Jakie obowiązki przy archiwizacji faktur

Na podatnikach VAT ciążą liczne obowiązki związane z wystawianiem faktur oraz ich formą. Na tym jednak nie koniec, również po wystawieniu faktury lub jej otrzymaniu, czyli co do zasady już po zakończeniu transakcji, którą dana faktura ma dokumentować, na podatników został nałożony istotny obowiązek przechowywania faktur.

Publikacja: 26.07.2023 06:46

Jakie obowiązki przy archiwizacji faktur

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z art. 112 ustawy o VAT podatnik zobowiązany jest przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Co do zasady termin przedawnienia zobowiązania podatkowego wynosić będzie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Naruszenie tego obowiązku stanowi przestępstwo skarbowe stypizowane w art. 62 § 3 kodeksu karnego skarbowego, zagrożone karą grzywny do 180 stawek dziennych, czyli nawet do 21 600 zł. Ponadto w przypadku braku faktur organ skarbowy może zakwestionować prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Pozostało 87% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?