Urzędnicy sądowi i prokuratury nie będą potrzebowali wykształcenia wyższego pierwszego stopnia. Tym samym dopuszcza się możliwość zatrudniania w sądach na stanowiskach wspomagających pracę sędziów osoby z wykształceniem średnim ze zdanym egzaminem dojrzałości.
Właściwe przygotowanie do wykonywania obowiązków oraz weryfikację przydatności do pracy zapewnia staż urzędniczy
– twierdzą autorzy. On też ma być krótszy. Zamiast 12 miesięcy potrwa sześć. Zostanie zakończony egzaminem.
Zdaniem autorów taka procedura wystarczy, ponieważ stażysta wykonuje powierzone obowiązki pod opieką doświadczonego pracownika sądu.
Przygotowane zmiany w ustawie o pracownikach sądów i prokuratur powodują też konieczność dokonania zmian w ustawie o pracownikach sądów i prokuratury. Uchylony zostaje obowiązek uzyskania tytułu zawodowego (uzupełnienia wykształcenia) w ciągu dziesięciu lat od dnia wejścia w życie ustawy, a dla urzędników, którzy ukończyli 40 lat i posiadają 15-letni staż pracy w sądzie lub prokuraturze, obowiązek ukończenia studium zawodowego w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury.