Wspaniała dziesiątka- wschodzące gwiazdy polskiego biznesu

Po raz szósty wybraliśmy dziesięć ambitnych menedżerek, które w najbliższych latach mogą odegrać ważną rolę w biznesie.

Publikacja: 05.03.2015 20:00

Ich kariery dowodzą, że ambitne, dobrze wykształcone Polki nie boją się szklanych sufitów i bez oporów sięgają po wysokie stanowiska w firmach. Już po raz szósty z okazji Dnia Kobiet przedstawiamy (w kolejności alfabetycznej) opracowaną przez dziennikarzy „Rzeczpospolitej" listę dziesięciu wschodzących gwiazd polskiego biznesu, menedżerek, które w trakcie dotychczasowej ok. 10–15-letniej kariery zawodowej osiągnęły wysokie i wpływowe stanowiska w znanych firmach.

Rzadko się zdarza (i to nie tylko w przypadku kobiet), by wieku 34 lat być już członkiem zarządu znanego banku, jak Małgorzata Szturmowicz z Idea Banku, albo by tuż po trzydziestce awansować na stanowisko partnera (nawet młodszego) w renomowanej firmie konsultingowej jak Aleksandra Sroka w The Boston Consulting Group.

Spełnione nadzieje

Uczestniczki naszego zestawienia nie dość, że mogą budzić podziw rozwojem swoich karier zawodowych, to w dodatku nierzadko godzą bardzo intensywna pracę z obowiązkami rodzinnymi. Co więcej, znajdują też czas na prywatne pasje. Zgodnie z przyjętą przed sześcioma laty zasadą, wschodzącą gwiazdą biznesu można zostać tylko raz. To oznacza, że co roku wyszukujemy dziesięć innych kobiet, które nie tylko już sporo osiągnęły, ale jeszcze więcej mogą osiągnąć w przyszłości.

Ten potencjał (i trafność naszych wyborów) potwierdzają kariery uczestniczek zestawienia z poprzednich rankingów. Laureatka pierwszej edycji naszego zestawienia Wioletta Rosołowska (wówczas członek zarządu Tchibo w Niemczech) w ubiegłym roku została prezesem L'Oreal Polska.

Na fotel prezesa awansowała też Ilona Weiss (wschodząca gwiazda 2011 roku), która od jesieni 2014 r. kieruje zarządem giełdowej spółki ABC Data. Kinga Piecuch, laureatka naszego zestawienia w 2013 r. (wtedy jako szefowa Xerox Polska), od początku 2014 r. jest prezesem SAP Polska. Zagraniczną karierę robi Aleksandra Samulewicz, jedna z wschodzących gwiazd biznesu 2012 r. (wtedy jako członek zarządu Philip Morris Polska), od dwóch lat jest szefową Philip Morris International na Węgrzech.

Z kolei Magdalena Bartoś, jedna z laureatek rankingu w 2010 r. ( jako szefowa finansów Zelmera), potem wróciła do branży energetycznej, gdzie obecnie jest prokurentem i dyrektorem zarządzająca ds. ekonomiczno-finansowych w Polskiej Grupie Energetycznej. Sylwia Pyśkiewicz, wschodząca gwiazda 2010 r. (jako szefowa Loyalty Partners), od wiosny minionego roku jest wiceprezesem potentata usług medycznych Medicover Polska.

Sukces źle widziany?

Podobnie jak w poprzednich latach, również w tegorocznym zestawieniu przeważają menedżerki z międzynarodowych korporacji – gdzie awansom kobiet sprzyja coraz częściej polityka różnorodności. Tym bardziej że zwykle łączy się ona z rozwiązaniami prorodzinnymi oraz ułatwiającymi pogodzenie kariery zawodowej z życiem prywatnym.

Pozytywnym zjawiskiem jest również grupa kobiet, które awansują na wysokie stanowiska w krajowych firmach. Widać jednak, że to zagraniczne spółki mają lepiej wypracowane mechanizmy promocji swych menedżerów. To najczęściej ich działy PR, pamiętając o naszym marcowym zestawieniu, same zgłaszają swoje kandydatki.

Odwrotnie bywa w polskich firmach – w tym roku na usilną prośbę jednej z menedżerek, która była niemal w 100 proc. pewną laureatkę naszego rankingu, wycofaliśmy jej kandydaturę. Obawiała się, że taki sukces zostanie źle odebrany w firmie i wręcz może zaszkodzić jej karierze...

Podyskutuj z nami na Facebooku, www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia. Czy szklany sufit ogranicza w Polsce kariery zawodowe kobiet?

KOBIETY MAJĄ AMBICJE, BY RZĄDZIĆ FIRMAMI

Ponad połowa polskich menedżerek z pokolenia Y jest przekonana, że poradziłaby sobie na najwyższym stanowisku w obecnej firmie. Większość z nich zwraca jednak uwagę na szklany sufit, czyli uprzedzenia ograniczające awans kobiet - wynika z najnowszego badania firmy PwC, które w styczniu br. objęło ponad sto polskich menedżerek średniego i wyższego szczebla. Było ono częścią globalnej ankiety, w której uczestniczyło prawie 8,8 tys. kobiet z pokolenia Y- urodzonych w latach 1980-95, zarówno tych zaczynających dopiero karierę, jak i tych, które zajmują już wyższe stanowiska kierownicze. Badanie potwierdza ich ambicje - ponad połowa uczestniczek ankiety wśród najważniejszych atutów pracodawcy wskazuje możliwości rozwoju kariery, co jest dla nich nawet ważniejsze niż konkurencyjne zarobki. Kobiety z pokolenia Y doceniają też wartość międzynarodowego doświadczenia- 63 proc. twierdzi, że dziś jest to kluczem do sukcesu, a jeszcze więcej (71 proc.) deklaruje chęć robienia kariery za granicą. Przedstawicielki młodego pokolenia zdają sobie jednak sprawę z barier, które mogą ograniczyć ich awans. W Polsce 62 proc. menedżerek ocenia, że taką barierą jest brak wiary we własne kompetencje. Tyle samo dostrzega brak akceptacji dla kobiet na kierowniczych stanowiskach ze strony osób zarządzających firmą.

Uczestniczki globalnego badania z dystansem oceniają też deklaracje i hasła o potrzebie różnorodności i zwiększania szans kobiet, które są coraz bardziej popularne wśród przedsiębiorstw. Aż 55 proc. nie czuje by te deklaracje były wprowadzane w życie. Prawie co trzecia twierdzi zaś, że jej pracodawca faworyzuje mężczyzn. Mimo to większość (74 proc,) badanych zwraca uwagę na rosnącą liczbę pań na kierowniczych stanowiskach Zdają też sobie sprawę, że wymaga to wielu wyrzeczeń, zwłaszcza związanych z życiem prywatnym. Dla niemal dwóch trzecich polskich menedżerek jednym z największych wyzwań w karierze jest utrzymanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym.

Marta Filipowicz, dyrektor ds. marketingu Philip Morris Polska Distribution

Od ponad roku jest dyrektorem ds. marketingu i członkiem zarządu Philip Morris Polska Distribution. Firma podkreśla, że to m.in. dzięki pracy jej zespołu Philip Morris utrzymuje tak dobrą pozycję w Polsce (39 proc. rynku). Obecne stanowisko Marta Filipowicz objęła po powrocie ze Szwajcarii, gdzie przez pięć lat zarządzała działem marketingu Philip Morris (wprowadzając tam m.in. na rynek markę L&M). Absolwentka studiów MBA (zarządzanie w biznesie) w Polish Open University w Warszawie karierę zawodową zaczęła w agencji reklamowej. Szybko zmieniła ją jednak na bardziej rozwojową pracę w Philip Morris, gdzie awansowała na kolejne stanowiska w działach marketingu i sprzedaży. Jak sama przyznaje, lubi wyzwania i nowe projekty. Stawia przede wszystkim na pracę zespołową, a swoim pracownikom zostawia dużo swobody (choć oczekuje najlepszych rezultatów). Pracę zawodową łączy z rolą matki dwójki dzieci, ale znajduje jeszcze czas na sport – gra w tenisa i jeździ na nartach.

