Prawo drogowe: kierowca auta z trzyletnim doświadczeniem przesiądzie się na motocykl

Kierowcy z minimum trzyletnim doświadczeniem będą mogli jeździć motocyklem i z automatyczną, i z ręczną skrzynią biegów.

Publikacja: 27.06.2014 08:27

Wczoraj Sejm przegłosował poprawki Senatu do ustawy o kierujących pojazdami. Jedna ucieszy miłośników motorów.

Uchwalając nowelę ustawy o kierujących pojazdami, Sejm złagodził przepisy dla kierowców-motocyklistów. Zastrzegł jednak, że chodzi o konkretne motocykle z automatyczną skrzynią biegów, o pojemności do 125 centymetrów sześciennych. Senat zaproponował, by  łagodniejsze regulacje dotyczyły wszystkich motocykli o takich parametrach, a więc nie tylko z automatyczną, ale i z manualną skrzynią biegów. Posłowie poparli wczoraj senacką poprawkę.

Nie pomogły ostrzeżenia posłów motocyklistów, że zgoda na poruszanie się motocyklami z manualną skrzynią biegów bez szkolenia i egzaminu niekorzystnie odbije się na bezpieczeństwie. Zwolennicy poprawki tłumaczyli, że przyznanie takiej możliwości tylko na motocykle z automatyczną skrzynią biegów uprzywilejowuje niektórych producentów. A na to pozwolić nie można.

Pewne zagrożenia dostrzegają też specjaliści od bezpieczeństwa ruchu drogowego.

– Przepisy są takie same, ale technika jazdy zupełnie inna – mówi Janusz Kopczyński ze stowarzyszenia miłośników motocykli. I dodaje, że mniej martwi się o dojrzałych kierowców, którzy zanim wsiądą na motocykl, z rozsądku  spróbują swoich sił na nieuczęszczanych drogach.

Nowelizacja przywraca też odpowiedzialność ministra transportu za treści zawarte w pytaniach egzaminacyjnych. Te, które będzie układać specjalna komisja, mają być jawne i ogólnodostępne, by wyeliminować absurdalne zagadnienia, na które skarżą się oblani kursanci. Obie firmy odpowiedzialne dziś za przygotowanie egzaminów teoretycznych zapewniają, że w ich bazach takich nie ma. Sęk w tym, że nie sposób tego sprawdzić, bo bazy pytań są tajne. Kursanci nie mogą się na nie poskarżyć do ministra, bo ten od stycznia nie nadzoruje pytań.

Od 7 lipca wszystkie WORD w kraju zaczną korzystać ze skonsolidowanej bazy pytań egzaminacyjnych. Będą to dotychczasowe pytania od PWPW oraz ITS (po połowie), połączone w jednolitą bazę. Na zbiór złoży się ok. 2400 pytań (1300 dotyczy kategorii B).

Zniesiony ma też zostać obowiązek uczestniczenia w prowadzonych przez ośrodki szkolenia kierowców kursach teoretycznych przygotowujących do egzaminu.  Od 19 stycznia 2013 r. średnio zaledwie 20 do 30 proc. zdających przechodzi pomyślnie przez test na prawo jazdy. Zmieniony egzamin zaskoczył zarówno kandydatów, jak i szkoły, które nie potrafią do niego przygotować. Kandydaci na kierowców, którzy przechodzą kursy prowadzone na nowych zasadach, powoli poprawiają jednak statystykę.

etap legislacyjny: trafi do prezydenta

Wczoraj Sejm przegłosował poprawki Senatu do ustawy o kierujących pojazdami. Jedna ucieszy miłośników motorów.

Uchwalając nowelę ustawy o kierujących pojazdami, Sejm złagodził przepisy dla kierowców-motocyklistów. Zastrzegł jednak, że chodzi o konkretne motocykle z automatyczną skrzynią biegów, o pojemności do 125 centymetrów sześciennych. Senat zaproponował, by  łagodniejsze regulacje dotyczyły wszystkich motocykli o takich parametrach, a więc nie tylko z automatyczną, ale i z manualną skrzynią biegów. Posłowie poparli wczoraj senacką poprawkę.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów