Jest nowa instrukcja dla kierowców podczas kontroli drogowej

Gdy policja zatrzymuje pojazd, ręce trzeba mieć na kierownicy, włączyć światła awaryjne i nie wychodzić z auta.

Aktualizacja: 09.02.2022 10:02 Publikacja: 08.02.2022 18:33

Patrol policji podczas kontroli na drodze

Patrol policji podczas kontroli na drodze

Foto: PAP/Darek Delmanowicz

Policyjna drogówka podczas kontroli rządzi się swoimi prawami. Kierujący musi się podporządkować ogólnym zasadom, by nie stwarzać zagrożenia. Co postanowił szef MSWiA? Od 9 lutego, gdy kontrolujący daje polecenie lub sygnał do zatrzymania pojazdu silnikowego lub motoroweru, kierujący musi spełnić kilka warunków.

Po pierwsze, zatrzymuje pojazd. Po drugie, trzyma ręce na kierownicy. Po trzecie, na polecenie kontrolującego: wyłącza silnik pojazdu, włącza światła awaryjne, umożliwia identyfikację pojazdu, w szczególności przez udostępnienie kontrolującemu komory silnika oraz innych miejsc w pojeździe. Szef MSWiA zarządził także, że kierujący lub pasażer mogą wysiadać (zsiadać) z kontrolowanego pojazdu silnikowego lub motoroweru za zezwoleniem kontrolującego.

Nie od dziś wiadomo, że na najszybszych drogach policja korzysta ze specyficznych „radiowozów". Przykład? Śmigłowiec, który monitoruje sytuację na drogach. Jeśli kierowca złamie przepisy, dostanie mandat z nieba. Przyłapani najczęściej wypierają się winy, bo nie widzieli na trasie radiowozu. Ich zaskoczenie wzrasta, gdy okazuje się, że wyczyny zarejestrowała kamera zainstalowana na śmigłowcu.

Sygnał z kamery policyjnego śmigłowca trafia na bieżąco do ekip radiowozów rozmieszczonych przy najbardziej niebezpiecznych punktach autostrad A1 i A2. Na podstawie tego sygnału funkcjonariusze zatrzymują i kontrolują kierowców, którzy naruszyli przepisy.

Podstawa prawna: Rozporządzenie z 13 stycznia 2022 r., DzU z 25 stycznia, poz. 163

Czytaj więcej

Nie wskażesz, kto kierował autem, to sam zapłacisz

Policyjna drogówka podczas kontroli rządzi się swoimi prawami. Kierujący musi się podporządkować ogólnym zasadom, by nie stwarzać zagrożenia. Co postanowił szef MSWiA? Od 9 lutego, gdy kontrolujący daje polecenie lub sygnał do zatrzymania pojazdu silnikowego lub motoroweru, kierujący musi spełnić kilka warunków.

Po pierwsze, zatrzymuje pojazd. Po drugie, trzyma ręce na kierownicy. Po trzecie, na polecenie kontrolującego: wyłącza silnik pojazdu, włącza światła awaryjne, umożliwia identyfikację pojazdu, w szczególności przez udostępnienie kontrolującemu komory silnika oraz innych miejsc w pojeździe. Szef MSWiA zarządził także, że kierujący lub pasażer mogą wysiadać (zsiadać) z kontrolowanego pojazdu silnikowego lub motoroweru za zezwoleniem kontrolującego.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo dla Ciebie
Ministerstwo wydało ważny komunikat. Chodzi o studia online
Nieruchomości
Więcej drewna i mniejsze odległości między budynkami? Zmiany w prawie budowlanym
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Spadki i darowizny
Prawo użytkownika czy spadkobiercy? SN o odmowie przedłużenia użytkowania wieczystego
Sądy i trybunały
Jest data wyroku w sprawie Prezydenta. Obywatel zarzuca mu łamanie Konstytucji