Nowe wyzwania są nie mniej ważne niż premia

Firmy mogą jeszcze wiele zrobić, by docenić pracowników

Publikacja: 20.05.2009 04:58

W ciężkich czasach warto mieć spójną strategię wynagradzania i wiedzieć, które elementy wynagrodzeni

W ciężkich czasach warto mieć spójną strategię wynagradzania i wiedzieć, które elementy wynagrodzenia ludzie najbardziej cenią.

Foto: Rzeczpospolita

– Firmy mają jeszcze bardzo duże pole manewru, by docenić swych pracowników. Pamiętajcie, że kapitał ludzki to jedyne wasze aktywa, których konkurencja nie może powielić – podkreślała Anne Ruddy, prezydent pozarządowej organizacji WorldatWork (największego światowego stowarzyszenia specjalistów w dziedzinie wynagrodzeń), na dorocznej konferencji firmy doradczej Hay Group.

Nawet na spotkaniu zorganizowanym pod hasłem „Robić więcej mniejszymi środkami” mówienie o dużym polu manewru do doceniania ludzi w czasach, gdy większość obecnych na sali szefów HR musiała się ostatnio pogodzić z cięciami swych budżetów, mogło zabrzmieć nieco fałszywie.

Jak jednak uspokajała szefowa WorldatWork, nie chodzi tu tylko o pieniądze – zwłaszcza dla młodych pracowników, dla których nie mniej niż wysokość wynagrodzenia liczą się nowe wyzwania. Choć o pieniądzach też trzeba pamiętać – nie tyle tnąc na oślep premie i płace, ile mierząc efektywność inwestycji w pracowników.

– W dobrych czasach ludzie są inwestycją, w złych – kosztem – zwracała uwagę Anne Ruddy, wytykając też firmom, że w obliczu kryzysu automatycznie naśladują innych w cięciu potrzebnych wydatków.

Tymczasem nadal niewiele przedsiębiorstw mierzy zwrot z całkowitej inwestycji w wynagrodzenia pracowników (liczonej wraz z pozapłacowymi dodatkami), a jeszcze mniej robi to regularnie. Nadal spora grupa firm nie ma też programów rozwoju talentów. Jak przypomina Mik Kuczkiewicz, prezes Hay Group w Polsce, u nas mniej niż połowa pracodawców ma takie programy.

W rezultacie talenty są często zaniedbywane, bo najwięcej czasu liniowych menedżerów pochłaniają słabi, mało zaangażowani pracownicy. W kryzysie najlepsi dodatkowo tracą na oszczędnościach na szkoleniach i długoterminowych programach motywacyjnych.

Co prawda to się może zmienić – tak przynajmniej wynika z deklaracji firm zebranych w najnowszym badaniu WorldatWork i Hay Group.

Badanie pokazuje, że co drugi pracodawców zamierza zwrócić większą uwagę na zróżnicowanie płac między najlepszymi i przeciętymi pracownikami, a ponad połowa chce wprowadzić większe różnice w ich premiowaniu (na razie w prawie 70 proc. firm wynagrodzenia najlepszych są do 1,5 raza większe).

Pracodawcy zapowiadają też większy nacisk na rozwój karier swych ludzi, na programy szkoleń pracowników i planują większą uwagę przykładać do innych niż finansowe sposobów motywacji oraz atmosfery w pracy (którą można poprawić bez dużych nakładów).

Znaczenie wewnętrznej kultury firmy dla motywacji pracowników i efektywności biznesu podkreślała Lynda Gratton, profesor London Business School. Jej zdaniem firmy, które chcą się rozwijać, powinny zadbać o stworzenie kultury współpracy zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i na zewnątrz (z partnerami biznesowymi), idąc np. w ślady Toyoty.

Kultura współpracy oraz umiejętność tworzenia wewnętrznych sieci współpracujących ze sobą ludzi (ponad działami i krajami) sprzyja innowacyjności. – Wewnętrzne sieci można budować w firmie nawet teraz, to przecież nic nie kosztuje – podkreślała prof. Gratton.

[ramka][b][link=http://www.kariera.pl/praca/oferty_pracy/1]Szukasz nowej pracy?[/link][/b][/ramka]

Praca
Polacy będą pracować krócej? Wkrótce ruszy pilotaż
Praca
Amerykanie wertują oferty pracy w Wielkiej Brytanii
Praca
Cyfrowe przyspieszenie w obsłudze pracowników z zagranicy
Praca
Jak przetrwać zwolnienie: rady dla zwalnianych i zwalniających
Praca
Zetki marzą o pracy na stabilnym etacie
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku