Niedoinformowani klienci nie mogą wybrać najlepszego dla siebie prawnika. Dlatego specjalny zespół Krajowej Rady Radców Prawnych, pracujący pod kierunkiem Macieja Bobrowicza, wiceprezesa KRRP, opracował projekt radykalnej zmiany zasad radcowskiej etyki zawodowej. Na trzecim już spotkaniu organizowanym przez Wolters Kluwer Polska i "Rz" rozpoczęliśmy debatę nad tą inicjatywą zmierzającą między innymi do liberalizacji zasad stosowania marketingu, a zwłaszcza reklamy usług radców prawnych.
Na informacji o usługach radców prawnych skorzystają najbardziej przedsiębiorcy - każdy z nich waży wszystkie koszty i zyski. Teraz jednak nie może porównać ofert usług prawniczych nie tylko pod względem ceny, ale także ich przydatności. Być może również dlatego - jak wynika zdanych Krajowej Izby Gospodarczej -przeszło 80 proc. przedsiębiorców nigdy nie sięgnęło po pomoc prawnika. - Pozytywnym efektem zmian może być także to, że wiele osób uświadomi sobie potrzebę skorzystania z naszych usług - mówi Bobrowicz. - Liczę także na to, że uda nam się rozprawić z powszechnym przekonaniem, iż usługi prawników są drogie.
Potwierdza to Jarosław Ostrowski z kancelarii Nowakowski i Wspólnicy. - Przedsiębiorcy często nie wiedzą, że mogą zwrócić się do nas o pomoc. Teraz będziemy mogli zaproponować im swoje usługi, np. w razie zmiany przepisów. Dzięki temu zyskają nie tylko informację o zmianach, ale także o koszcie dostosowania się do nowych reguł.
-Te zmiany to strzał w dziesiątkę, wiele kancelarii na to czekało -mówi Krzysztof Wiater z kancelarii Wasylkowski Wiater i Wspólnicy. -Umiejętny marketing, a zwłaszcza reklama, rozpowszechni wiedzę na temat usług kancelarii. Dzięki temu diametralnie zmieni się pozycja klienta. Teraz to prawnicy będą konkurowali o niego ceną i jakością swoich usług.
Sami prawnicy nie przewidują jednak, aby po liberalizacji zasad miały ruszyć wielkie kampanie reklamowe w telewizji czy na billboardach. Spodziewają się raczej dobrze zaadresowanej informacji w Internecie. Będzie przede wszystkim tańsza i skuteczniejsza od tej pierwszej. Informacje z amerykańskiego rynku prawniczego wskazują, że tylko 3 proc. klientów wybiera usługi kancelarii na podstawie reklamy. Dla prawników kosztowne kampanie w mediach będą więc po prostu nieopłacalne ze względu na ich niewielką skuteczność.