Reklama

Kto odpowiada za bagaż, który zaginął podczas lotu

Walizka, która nie doleciała z nami do celu, po 21 dniach zostanie uznana za zaginioną.

Publikacja: 14.06.2013 09:40

Turysta z ubezpieczonym bagażem jest w lepszej sytuacji niż ten, który nie wykupił polisy. Może np. dostać zwrot kosztów za zakupione rzeczy, jakie okazały się mu niezbędne w czasie oczekiwania na zagubioną walizkę. Ci jednak, którzy nie mieli polisy, nie są w beznadziejnej sytuacji.

Pewną ochronę bagażu określa konwencja montrealska. Zgodnie z nią turysta ma siedem dni na zgłoszenie uszkodzenia jego walizki. W przypadku gdy bagaż nie doleci na czas na miejsce przeznaczenia, za zaginiony zostanie uznany dopiero po 21 dniach.

Konwencja nie reguluje jednak terminu reklamacji w przypadku bagażu podręcznego. Określa za to, że za torbę czy plecak, który pasażer ma przy sobie, przewoźnik  może ponosić odpowiedzialność. Z tym jednak, że będzie tak, gdy szkoda powstanie z winy przewoźnika albo wskutek działania jego pracowników.

Zazwyczaj zasady dotyczące odpowiedzialności przewoźnika za nasze walizki, a także torby podręczne są określone w ogólnych warunkach przewozu pasażerów i bagażu bądź umowach. Może z nich wynikać, że za zniszczenie czy zgubienie bagażu odpowiadają linie lotnicze do określonej kwoty oraz jakie są terminy na zgłaszanie reklamacji.

Zapisy te są przedmiotem zainteresowania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, mogą  bowiem naruszać zbiorowe interesy pasażerów. A tak jest choćby z   zapisami, które uszkodzenie bagażu podręcznego nakazują zgłosić już na pokładzie samolotu. UOKiK uznaje takie postanowienia za niedopuszczalne, ponieważ przewoźnik może unikać odpowiedzialności po zgłoszeniu tego faktu na lotnisku.

Reklama
Reklama

Niedozwolone są też zapisy nakazujące informować o szkodzie od razu po przylocie albo przesuwające termin uznania bagażu za zaginiony. Jest to  także sprzeczne z konwencją wiedeńską.

Zobacz także:

Informacje u marszałka i w rejestrze

Turysta nie zawsze jest chroniony

Jak bezpiecznie wynająć mieszkanie na wypoczynek

Więcej informacji o bezpiecznych wakacjach:

Reklama
Reklama

Turysta z ubezpieczonym bagażem jest w lepszej sytuacji niż ten, który nie wykupił polisy. Może np. dostać zwrot kosztów za zakupione rzeczy, jakie okazały się mu niezbędne w czasie oczekiwania na zagubioną walizkę. Ci jednak, którzy nie mieli polisy, nie są w beznadziejnej sytuacji.

Pewną ochronę bagażu określa konwencja montrealska. Zgodnie z nią turysta ma siedem dni na zgłoszenie uszkodzenia jego walizki. W przypadku gdy bagaż nie doleci na czas na miejsce przeznaczenia, za zaginiony zostanie uznany dopiero po 21 dniach.

Reklama
Konsumenci
Jest opinia rzecznika generalnego TSUE ws. WIBOR-u. Wstrząśnie bankami?
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Podatki
Inspektor pracy zamieni samozatrudnienie na etat - co wtedy z PIT, VAT i ZUS?
Zawody prawnicze
Rząd zdecydował: nowa grupa zawodowa otrzyma przywilej noszenia togi
Sądy i trybunały
Rzecznik dyscyplinarny sędziów „na uchodźstwie”. Jak minister chce ominąć ustawę
Reklama
Reklama