Nowy kurs na kasowanie punktów karnych

Kierowcy na bakier z prawem mogą się cieszyć. Wrócą kursy kasujące punkty karne za drogowe przewinienia ponad limit. W dodatku zajęcia nie będą trwać tydzień. Kiedy zmiany? Zdecyduje minister cyfryzacji w komunikacie.

Publikacja: 21.08.2023 02:00

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Przemyślu

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Przemyślu

Foto: PAP/Darek Delmanowicz

Minister spraw wewnętrznych przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego. Właśnie trafił do Rządowego Centrum Legislacji. Zmiany ruszą po komunikacie ministra cyfryzacji, który zawiadomi, czy wszystko już gotowe. Chodzi o akt wykonawczy do zmian w dwóch przepisach prawa o ruchu drogowym.

Kasowanie punktów karnych po roku

Po pierwsze – punkty karne mają się kasować po roku, a nie tak jak dziś po dwóch latach od popełnienia wykroczenia. Po drugie – wracają kursy pozwalające na pozbycie się dwa razy do roku po sześć punktów karnych.

Czytaj więcej

Kierowcy szybciej pozbędą się punktów karnych

I to właśnie przywrócenie tego kursu budzi najwięcej emocji.

Wracają kursy redukujące liczbę punktów karnych

W projekcie rozporządzenia nowy program szkolenia kierujących został przebudowany. Stary był bardziej ubogi.

W nowym wydłużono o dwie godziny czas trwania, dodano ćwiczenie praktyczne, a także zmieniono treści poszczególnych bloków szkolenia, co – zdaniem autorów – ma się przyczynić do lepszego edukowania kierujących naruszających przepisy ruchu drogowego, a w konsekwencji większego ich zdyscyplinowania.

Szkolenie ma być prowadzone w formie wykładów i ćwiczenia praktycznego, odpowiednio przez policjanta z komórki ruchu drogowego lub przez inną osobę posiadającą wiedzę specjalistyczną z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, przez psychologa transportu oraz przez egzaminatora osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami lub zatrudnioną przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego osobę posiadającą uprawnienia instruktora nauki jazdy lub instruktora techniki jazdy.

Składać się ma z dwóch części. Osiem godzin wykładów, a także z ćwiczenia praktycznego.

O jakie tematy chodzi?

Zasady i przepisy ruchu drogowego: dwie godziny prowadzone w formie wykładu (prezentacja lub studium przypadku). W tym samym trybie mają być prowadzone zajęcia ws.: wypadków drogowych w Polsce – przyczyny, skutki i zapobieganie (najczęściej film lub prezentacja).

Temat trzeci to – prawne i społeczne skutki wypadków drogowych (film plus prezentacja). I temat czwarty, wykładowy, to psychologiczne aspekty kierowania pojazdem. To także ma być wykład.

Kurs będzie się odbywać jednego dnia (jedna godzina równa się 45 minutom). W jednym szkoleniu może uczestniczyć nie więcej niż 15 osób.

Na początek osoba prowadząca szkolenie, przed jego rozpoczęciem, potwierdza tożsamość osób szkolonych i poucza je o skutkach odbycia szkolenia.

Nowością jest zadanie praktyczne dla uczestników kursu redukcyjnego. Chodzi o awaryjne hamowanie przy prędkości 30–50 km/h: to ma być zadanie obowiązkowe dla kursantów.

Etap legislacyjny: uzgodnienia

Minister spraw wewnętrznych przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego. Właśnie trafił do Rządowego Centrum Legislacji. Zmiany ruszą po komunikacie ministra cyfryzacji, który zawiadomi, czy wszystko już gotowe. Chodzi o akt wykonawczy do zmian w dwóch przepisach prawa o ruchu drogowym.

Kasowanie punktów karnych po roku

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?