Wycena świadczeń to podstawa systemu, w którym usługi zdrowotne są kontraktowane przez płatnika publicznego. Kiedyś były nim kasy chorych, a obecnie rolę tę pełni Narodowy Fundusz Zdrowia. Proces taryfikacji ma gwarantować, że wycena świadczeń będzie odpowiadała rzeczywistym kosztom leczenia ponoszonym przez podmioty lecznicze. Ma też służyć równoważeniu podaży świadczeń i potrzeb zdrowotnych, zapewnieniu możliwie najlepszej dostępności świadczeń gwarantowanych oraz gospodarności w wydawaniu środków publicznych.
Od 1 stycznia 2015 r. NFZ nie wycenia świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zadania te zostały powierzone Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Miało to zagwarantować niezależność ustalania wyceny oraz prawidłowość finansowania świadczeń. Natomiast nadal NFZ negocjuje ceny za punkt, osobodzień czy poradę w umowach ze świadczeniodawcami. Ustala także współczynniki korygujące wycenę dla poszczególnych grup świadczeń lub świadczeniodawców czy świadczeniobiorców, których celem jest polepszenie jakości i zwiększenie dostępności świadczeń.
I chociaż zarówno Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, jak i Narodowy Fundusz Zdrowia prawidłowo realizują swoje zadania, cały system wyceny świadczeń NIK oceniła jako nieefektywny.
W opublikowanym we wtorek raporcie NIK podkreśla, że wartość sfinansowanych w 2019 r. świadczeń opieki zdrowotnej, dla których Prezes AOTMiT opublikował taryfę, wynosiła 15,2 mld zł, a koszty świadczeń zdrowotnych ogółem wyniosły 90,1 mld zł. Oznacza to, że jedynie niespełna 17 proc. świadczeń opieki zdrowotnej było objętych taryfą.
Przy czym w latach 2015–2020 AOTMiT prawidłowo realizowała swoje obowiązki w zakresie taryfikacji świadczeń. Prezes Agencji terminowo sporządzał plany taryfikacji na dany rok i przekazywał je do zatwierdzenia Ministrowi Zdrowia wraz z opiniami Prezesa NFZ i Rady ds. Taryfikacji. Na niski stopień realizacji planów taryfikacji – tylko 33 proc. - wpływ miały następujące czynniki: duża pracochłonność procesu taryfikacji, w tym przekraczający roczną perspektywę planowania proces uzyskiwania danych od świadczeniodawców oraz ich weryfikacji przez AOTMiT oraz doraźne zlecanie przez Ministra Zdrowia przeprowadzenia taryfikacji. W tym trybie zlecił on opracowanie taryf dla 1436 świadczeń, wobec 790 ujętych bezpośrednio w planach taryfikacji (minister mógł używać takiego trybu w szczególnych przypadkach, zamiast tego korzystał z niego nagminnie).