Do Niemiec z nowym lusterkiem, po Polsce na razie bez

Od 1 kwietnia 2009 r. w UE samochody ciężarowe powyżej 3,5 ton dopuszczalnej masy całkowitej muszą być wyposażone w lusterka panoramiczne i krawężnikowe zwiększające pole widzenia kierowcy

Aktualizacja: 28.04.2009 07:05 Publikacja: 28.04.2009 06:40

Do Niemiec z nowym lusterkiem, po Polsce na razie bez

Foto: Fotorzepa, Bartosz Siedlik

W niektórych krajach Unii, np. w Niemczech, już sypią się mandaty za ich brak. Jednak Polska spóźnia się z wprowadzeniem unijnych regulacji do krajowych przepisów. Dlatego ci, którzy przewożą towary po polskich szosach, nie muszą się jeszcze obawiać sankcji.

– Skoro nie ma określonych polskich warunków technicznych dotyczących lusterek, nie możemy karać za ich brak – mówi Sebastian Chwalibogowski z Głównej Inspekcji Transportu Drogowego. – Jeśli rozporządzenie wejdzie w życie, będziemy sprawdzać, czy samochód jest wyposażony w lusterka. Gdy nie będzie ich miał, nie zostanie dopuszczony do ruchu, na takich samych zasadach jakby miał niesprawne światła czy hamulce. Czyli zostanie zatrzymany, odbierzemy też kierowcy dowód rejestracyjny.

Gdy krajowe przepisy już wejdą w życie, kontroli będzie dużo, bo wymaga tego UE.

Lusterka zapewniające kierowcy szersze pole widzenia od ponad dwóch lat montowane są fabrycznie w nowych ciężarówkach. Unijne przepisy wymagają jednak instalowania ich także w prawie wszystkich samochodach ciężarowych powyżej 3,5 ton zarejestrowanych od stycznia 2000 r. włącznie (dyrektywa pozwala na nieliczne odstępstwa).

Instalacja nowych zwierciadeł ma zminimalizować tzw. martwe pole. Komisja Europejska szacuje, że z uwagi na ograniczoną widoczność z kabiny rocznie dochodzi do ok. 400 wypadków śmiertelnych.

Nowe zwierciadła to dla przewoźników wydatek rzędu kilkuset złotych na auto. Niekiedy wystarczy tylko wymiana wkładek, czasem konieczna będzie jednak zmiana całych lusterek.

Obowiązek dostosowania aut jeżdżących po unijnych szosach do nowych regulacji wynika z dyrektywy 2007/38/WE z 11 lipca 2007 r. w sprawie doposażenia samochodów ciężarowych zarejestrowanych we Wspólnocie w lusterka samochodowe.

W niektórych krajach Unii, np. w Niemczech, już sypią się mandaty za ich brak. Jednak Polska spóźnia się z wprowadzeniem unijnych regulacji do krajowych przepisów. Dlatego ci, którzy przewożą towary po polskich szosach, nie muszą się jeszcze obawiać sankcji.

– Skoro nie ma określonych polskich warunków technicznych dotyczących lusterek, nie możemy karać za ich brak – mówi Sebastian Chwalibogowski z Głównej Inspekcji Transportu Drogowego. – Jeśli rozporządzenie wejdzie w życie, będziemy sprawdzać, czy samochód jest wyposażony w lusterka. Gdy nie będzie ich miał, nie zostanie dopuszczony do ruchu, na takich samych zasadach jakby miał niesprawne światła czy hamulce. Czyli zostanie zatrzymany, odbierzemy też kierowcy dowód rejestracyjny.

Praca, Emerytury i renty
Nie wszyscy uprawnieni dostaną 13. emeryturę w tej samej wysokości. Od czego zależy kwota?
Prawo karne
Rośnie przestępczość obcokrajowców. Potrzebna nowa strategia
Zawody prawnicze
Państwo nie chce już płacić milionów komornikom za przymusową emeryturę
Sądy i trybunały
Prawnicy kojarzeni z poprzednią władzą jednoczą siły. Inicjatywa wyszła z TK
Konsumenci
Jest pierwszy „polski” wyrok dotyczący sankcji kredytu darmowego
Materiał Promocyjny
Raportowanie zrównoważonego rozwoju - CSRD/ESRS w praktyce