Wracają kursy dla ukaranych kierowców. To słuszny kierunek?

To nie liczba godzin, tylko jakość szkolenia decyduje o tym, czy kursy redukujące punkty karne przemówią do uczestników – mówi Tomasz Matuszewski, wiceszef warszawskiego WORD.

Aktualizacja: 22.08.2023 10:31 Publikacja: 22.08.2023 02:00

Wracają kursy dla ukaranych kierowców. To słuszny kierunek?

Foto: AdobeStock

Kursy pozwalające na kasowanie punktów karnych wracają. Projekt jest już gotowy. To słuszny kierunek?

Tomasz Matuszewski: Idea redukcji punktów poprzez udział w dobrowolnym szkoleniu wróciła, choć nie upłynął nawet rok od jej wycofania. Kursy zostały wprowadzone w 1998 r. i funkcjonowały do września 2022 r. Prawdopodobnie od 17 września 2023 r. zostaną przywrócone. Samo przywracanie jakichkolwiek elementów „drugiej fazy szkolenia” uważam za pozytywne. Kierowcy nie zawsze zdają sobie sprawę z konsekwencji ryzykownych zachowań i każda możliwość uzyskania nowych informacji będzie szansą na zmianę zachowań.

Czytaj więcej

Nowy kurs na kasowanie punktów karnych

O dwie godziny wzbogacono program kursu. Czy skutecznie poprawi zachowanie kierowców?

Zależy od motywacji uczestnika. Jeżeli ktoś nie ma skutecznej samooceny i jest przekonany, że wszystko robi najlepiej, to choćby godzin było jeszcze więcej, i tak nie ukształtują zachowań bezpiecznych. Po drugie, to nie liczba godzin, ale ich jakość i dotarcie do deficytów wiedzy i umiejętności będą decydować o osiągnięciu celu szkoleń. To duże wyzwanie dla organizatorów, a jeszcze większe dla prowadzących zajęcia. Niewątpliwie pojawi się szansa dla charyzmatycznych wykładowców i instruktorów.

Po raz pierwszy w trakcie kursu pojawia się zadanie praktyczne. Czemu ma służyć?

Od dawna wiadomo, że w całym systemie edukacji i reedukacji kierowców jest zdecydowanie za mało praktyki. I ta propozycja wychodzi naprzeciw bezpiecznemu kierowaniu pojazdami. Uczymy się tak naprawdę dopiero wtedy, kiedy musimy coś wykonać.

Dlaczego akurat hamowanie?

To propozycja. Przypomnę, że mamy do czynienia z projektem rozporządzenia. Jeśli ktoś ma inną – lepszą i skuteczniejszą – powinien ją zgłosić z uzasadnieniem w trakcie konsultacji. Sama propozycja hamowania jest ciekawa, bo wynika z dobrej diagnozy. Jako kierowcy umiemy osiągać duże prędkości, a mało kto skutecznie, czyli bezkolizyjnie, tę prędkość wytraca.

Kursy pozwalające na kasowanie punktów karnych wracają. Projekt jest już gotowy. To słuszny kierunek?

Tomasz Matuszewski: Idea redukcji punktów poprzez udział w dobrowolnym szkoleniu wróciła, choć nie upłynął nawet rok od jej wycofania. Kursy zostały wprowadzone w 1998 r. i funkcjonowały do września 2022 r. Prawdopodobnie od 17 września 2023 r. zostaną przywrócone. Samo przywracanie jakichkolwiek elementów „drugiej fazy szkolenia” uważam za pozytywne. Kierowcy nie zawsze zdają sobie sprawę z konsekwencji ryzykownych zachowań i każda możliwość uzyskania nowych informacji będzie szansą na zmianę zachowań.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Konsumenci
Jest nowy wyrok TSUE w polskiej sprawie. Upraszcza procesy frankowiczów
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Prawo karne
Marian Banaś składa doniesienie do prokuratury na Elżbietę Witek
Prawo dla Ciebie
Od dzisiaj możemy obniżyć rachunek za prąd. Trzeba spełnić jeden warunek
Prawo karne
Jest wyrok Sądu Najwyższego ws. symulacji zabójstwa abp. Jędraszewskiego
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Praca, Emerytury i renty
Ogłoszono listę 10 najbogatszych emerytów w Polsce
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej