Wracają kursy dla ukaranych kierowców. To słuszny kierunek?

To nie liczba godzin, tylko jakość szkolenia decyduje o tym, czy kursy redukujące punkty karne przemówią do uczestników – mówi Tomasz Matuszewski, wiceszef warszawskiego WORD.

Aktualizacja: 22.08.2023 10:31 Publikacja: 22.08.2023 02:00

Wracają kursy dla ukaranych kierowców. To słuszny kierunek?

Foto: AdobeStock

Kursy pozwalające na kasowanie punktów karnych wracają. Projekt jest już gotowy. To słuszny kierunek?

Tomasz Matuszewski: Idea redukcji punktów poprzez udział w dobrowolnym szkoleniu wróciła, choć nie upłynął nawet rok od jej wycofania. Kursy zostały wprowadzone w 1998 r. i funkcjonowały do września 2022 r. Prawdopodobnie od 17 września 2023 r. zostaną przywrócone. Samo przywracanie jakichkolwiek elementów „drugiej fazy szkolenia” uważam za pozytywne. Kierowcy nie zawsze zdają sobie sprawę z konsekwencji ryzykownych zachowań i każda możliwość uzyskania nowych informacji będzie szansą na zmianę zachowań.

Czytaj więcej

Nowy kurs na kasowanie punktów karnych

O dwie godziny wzbogacono program kursu. Czy skutecznie poprawi zachowanie kierowców?

Zależy od motywacji uczestnika. Jeżeli ktoś nie ma skutecznej samooceny i jest przekonany, że wszystko robi najlepiej, to choćby godzin było jeszcze więcej, i tak nie ukształtują zachowań bezpiecznych. Po drugie, to nie liczba godzin, ale ich jakość i dotarcie do deficytów wiedzy i umiejętności będą decydować o osiągnięciu celu szkoleń. To duże wyzwanie dla organizatorów, a jeszcze większe dla prowadzących zajęcia. Niewątpliwie pojawi się szansa dla charyzmatycznych wykładowców i instruktorów.

Po raz pierwszy w trakcie kursu pojawia się zadanie praktyczne. Czemu ma służyć?

Od dawna wiadomo, że w całym systemie edukacji i reedukacji kierowców jest zdecydowanie za mało praktyki. I ta propozycja wychodzi naprzeciw bezpiecznemu kierowaniu pojazdami. Uczymy się tak naprawdę dopiero wtedy, kiedy musimy coś wykonać.

Dlaczego akurat hamowanie?

To propozycja. Przypomnę, że mamy do czynienia z projektem rozporządzenia. Jeśli ktoś ma inną – lepszą i skuteczniejszą – powinien ją zgłosić z uzasadnieniem w trakcie konsultacji. Sama propozycja hamowania jest ciekawa, bo wynika z dobrej diagnozy. Jako kierowcy umiemy osiągać duże prędkości, a mało kto skutecznie, czyli bezkolizyjnie, tę prędkość wytraca.

Konsumenci
Rzecznik generalny TSUE o restrukturyzacji Getin Banku: ocenić musi polski sąd
Praca, Emerytury i renty
Rząd ma problem z emeryturami. Trybunał wymusił kosztowne zmiany
Prawo dla Ciebie
Miliony z Funduszu bez konkursów. Eksperci są pewni: Ziobro złamał konstytucję
Podatki
Skarbówka będzie łapać już tylko prawdziwych oszustów
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Sądy i trybunały
SN dopuszcza piętrowe wyłączenia sędziów
Płace
Ostatnia taka podwyżka pensji. W przyszłym roku czeka nas rewolucja