Uchwała składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego rozwiązuje dylemat, jak zakwalifikować taki akt. I w konsekwencji – jaki jest sposób zaskarżania go do sądów administracyjnych. Ich różne dotychczas stanowisko spowodowało, że o wyjaśnienie tej kwestii zwrócił się prezes NSA, a udział w postępowaniu zgłosił rzecznik praw obywatelskich.
Zgodnie z art. 10 ust. 4–6 ustawy – Prawo o ruchu drogowym ruchem na drogach wojewódzkich zarządza marszałek województwa. Na drogach powiatowych i gminnych – starosta, a na drogach w miastach na prawach powiatu (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) – prezydent miasta.
Organizacja ruchu musi zapewniać bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom ruchu drogowego, efektywne wykorzystanie dróg publicznych oraz potrzeby lokalnej społeczności. Są to więc niezmiernie ważne sprawy, a od sposobu ich uregulowania może zależeć zdrowie i życie użytkowników dróg.
Od sposobów uregulowania ruchu drogowego może zależeć nasze zdrowie i życie
Pojęcie zatwierdzenia organizacji ruchu zostało wprowadzone przez rozporządzenie ministra infrastruktury z 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Są to różne działania, obejmujące m.in. obsługę sterowania ruchem, także za pomocą świateł i znaków, wprowadzanie tymczasowych zakazów lub ograniczeń ruchu. Obok organów zarządzających ruchem, odpowiednie projekty przedstawiają: zarząd drogi, policja, Żandarmeria Wojskowa lub wojskowe organy porządkowe.