Reklama
Rozwiń

Nowe wyzwania są nie mniej ważne niż premia

Firmy mogą jeszcze wiele zrobić, by docenić pracowników

Publikacja: 20.05.2009 04:58

W ciężkich czasach warto mieć spójną strategię wynagradzania i wiedzieć, które elementy wynagrodzeni

W ciężkich czasach warto mieć spójną strategię wynagradzania i wiedzieć, które elementy wynagrodzenia ludzie najbardziej cenią.

Foto: Rzeczpospolita

– Firmy mają jeszcze bardzo duże pole manewru, by docenić swych pracowników. Pamiętajcie, że kapitał ludzki to jedyne wasze aktywa, których konkurencja nie może powielić – podkreślała Anne Ruddy, prezydent pozarządowej organizacji WorldatWork (największego światowego stowarzyszenia specjalistów w dziedzinie wynagrodzeń), na dorocznej konferencji firmy doradczej Hay Group.

Nawet na spotkaniu zorganizowanym pod hasłem „Robić więcej mniejszymi środkami” mówienie o dużym polu manewru do doceniania ludzi w czasach, gdy większość obecnych na sali szefów HR musiała się ostatnio pogodzić z cięciami swych budżetów, mogło zabrzmieć nieco fałszywie.

Jak jednak uspokajała szefowa WorldatWork, nie chodzi tu tylko o pieniądze – zwłaszcza dla młodych pracowników, dla których nie mniej niż wysokość wynagrodzenia liczą się nowe wyzwania. Choć o pieniądzach też trzeba pamiętać – nie tyle tnąc na oślep premie i płace, ile mierząc efektywność inwestycji w pracowników.

– W dobrych czasach ludzie są inwestycją, w złych – kosztem – zwracała uwagę Anne Ruddy, wytykając też firmom, że w obliczu kryzysu automatycznie naśladują innych w cięciu potrzebnych wydatków.

Tymczasem nadal niewiele przedsiębiorstw mierzy zwrot z całkowitej inwestycji w wynagrodzenia pracowników (liczonej wraz z pozapłacowymi dodatkami), a jeszcze mniej robi to regularnie. Nadal spora grupa firm nie ma też programów rozwoju talentów. Jak przypomina Mik Kuczkiewicz, prezes Hay Group w Polsce, u nas mniej niż połowa pracodawców ma takie programy.

W rezultacie talenty są często zaniedbywane, bo najwięcej czasu liniowych menedżerów pochłaniają słabi, mało zaangażowani pracownicy. W kryzysie najlepsi dodatkowo tracą na oszczędnościach na szkoleniach i długoterminowych programach motywacyjnych.

Co prawda to się może zmienić – tak przynajmniej wynika z deklaracji firm zebranych w najnowszym badaniu WorldatWork i Hay Group.

Badanie pokazuje, że co drugi pracodawców zamierza zwrócić większą uwagę na zróżnicowanie płac między najlepszymi i przeciętymi pracownikami, a ponad połowa chce wprowadzić większe różnice w ich premiowaniu (na razie w prawie 70 proc. firm wynagrodzenia najlepszych są do 1,5 raza większe).

Pracodawcy zapowiadają też większy nacisk na rozwój karier swych ludzi, na programy szkoleń pracowników i planują większą uwagę przykładać do innych niż finansowe sposobów motywacji oraz atmosfery w pracy (którą można poprawić bez dużych nakładów).

Znaczenie wewnętrznej kultury firmy dla motywacji pracowników i efektywności biznesu podkreślała Lynda Gratton, profesor London Business School. Jej zdaniem firmy, które chcą się rozwijać, powinny zadbać o stworzenie kultury współpracy zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i na zewnątrz (z partnerami biznesowymi), idąc np. w ślady Toyoty.

Kultura współpracy oraz umiejętność tworzenia wewnętrznych sieci współpracujących ze sobą ludzi (ponad działami i krajami) sprzyja innowacyjności. – Wewnętrzne sieci można budować w firmie nawet teraz, to przecież nic nie kosztuje – podkreślała prof. Gratton.

[ramka][b][link=http://www.kariera.pl/praca/oferty_pracy/1]Szukasz nowej pracy?[/link][/b][/ramka]

– Firmy mają jeszcze bardzo duże pole manewru, by docenić swych pracowników. Pamiętajcie, że kapitał ludzki to jedyne wasze aktywa, których konkurencja nie może powielić – podkreślała Anne Ruddy, prezydent pozarządowej organizacji WorldatWork (największego światowego stowarzyszenia specjalistów w dziedzinie wynagrodzeń), na dorocznej konferencji firmy doradczej Hay Group.

Nawet na spotkaniu zorganizowanym pod hasłem „Robić więcej mniejszymi środkami” mówienie o dużym polu manewru do doceniania ludzi w czasach, gdy większość obecnych na sali szefów HR musiała się ostatnio pogodzić z cięciami swych budżetów, mogło zabrzmieć nieco fałszywie.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty