestników badania, które objęło 300 firm, ocenia, że kandydaci do pracy mają wymagane kompetencje – zwłaszcza te podstawowe. Trudniej jest o bardziej zaawansowane umiejętności, np. programowania. A ponad 60 proc. pracodawców przewiduje, że w ciągu trzech–pięciu lat kandydatom do pracy potrzebna będzie umiejętność programowania. Zapotrzebowanie na nią ma wzrosnąć o jedną trzecią.

Rynek pracy będzie o 20 proc. częściej niż obecnie wymagał od kandydatów sprawności w instalacji i obsłudze aplikacji mobilnych oraz w wykorzystaniu mediów społecznościowych w biznesie. – Kompetencje cyfrowe stają się naturalnym wymogiem wobec kandydatów – twierdzi Katarzyna Cymerman, kierownik ds. personalnych w Microsoft Polska.