Przepisy prawa pracy przyznają pracownikowi uprawnienie do odmowy świadczenia pracy tylko wtedy, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom (art. 210 § 1 k.p.). Pracownik odmawiający świadczenia pracy ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym przełożonego.
Prawo odmowy pracy nie przysługuje osobom, których obowiązkiem pracowniczym jest ratowanie życia ludzkiego lub mienia.
Obowiązki pracodawcy
Na gruncie art. 207 k.p. pracodawca ma obowiązek organizować pracę w sposób zapewniający higieniczne i bezpieczne warunki pracy. Ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU poz. 374 ze zm.; dalej: specustawa) przyznała pracodawcom prawo do polecenia pracownikom wykonywania pracy z domu. Oczywiście dotyczy to pracowników, którzy mogą ją wykonywać zdalnie. Natomiast pracownikom, którzy nie mają takiej możliwości, pracodawcy muszą zapewnić na czas pandemii odpowiednie warunki pracy. W tym szczególnym czasie muszą też zagwarantować im środki do dezynfekcji.
Czytaj także: Koronawirus: powrót do pracy w nowym reżimie BHP