Ilona Hencel, wiceprezes Bytomia

Na stanowisko członka zarządu i wiceprezesa odzieżowej spółki Ilona Hencel została powołana w 2014 r. Obecnie jest też dyrektorem operacyjnym. Jest prawą ręką Michała Wójcika, prezesa Bytomia, który w ostatnich pięciu latach restrukturyzował podupadającą spółkę, zmienił jej model biznesowy i wyprowadził na prostą. Menedżerka jest absolwentką zarządzania na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Z Bytomiem związana jest już od kilku lat. Początkowo była odpowiedzialna za rozwój sieci hurtowej spółki, a od kwietnia 2012 roku jako dyrektor sprzedaży – za całość sieci detalicznej Bytomia. Ilona Hencel od lat związana jest z branżą odzieżową. W latach 2010–2011 pracowała w Intermoda Fashion na stanowisku prezesa. W latach 2008–2009 była zatrudniona w sieci Reporter jako dyrektor sprzedaży, od lipca 2008 r. do czerwca 2009 r. pełniła również funkcję członka zarządu. W latach 2001–2008 zatrudniona w Vistula & Wólczanka S.A. ostatnio na stanowisku dyrektora regionalnego sklepów firmowych.

Anna Kozerska, dyrektor ds. komunikacji Discovery Networks Central & Eastern Europe, Middle East & Africa

Nowe stanowisko piastuje od grudnia. W Discovery pojawiła się krótko wcześniej – w październiku ub.r. została tam konsultantem zarządu ds. komunikacji korporacyjnej. Po awansie należy do zespołu zarządzającego Discovery Networks w rejonie CEEMEA. Zanim pojawiła się w Discovery (to nadawca telewizyjny, który w Polsce ma m.in. kanały z rodziny Discovery i TLC), przez kilka lat pracowała w koncernie Unilever, gdzie była dyrektorem ds. komunikacji korporacyjnej (odpowiadała za rynek polski i państwa bałtyckie). Wcześniej pracowała w sektorze farmaceutycznym. Dwa lata spędziła w grupie Sandoz Polska – w spółce Lek Polska – jako dyrektor komunikacji, pracowała też dla Wyeth Poland (jako kierownik ds. kontaktów zewnętrznych) i Eli Lilly Polska (odpowiadała za komunikację), a wcześniej – w British American Tobacco Polska, gdzie była rzecznikiem. Karierę w branży zaczęła w sieci agencji public relations Burson-Marsteller.

Anna Pańczyk , prezes Grey Group Polska

Od lutego prezes reklamowo-komunikacyjnej Grey Group Polska będącej częścią największej grupy komunikacyjnej świata: WPP. Wcześniej przez siedem lat była prezesem agencji reklamowej Change Integrated. To za jej kierownictwa Change zbierała reklamowe nagrody na znanych międzynarodowych konkursach, w tym m.in. dwa lwy na prestiżowym Międzynarodowym Festiwalu Kreatywności Cannes Lions (w 2010 r.). Zanim Pańczyk zaczęła pracę w Change, przez dziewięć lat pracowała w innej znanej agencji reklamowej – Saatchi & Saatchi Poland. Odpowiadała tam za prowadzenie marek koncernu P&G. Nowa prezes Grey Group Polska studiowała w Szkole Głównej Handlowej, skończyła też studia podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim i Business School of Economics na Uniwersytecie Kopenhaskim. Aktywnie udziela się w branży reklamowej. Jest członkiem Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR i jurorką konkursu Innovation Award Media Trendy. Angażuje się też w konkurs Young Media Lions organizowany w ramach festiwalu w Cannes.

Aleksandra Sroka , młodsza partner w warszawskim biurze firmy Boston Consulting Group

Jako pierwsza w historii firmy kobieta zajmuje tak wysokie stanowisko w strukturach BCG. Pracuje tam od 2006 r. Zaczynała jako konsultant, później została szefem zespołu.

Aleksandra Sroka kieruje projektami, które BCG realizuje w Polsce dla firm z sektora bankowego i ubezpieczeniowego, głównie w obszarze strategii marketingowych, poprawy efektywności oraz procesów łączenia firm. Stoi na czele zespołu ok. dziesięciu konsultantów i odpowiada za realizację projektów doradczych, rozwój menedżerski konsultantów, nadzoruje też działania marketingowe BCG. Przez trzy lata kierowała programem Women Initiative w Warszawie, którego celem jest wspieranie karier kobiet. Przez rok pracowała w biurze BCG w Nowym Jorku. Choć miała propozycję zostania tam na stałe, zdecydowała się wrócić do Polski. Jak sama tłumaczy, w kraju praca w doradztwie strategicznym stawia znacznie więcej wyzwań i wiąże się z dużymi programami transformacyjnymi, które zmieniają oblicze firm i branż.

Monika Starecka, dyrektor ds. operacyjnych (COO) w EY

Od września 2014 r. jest dyrektorem ds. operacyjnych w firmie audytorsko-doradczej EY, gdzie koordynuje pracę zespołów HR, IT, marketingu, administracji i finansów. W ten sposób Monika Starecka po raz kolejny w karierze zmieniła branżę. Przez ostatnie cztery lata była dyrektorem finansów i członkiem zarządu Grupy SMYK. Wcześniej kierowała finansami w Telepizzy Polska i departamentem rachunkowości finansowej w Vattenfall Heat Poland. Absolwentka Wydziału Zarządzania na UW i studiów podyplomowych z zarządzania zasobami ludzkimi na UJ (ma też certyfikat biegłego rewidenta), karierę zawodową zaczynała w consultingu. Jej mottem w pracy jest to, że dyrektorem się bywa, a człowiekiem się jest. – Staram się postępować tak, by ludzie, z którymi pracuję, widzieli we mnie także człowieka – wyjaśnia. Poza pracą i rodziną (jest matką dwójki dzieci) ma jeszcze czas na liczne pasje sportowe, jak nurkowanie, tenis i narciarstwo. Pasją z  dzieciństwa jest muzyka – a konkretnie śpiewanie jazzu.

Ewa Szmidt-Belcarz, prezes Empiku

Kieruje liderem polskiego rynku książki i rozrywki od początku lutego 2015 r. Ma podwójny dyplom magistra Wydziału Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz CEMS Master in International Management SGH oraz London School of Economics, jak również dyplom MBA uczelni INSEAD we Francji.

Od 2007 roku pracowała w McKinsey & Company. Jako pierwsza kobieta w historii polskiego biura firmy została awansowana na stanowisko globalnego partnera, kierowała pionem sprzedaży detalicznej i dóbr konsumenckich. Wcześniej w latach 2006–2007 pracowała w Cadbury Trebor Bassett, oddziale Cadbury Schweppes w Wielkiej Brytanii, gdzie zajmowała się największą na rynku brytyjskim marką czekolady. Z kolei w latach 2005–2006 zatrudniona była w niemieckiej centrali Schwarzkopf & Henkel, zarządzała rozwojem marek portfelowych na rynkach międzynarodowych (m.in. Francja, Hiszpania, Niemcy oraz kraje CEE). W latach 2004–2005 pełniła funkcję menedżera produktu w polskim oddziale L'Oreala.

Małgorzata Szturmowicz, członek zarządu Idea Banku

Małgorzata Szturmowicz jest jedną z nielicznych kobiet zasiadających w zarządzie banku w Polsce – i jednocześnie najmłodszą. W Idea Banku odpowiada przede wszystkim za opracowanie i realizację polityki finansowej. Z ramienia zarządu prowadzi też projekty o charakterze strategicznym dotyczące m.in. rozwoju grupy. W 2014 r. nadzorowała największą transakcję fuzji w sektorze finansowym – przejęcie spółki VB Leasing, dzięki której Idea Bank wszedł do grona największych graczy na polskim rynku leasingowym. Uwzględniając dodatkowo ubiegłoroczne przejęcie przez Ideę spółek GetBeck oraz Idea Money, Szturmowicz prowadziła w sumie transakcje o wartości ok. 4 mld zł. W pięcioosobowym zarządzie Idea Banku Szturmowicz jest osobą o najszerszym zakresie kompetencji – podlega jej aż osiem departamentów. Prywatnie jest matką trójki dzieci. Uważa, że macierzyństwo pomaga w karierze. Dzięki dobrej organizacji z sukcesem godzi mnogość zawodowych i rodzinnych obowiązków. W wolnych chwilach biega.

Ewa Szurmińska-Jaworska, partner kierujący kancelarią PwC Legal

Od ponad dwóch lat jest partnerem w firmie audytorsko-doradczej PwC, gdzie jako jedna z nielicznych kobiet zarządza dużą kancelarią PwC Legal (kierując również jej praktyką procesową). Szefową PwC Legal jest od ponad pięciu lat, czyli od początku utworzenia kancelarii. W tym czasie zbudowała zespół ponad 50 prawników działający w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie i Poznaniu. W swojej karierze Ewa Szurmińska-Jaworska zdobyła rozległe doświadczenie w reprezentowaniu klientów w sporach sądowych przed sądami powszechnymi i arbitrażowymi (w postępowaniach sądowych reprezentowała największe firmy z branży farmaceutycznej, FMCG, usług finansowych i handlu detalicznego). Absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie od 2000 r. jest radcą prawnym. Przed przyjściem do PwC Legal pracowała w czołowej polskiej kancelarii prawnej. Intensywną pracę prawnika i menedżera godzi z rolą matki trójki dzieci. Ma też czas na hobby – nurkowanie.

Anna Wierzbicka, prezes Daily

Anna Wierzbicka pod koniec stycznia 2015 r. została powołana na stanowisko prezesa spółki Dayli. Jest odpowiedzialna za realizację ambitnej strategii, zakładającej podwojenie skali obecnej działalności do ponad 300 drogerii na koniec 2017 r. Wierzbicka ma 32 lata. Jest absolwentką studiów na Uniwersytecie Warszawskim (zarządzanie międzynarodowe, psychologia reklamy), a także Hochschule der Medien Stuttgart. Swoją karierę zawodową rozpoczęła w 2007 r. w firmie McCann-Erickson, gdzie zajmowała się koordynacją kampanii reklamowych oraz monitoringiem działań marketingowych konkurencji. Potem wspierała rozwój grupy Warner Bros. Od 2012 r. związana jest z grupą Kerdos (dawna Hygienika), która jest właścicielem Dayli. Zajmowała się opracowywaniem i wprowadzaniem nowych produktów na rynek oraz przygotowywaniem strategii komunikacyjnej dla poszczególnych marek. Od sierpnia 2013 r. sprawowała funkcję dyrektora generalnego drogerii Dayli. Z powodzeniem zarządzała firmą i nadzorowała realizację jej strategii.

Praca
Polacy będą pracować krócej? Wkrótce ruszy pilotaż
Praca
Amerykanie wertują oferty pracy w Wielkiej Brytanii
Praca
Cyfrowe przyspieszenie w obsłudze pracowników z zagranicy
Praca
Jak przetrwać zwolnienie: rady dla zwalnianych i zwalniających
Praca
Zetki marzą o pracy na stabilnym etacie
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku