Reklama
Rozwiń

Najlepsze polskie marki

Zwycięska Młoda Marka Sukcesu dostanie wartą kilkaset tysięcy złotych kampanię reklamową fundowaną przez bank PKO BP.

Publikacja: 02.08.2013 00:22

Bogdan Woźniak (z prawej), wiceprezes Spółdzielni Dostawców Mleka w Wieluniu odebrał w zeszłym roku

Bogdan Woźniak (z prawej), wiceprezes Spółdzielni Dostawców Mleka w Wieluniu odebrał w zeszłym roku nagrodę główną dla marki twarożku Mój Ulubiony. Od lewej: Andrzej Talaga, szef Mediaroomu „Rzeczpospolitej”, Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP.

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

Warta ok. 400 tys. zł kampania reklamowa będzie szansą na wzmocnienie ekspansji rynkowej młodej rodzimej marki. Nagroda trafi w ręce przedsiębiorcy, którego marka zostanie uznana za najbardziej perspektywiczną.

O wyborze zwycięzcy konkursu zadecyduje w głosowaniu Rada Polskich Marek. W jej skład wchodzą szefowie firm-właścicieli najcenniejszych krajowych marek o uznanej już reputacji. Kandydaci nie muszą się obawiać konkurencji ze strony przedsiębiorstw reprezentowanych w radzie – ich brandy nie będą brały udziału w konkursie.

Sukces na rynku

Chociaż polski rynek często wydaje się mocno nasycony, w wielu branżach wciąż jest miejsce dla nowych, ambitnych graczy. Takim firmom udaje się znaleźć rynkowe nisze i pomysł na wyróżnienie się. Właśnie takie przedsiębiorstwa i ich produkty chce wspierać „Rz". Dlatego celem konkursu jest promocja polskich przedsiębiorstw, które w ciągu ostatnich ośmiu  lat potrafiły zbudować i rozwinąć dynamiczne, podziwiane marki.

O miano Młodej Marki Sukcesu mogą się ubiegać marki konsumenckie, które zadebiutowały po 1 stycznia 2005 roku. Muszą się też wykazać rynkowym sukcesem, uzyskując co najmniej 5 mln zł przychodów ze sprzedaży w 2012 roku. Jeśli produkt pojawił się na rynku w roku obecnym, wartość tę powinna wypracować w okresie od stycznia do września.

Podobnie jak w poprzednich dwóch edycjach konkursu, także i teraz w wyborze Młodej Marki Sukcesu będzie się liczyć m.in. jej rozpoznawalność, która zostanie zmierzona w badaniu opinii konsumentów, oraz efektywność i dynamika rozwoju. Jurorzy zwrócą także uwagę na kondycję finansową firmy – właściciela, gdyż nieraz się zdarzało, że problemy finansowe doprowadziły do zniknięcia z rynku lubianej marki.

Aby dać możliwość udziału w konkursie start-upom, które często w w pierwszych latach działalności notują straty, zysk netto na koniec roku nie będzie decydujący.

Publikowany od 2004 roku ranking „Najcenniejszych Polskich Marek" potwierdza, że nawet w trudnych czasach najlepsze z nich zwiększają wartość. Jednak rodzime marki, zwłaszcza te tworzone przez krajowe firmy, które nie mają tak dużego budżetu promocyjnego jak globalne korporacje, mają trudniejszy start.

Cenne wsparcie

W pierwszej edycji konkursu Młoda Marka Sukcesu główną nagrodę zdobyła marka Abramczyk firmująca mrożone ryby i owoce morza sprzedawane przez rodzinną spółkę Abramczyk z Bydgoszczy, która na rozwój firmowego brandu postawiła w 2005 r. Wyróżniła się w ten sposób na rynku, na którym do dziś dominują wyroby sprzedawane luzem, na wagę – bez nazwy producenta.

– Kampania bardzo się firmie przydała. Podobnie jak dodająca marce prestiżu nagroda w konkursie – zaznacza Ryszard Abramczyk, prezes i współtwórca firmy. –  Inwestycja we własną markę to dziś nie tylko najlepsza, ale wręcz jedyna droga dla polskich przedsiębiorstw – dodaje.

Laureat drugiej, zeszłorocznej edycji plebiscytu, marka firmująca serek Mój Ulubiony, flagowy produkt Spółdzielni Dostawców Mleka w Wieluniu, walczy na rynku mleczarskim gdzie rywali jest bardzo wielu, w przeciwieństwie do możliwości odróżnienia się od konkurencji.

– Tytuł dał nam ogromną satysfakcję. Nasz produkt został dostrzeżony, a dzięki medialnemu szumowi stał się bardziej rozpoznawalny – mówi Stefan Bartela, prezes Spółdzielni Dostawców Mleka w Wieluniu.

Budowa silnego firmowego brandu to dziś dla producenta trudne zadanie. Tym bardziej że główni odbiorcy – sieci handlowe, są zainteresowani przede wszystkim wzmocnieniem swoich własnych marek tzw. private labels, gdzie za produktem nie stoi konkretna firma. Chcąc więc budować swój brand, producenci muszą się wyróżnić, a konkurs „Rz" z pewnością w tym może pomóc.

Więcej informacji o konkursie Młoda Marka Sukcesu można znaleźć na stronie:

http://www.rp.pl/markasukcesu

Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty