Zmiany w prawie transportowym: nie tak łatwo będzie oszukać tachograf

Postępowanie w sprawie dobrej reputacji przewoźnika uzależnione będzie od tego, jak często dochodziło do jej naruszenia.

Publikacja: 08.06.2018 08:08

Zmiany w prawie transportowym: nie tak łatwo będzie oszukać tachograf

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

W środę Sejm uchwalił dwie nowele ustaw ważnych dla zawodowych kierowców. Pierwsza dotyczy transportu drogowego, druga – tachografów. W pierwszej z ustaw dokonano m.in. kategoryzacji pojęcia „poważne naruszenia obowiązków i warunków przewozu drogowego".

Nowela zakłada, że każde z naruszeń, i to poważne, i bardzo poważne oraz najpoważniejsze, może być popełnione nie tylko przez przewoźnika drogowego i zarządzającego transportem, ale również przez samego kierowcę. Natomiast wszczęcie postępowania w sprawie spełnienia wymogu dobrej reputacji uzależnione będzie od częstotliwości występowania ww. naruszeń.

W noweli przesądzono także, że w przypadku przewozu ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu wysyłający musi sporządzić i przekazać przewoźnikowi drogowemu deklarację, w której określi masę kontenera lub nadwozia wymiennego. Z kolei przewoźnik będzie musiał okazać deklarację na żądanie organu kontroli, np. Inspekcji Transportu Drogowego.

Druga z ustaw – o tachografach – ma zwiększyć bezpieczeństwo systemu tachografów. Chodzi o ograniczenie manipulowania danymi rejestrowanymi przez te urządzenia. Nowe przepisy dotyczą też warsztatów, do których trafiają tachografy.

Wprowadza się również uprawnienie dla funkcjonariuszy służb kontrolnych do polecania warsztatom sprawdzenia ewentualnego podłączenia do tachografów urządzeń manipulacyjnych.

Każdego roku Inspekcja Transportu Drogowego wykrywa ok. 1,5 tys. przypadków niedozwolonej ingerencji w dane rejestrowane przez tachograf (dane Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego). ©?

W środę Sejm uchwalił dwie nowele ustaw ważnych dla zawodowych kierowców. Pierwsza dotyczy transportu drogowego, druga – tachografów. W pierwszej z ustaw dokonano m.in. kategoryzacji pojęcia „poważne naruszenia obowiązków i warunków przewozu drogowego".

Nowela zakłada, że każde z naruszeń, i to poważne, i bardzo poważne oraz najpoważniejsze, może być popełnione nie tylko przez przewoźnika drogowego i zarządzającego transportem, ale również przez samego kierowcę. Natomiast wszczęcie postępowania w sprawie spełnienia wymogu dobrej reputacji uzależnione będzie od częstotliwości występowania ww. naruszeń.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił