Prawo drogowe: Nie można zarejestrować samochodu z kierownicą po prawej stronie

Naczelny Sąd Administracyjny wypowiedział się przeciwko rejestracji samochodów z kierownicą po prawej stronie

Aktualizacja: 25.07.2012 10:40 Publikacja: 25.07.2012 08:30

Prawo drogowe: Nie można zarejestrować samochodu z kierownicą po prawej stronie

Foto: www.sxc.hu

Dopuszczenie do ruchu aut z kierownicą po prawej stronie na takich samych zasadach jak innych pojazdów zwiększyłoby i tak już bardzo dużą wypadkowość – stwierdził NSA (sygnatura akt I OSK 1031/11).

– Traktat UE przewiduje możliwość odmowy rejestracji pojazdu, który spełnia wymagania techniczne w państwach UE, jeżeli przemawiają za tym względy porządku publicznego – powiedział sędzia Jan Tarno. Powołał się też na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z 20 września 2007 r. (sygn. C-297/05), uznający bezpieczeństwo drogowe i ochronę środowiska „za nadrzędne względy interesu ogólnego, które mogą uzasadniać utrudnienie w swobodnym przepływie towarów".

Stanowisko NSA jest o tyle ważne, że we wrześniu 2011 r. Komisja Europejska pozwała Polskę do Trybunału w Luksemburgu za brak możliwości rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie. A w Ministerstwie Transportu powstał przesłany ostatnio do konsultacji społecznych projekt zmian w prawie o ruchu drogowym. Miałyby one umożliwić rejestrację „anglików", dopuszczalną tylko po przekładce układu kierowniczego.

Prawo o ruchu drogowym

przewiduje (w art. 67 ust. 1), że minister właściwy ds. transportu może w indywidualnych uzasadnionych przypadkach zezwolić na odstępstwo od warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać pojazdy.

W praktyce minister zezwala na to pojazdom zabytkowym i specjalnym. Ciężarowy mercedes z kierownicą po prawej stronie, kupiony po atrakcyjnej cenie dla Zakładu Gospodarki Komunalnej w Czaplinku do wywozu śmieci, nie został zakwalifikowany do żadnej z tych kategorii. Minister infrastruktury nie zgodził się na odstępstwo, gdyż kierownica po prawej stronie utrudnia, a niekiedy uniemożliwia bezpieczne wykonywanie manewrów, zwłaszcza wyprzedzania.

Oddalając skargę Zakładu, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ocenił, że nie może być odstępstwa od wymagań, których niespełnienie może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W skardze kasacyjnej ZGK w Czaplinku zarzucił, że decyzja jest niezgodna z konwencją wiedeńską z 1968 r. o ruchu drogowym i narusza unijne dyrektywy: ramową z 2007 r. o homologacji pojazdów silnikowych oraz z 1970 r. o homologacji typów układów kierowniczych.

NSA uznał jednak, że ani decyzja, ani wyrok WSA nie naruszają prawa. Jest to decyzja uznaniowa, w której należy rozważyć m.in. interes społeczny. A w interesie społecznym leży bezpieczeństwo na drogach. Auto z kierownicą po prawej stronie jest konstrukcyjnie nieprzystosowane do ruchu prawostronnego. Poruszanie się takiego pojazdu po drogach naraża na niebezpieczeństwo kierującego i innych użytkowników dróg.


Dopuszczenie do ruchu aut z kierownicą po prawej stronie na takich samych zasadach jak innych pojazdów zwiększyłoby i tak już bardzo dużą wypadkowość – stwierdził NSA (sygnatura akt I OSK 1031/11).

– Traktat UE przewiduje możliwość odmowy rejestracji pojazdu, który spełnia wymagania techniczne w państwach UE, jeżeli przemawiają za tym względy porządku publicznego – powiedział sędzia Jan Tarno. Powołał się też na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z 20 września 2007 r. (sygn. C-297/05), uznający bezpieczeństwo drogowe i ochronę środowiska „za nadrzędne względy interesu ogólnego, które mogą uzasadniać utrudnienie w swobodnym przepływie towarów".

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Jakie warunki trzeba spełnić, aby zdać maturę 2025?
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo rodzinne
Resort Bodnara chce dać więcej czasu rozwodnikom. Szykuje zmianę w prawie
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne