Zgodnie z nowelizacją Prawa o ruchu drogowym, zakaz wyprzedzania dotyczy najcięższych pojazdów tj. z kategorii N2 (DMC od 3,5 do 12 ton) i N3 (DMC powyżej 12 ton). Obowiązuję na drogach szybkiego ruchu, które mają tylko po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. W takiej sytuacji kierowcy ciężarówek mają obowiązek poruszać się skrajnym prawym pasem. Za złamanie tego przepisu grozi mandat karny w wysokości 1 tys. zł i 8 punktów karnych.
Czytaj więcej
Od soboty 1 lipca wszedł w życie zakaz wyprzedzania się ciężarówek na autostradach i drogach szybkiego ruchu, które mają dwa pasy ruchu w jednym kierunku.
Wyprzedzanie na takich drogach ekspresowych i autostradach będzie możliwe tylko wówczas, gdy pojazd wolniejszy "porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej" dla pojazdów ciężarowych kategorii N2 lub N3. Co to znaczy? Ministerstwo infrastruktury twierdzi, że każdy kierowca będzie musiał sam to ocenić, ale z analiz resortu wynika, że 10 km/h różnicy będzie pozwalało na dokonanie manewru wyprzedzania bez naruszenia zakazu.
Trzy pasy ruchu i można wyprzedzać
W przypadku, gdy droga ma co najmniej trzy pasy ruchu w jednym kierunku, ciężarówka może wyprzedzać, ale wyłącznie na dwóch skrajnie prawych pasach. Wyprzedzający na pozostałych pasach muszą liczyć się z nałożeniem 6 punktów karnych oraz mandatem, prawdopodobnie w wysokości 1 tys. zł zł (nie zostało to jeszcze określone w przepisach).
To ograniczenie (wyprzedzanie na dwóch pasach na trzypasmówce) dotyczy nie tylko pojazdów z kategorii N2 i N3, ale również zespołów pojazdów o długości ponad 7 m. W takim przypadku będzie dotykać kierowców niemal wszystkich aut osobowych ciągnących przyczepę kempingową lub towarową.