Prawo drogowe: Nie można zarejestrować samochodu z kierownicą po prawej stronie

Naczelny Sąd Administracyjny wypowiedział się przeciwko rejestracji samochodów z kierownicą po prawej stronie

Aktualizacja: 25.07.2012 10:40 Publikacja: 25.07.2012 08:30

Prawo drogowe: Nie można zarejestrować samochodu z kierownicą po prawej stronie

Foto: www.sxc.hu

Dopuszczenie do ruchu aut z kierownicą po prawej stronie na takich samych zasadach jak innych pojazdów zwiększyłoby i tak już bardzo dużą wypadkowość – stwierdził NSA (sygnatura akt I OSK 1031/11).

– Traktat UE przewiduje możliwość odmowy rejestracji pojazdu, który spełnia wymagania techniczne w państwach UE, jeżeli przemawiają za tym względy porządku publicznego – powiedział sędzia Jan Tarno. Powołał się też na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z 20 września 2007 r. (sygn. C-297/05), uznający bezpieczeństwo drogowe i ochronę środowiska „za nadrzędne względy interesu ogólnego, które mogą uzasadniać utrudnienie w swobodnym przepływie towarów".

Stanowisko NSA jest o tyle ważne, że we wrześniu 2011 r. Komisja Europejska pozwała Polskę do Trybunału w Luksemburgu za brak możliwości rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie. A w Ministerstwie Transportu powstał przesłany ostatnio do konsultacji społecznych projekt zmian w prawie o ruchu drogowym. Miałyby one umożliwić rejestrację „anglików", dopuszczalną tylko po przekładce układu kierowniczego.

Prawo o ruchu drogowym

przewiduje (w art. 67 ust. 1), że minister właściwy ds. transportu może w indywidualnych uzasadnionych przypadkach zezwolić na odstępstwo od warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać pojazdy.

W praktyce minister zezwala na to pojazdom zabytkowym i specjalnym. Ciężarowy mercedes z kierownicą po prawej stronie, kupiony po atrakcyjnej cenie dla Zakładu Gospodarki Komunalnej w Czaplinku do wywozu śmieci, nie został zakwalifikowany do żadnej z tych kategorii. Minister infrastruktury nie zgodził się na odstępstwo, gdyż kierownica po prawej stronie utrudnia, a niekiedy uniemożliwia bezpieczne wykonywanie manewrów, zwłaszcza wyprzedzania.

Oddalając skargę Zakładu, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ocenił, że nie może być odstępstwa od wymagań, których niespełnienie może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W skardze kasacyjnej ZGK w Czaplinku zarzucił, że decyzja jest niezgodna z konwencją wiedeńską z 1968 r. o ruchu drogowym i narusza unijne dyrektywy: ramową z 2007 r. o homologacji pojazdów silnikowych oraz z 1970 r. o homologacji typów układów kierowniczych.

NSA uznał jednak, że ani decyzja, ani wyrok WSA nie naruszają prawa. Jest to decyzja uznaniowa, w której należy rozważyć m.in. interes społeczny. A w interesie społecznym leży bezpieczeństwo na drogach. Auto z kierownicą po prawej stronie jest konstrukcyjnie nieprzystosowane do ruchu prawostronnego. Poruszanie się takiego pojazdu po drogach naraża na niebezpieczeństwo kierującego i innych użytkowników dróg.


Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów