Reklama

Przewoźnik odda za bilet lub zaproponuje inny lot

Jeśli samolot się spóźnia, pasażer ma prawo zrezygnować z podróży i odzyskać pieniądze, a gdy podróż została odwołana, może dostać odszkodowanie.

Publikacja: 14.06.2013 10:20

W przypadku nagle odwołanego lotu, pasażerom przysługuje nie tylko zwrot pieniędzy za bilet, ale i o

W przypadku nagle odwołanego lotu, pasażerom przysługuje nie tylko zwrot pieniędzy za bilet, ale i odszkodowanie.

Foto: www.sxc.hu

Start samolotu z małym opóźnieniem nie oznacza, że pasażerom przysługują szczególne prawa. Sytuacja się zmienia, gdy oczekiwanie na wylot się przedłuża. Wówczas przewoźnik powinien zapewnić podróżnym posiłki i napoje.

Pasażer pod opieką

Obowiązki takie spadają na przewoźników, gdy start opóźnia się przynajmniej o dwie godziny w  lotach o odległości do 1500 km. W  lotach wewnątrz Unii Europejskiej na dystansie przekraczającym 1500 km oraz wszystkich innych na trasach od 1500 km do 3500 km taka opieka przewoźnika  przysługuje, gdy samolot spóźnia się trzy godziny. Na dłuższych trasach  opieka się należy, gdy samolot ma wystartować cztery godziny po czasie.

W takich sytuacjach pasażerowie mają prawo nie tylko do posiłków i napojów, ale także do dwóch bezpłatnych rozmów telefonicznych. Powinni też mieć możliwość bezpłatnego wysłania dwóch dalekopisów, tyle samo e-maili oraz faksów.

Gdy lot ma się odbyć dzień później, pasażer powinien mieć zapewnione zakwaterowanie w hotelu (gdy zajdzie konieczność przenocowania). Przewoźnik ma też zapewnić transport pomiędzy lotniskiem i hotelem bądź innym miejscem zakwaterowania pasażerów. Pasażer nie musi jednak czekać cierpliwie, aż samolot wreszcie wystartuje. Jeżeli odlot opóźnia się o pięć godzin, ma prawo odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy za bilet, które powinien otrzymać w ciągu siedmiu dni.

Dodatkowa opieka przewoźnika przysługuje pasażerom na podstawie rozporządzenia (WE) nr 261/2004.

Reklama
Reklama

Kiedy odszkodowanie

Pasażerowie mają także prawo do zwrotu pieniędzy za bilet i do odszkodowania, gdy lot zostanie odwołany. Wysokość odszkodowania zależy od długości trasy. Pasażer dostanie 250 euro za loty, których długość nie przekracza 1500 km. Dla podróży na terenie UE powyżej 1500 km oraz dla innych, o odległości od 1500 do 3500 km, odszkodowanie wynosi 400 euro. Po 600 euro należy się tym, którym odwołano lot na pozostałych trasach.

Może być tak, że przewoźnik zaproponuje turyście alternatywny lot. Wówczas odszkodowanie jest pomniejszane o połowę. Tak się dzieje, gdy oferta jest porównywalna, a samolot będzie u celu podróży nie później niż dwie godziny od planowanego lądowania tego, który został odwołany na trasie do 1500 km. Maksymalne opóźnienie alternatywnego lotu może wynieść cztery godziny na najdłuższych trasach.

Odszkodowanie nie zawsze się jednak należy. Nie można na nie liczyć, gdy najpóźniej na siedem dni przed planowanym startem przewoźnik zaproponował pasażerowi lot zastępczy, który przywiezie go na miejsce maksymalnie dwie godziny po czasie. Tak samo jest, gdy oferta zastępcza padła w terminie krótszym niż siedem dni, ale zgodnie z jej warunkami pasażer dotrze do celu maksymalnie godzinę później, niż pierwotnie planowano.

Przepisy te mają zastosowanie także do lotów liniami należącymi do państw, które nie są członkiem Unii Europejskiej. Warunkiem jest to, że samolot startuje z lotniska w Unii lub ląduje na jej terytorium. Do lotów, które w całości odbywają się poza UE, zastosowanie ma konwencja montrealska.

Kiedy nie dostaniemy pieniędzy

Nie można liczyć na odszkodowanie nie tylko, gdy przewoźnik z wyprzedzeniem powiadomił pasażerów o odwołanym locie, ale i w innych sytuacjach, które zwalniają go z obowiązku wypłaty. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 jest tak, gdy przewoźnik lotniczy może dowieść, że odwołanie lotu spowodowały nadzwyczajne okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. A to oznacza, że odszkodowania nie dostaną pasażerowie, gdy samoloty zostaną uziemione przez  mgłę, śnieżyce, huragany czy inne anomalie pogodowe. Tak samo jest wtedy, gdy wystąpią inne zjawiska, np. erupcja olbrzymiego wulkanu.

Porada prawna UOKiK "Bezpieczne wakacje z Rz"

Reklama
Reklama

Start samolotu z małym opóźnieniem nie oznacza, że pasażerom przysługują szczególne prawa. Sytuacja się zmienia, gdy oczekiwanie na wylot się przedłuża. Wówczas przewoźnik powinien zapewnić podróżnym posiłki i napoje.

Pasażer pod opieką

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Plan ministra Żurka na reaktywację KRS. Konstytucjonalista: nielegalne działanie
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Spadki i darowizny
Kiedy dokładnie należy otworzyć testament i kto powinien to zrobić?
Prawo w Polsce
Dwa projekty ustaw u prezydenta Karola Nawrockiego. Chodzi o płacenie gotówką
Reklama
Reklama