Również OECD pracuje nad własnymi rozwiązaniami. W marcu odbyła się konferencja uzgodnieniowa, na której omawiano trzy modele. Największe szanse ma koncepcja marketing intangibles. W skrócie polega na tym, że przy podziale pomiędzy państwa prawa do opodatkowania uwzględnia się wartość tworzoną przez prawa własności intelektualnej wykorzystywane w marketingu. Chodzi o określenie, na ile te wartości są wykorzystywane na terytorium danego kraju do generowania zysku przez daną firmę.
Nieunikniona danina
Według ekspertów, nową daninę będzie trudno wprowadzić, ale jest konieczna.
– Podatek od usług cyfrowych jest nieunikniony – mówi Agnieszka Durlik z Krajowej Izby Gospodarczej. – Obecnie cyfrowe giganty mogą uniknąć płacenia danin w krajach, w których faktycznie działają, np. mają użytkowników mediów społecznościowych i zarabiają na reklamach. Przepisy podatkowe nie przystają do nowoczesnej gospodarki, dlatego coraz więcej państw i organizacji międzynarodowych chce to zmienić. Nowe rozwiązania, które będą niezwykle trudne do wprowadzenia, powinny być wypracowane w drodze dialogu. Może zatem warto rozważyć ulgi dla firm cyfrowych, które stworzą w Polsce działy badawczo- rozwojowe – dodaje.
Według danych Komisji Europejskiej, tradycyjne firmy międzynarodowe płacą średnio 23,2 proc. podatku, a firmy cyfrowe – 9,5 proc.
Opinia dla „rzeczpospolitej"
Agnieszka Wnuk, doradca podatkowy w MDDP
To ważna informacja, potwierdzająca zamiary rządu. Byłoby najlepiej, gdyby założenia dotyczące podatku cyfrowego zostały wypracowane na poziomie międzynarodowym. Można jednak zrozumieć, że skoro niektóre kraje wprowadzają własne rozwiązania, to Polska idzie w ich ślady. Spodziewam się, że podobnie jak np. we Włoszech i Wielkiej Brytanii będzie to model zakładający pobór kilku procent podatku od przychodu. Takie rozwiązanie powinno być tymczasowe, gdyż przypomina podatek obrotowy i nie wiadomo, jak je traktować na gruncie umów międzynarodowych. Efektem może być podwójne opodatkowanie firm cyfrowych – w państwie siedziby i świadczenia usług. Wyzwaniem w pracach nad nowym podatkiem będzie znalezienie takiego rozwiązania docelowego, które uwzględni zysk firmy cyfrowej osiągany z danego terytorium.