[ramka][b]Przykład 4[/b]
Pan Bronisław, ubiegający się o przyznanie świadczenia kompensacyjnego, przez 22 lata pozostawał w stosunku pracy jako nauczyciel w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.
W tym czasie, łącznie przez sześć miesięcy, przebywał na zwolnieniach lekarskich, pobierając wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy. Ponadto korzystał z dwuletniego urlopu bezpłatnego. Ustalając prawo do świadczenia, ZUS wyłączy okresy pobierania wynagrodzenia chorobowego oraz urlopu bezpłatnego.
Zatem pan Bronisław nie udowodni wymaganego 20-letniego stażu pracy nauczycielskiej.[/ramka]
[srodtytul]Trzeba zakończyć aktywność zawodową[/srodtytul]
Ostatnim z warunków wymaganych do przyznania świadczenia jest rozwiązanie przez nauczyciela stosunku pracy wykonywanej w jednostkach wymienionych w ustawie. Ustalając, czy warunek ten został spełniony, ZUS stosuje takie same zasady, jak w przypadku przyznawanej dotychczas emerytury bez względu na wiek na podstawie Karty nauczyciela. Oznacza to, że zatrudnienie powinno ustać wskutek wypowiedzenia złożonego przez nauczyciela lub za porozumieniem stron (jeśli wniosek o rozwiązanie stosunku pracy złożył nauczyciel).
Od zasady ustania zatrudnienia z inicjatywy nauczyciela ustawa przewiduje wyjątki. Pierwszy z nich dotyczy rozwiązania stosunku pracy przez dyrektora szkoły z powodu:
- całkowitej lub częściowej likwidacji szkoły albo
- zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania, które uniemożliwiają dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć.
Ponadto świadczenie kompensacyjne przysługuje nauczycielowi, którego stosunek pracy wygasł wskutek upływu okresu pozostawania w tzw. stanie nieczynnym (np. z powodu częściowej likwidacji lub zmian organizacyjnych w szkole) lub w razie wcześniejszego rozwiązania stosunku pracy przed upływem stanu nieczynnego.
Uwaga! Nauczyciel pracujący w kilku szkołach lub w innych placówkach oświaty (nawet w niepełnym wymiarze godzin) musi rozwiązać wszystkie stosunki pracy, w jakich pozostaje, by otrzymać świadczenie. Dotyczy to również nauczyciela, który dodatkowo pracuje poza oświatą.
[b]Przykład 5[/b]
Ubezpieczony zamierzający zgłosić wniosek o przyznanie świadczenia kompensacyjnego jest zatrudniony w dwóch szkołach jako nauczyciel (w każdej na pół etatu). Oprócz tego ma zawartą umowę o pracę z młodzieżowym klubem sportowym w charakterze trenera. Aby nabyć prawo do świadczenia kompensacyjnego, musi rozwiązać wszystkie stosunki pracy, w jakich pozostaje.
[srodtytul]Wysokość zależy od stanu konta[/srodtytul]
Świadczenie kompensacyjne obliczane jest na podstawie stanu konta ubezpieczonego w ZUS. Kwotę świadczenia otrzymuje się przez podzielenie ustalonej dla tego celu podstawy obliczenia emerytury przez średnie dalsze trwanie życia dla osób w wieku 60 lat, ustalone według tabeli średniego dalszego trwania życia obowiązującej w dniu zgłoszenia wniosku o przyznanie tego świadczenia (obecnie wynosi ono 247,3 miesiąca). Na podstawę obliczenia emerytury składa się kwota zgromadzonych na koncie składek na ubezpieczenie emerytalne, z uwzględnieniem ich waloryzacji, oraz kwota zwaloryzowanego kapitału początkowego.
Dla nauczyciela będącego członkiem otwartego funduszu emerytalnego składki na ubezpieczenie emerytalne, zewidencjonowane na jego koncie w ZUS, zwiększa się przez pomnożenie przez wskaźnik korygujący 19,52/12,22. W ten sposób zostaje odtworzona pełna składka, która zostałaby zewidencjonowana na tym koncie, gdyby ZUS nie odprowadził części tej składki do OFE.
[ramka][b]Gdzie trzeba pracować, by zyskać uprawnienia[/b]
- publiczne i niepubliczne przedszkola
- szkoły publiczne i niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych
- publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego
- młodzieżowe ośrodki wychowawcze
- młodzieżowe ośrodki socjoterapii
- specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze- specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania
- ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo w stopniu głębokim udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami
- ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku: rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
- placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania [/ramka]