Idealne wakacje Polaka? Plaża, all inclusive i animacje dla dzieci

Najwięcej Polaków wypoczywać będzie w lipcu i sierpniu w kraju, a jeśli za granicą, to na śródziemnomorskiej plaży - wynika z badania „Revolut Travel Report”. Polacy najbardziej spośród europejskich nacji cenią sobie animacje dla dzieci w hotelu.

Publikacja: 09.04.2024 16:26

Idealne wakacje Polaka? Plaża, all inclusive i animacje dla dzieci

Foto: AFP, Pascal Pochard-Casabianca

Revolut, aplikacja finansowa, z której korzysta ponad 40 milionów klientów na świecie i europejski bank, w którym konto mają ponad 3 miliony Polaków, zapytał 15 tysięcy osób w 15 krajach, w tym tysiąc w Polsce, o ich plany wakacyjne.

Urlop przed, w trakcie czy po sezonie?

Na pytanie o miesiąc, w którym mają odbyć się główne, najdłuższe wakacje w tym roku, w sumie ponad połowa respondentów z Polski wskazała lipiec lub sierpień (po 28 procent).

14 procent Polaków główny urlop planuje we wrześniu i nie są to tylko studenci (wśród osób w grupie 18-24 lat tylko 12 procent wybiera ten termin). Czekać na główny urlop do lata nie zamierza 15 procent Polaków - 2 procent planuje go już w kwietniu, 3 procent w maju, a 10 procent w czerwcu. Zaledwie 3 procent respondentów planuje główny urlop późną jesienią (2 procent w październiku i 1 procent w listopadzie). 6 procent ankietowanych nie planuje w tym roku żadnego urlopu.

Na wakacje w ścisłym sezonie (lipiec i sierpień) wybierz się też 60 procent Chorwatów, taki sam odsetek Rumunów, 57 procent Bułgarów i 56 procent Greków.

Czytaj więcej

Rośnie sprzedaż wakacji w biurach podróży. Zanosi się na nowy rekord

W lipcu wypoczywać będzie 29 procent Czechów i Słowaków oraz 28 procent Węgrów, a w sierpniu 37 procent Chorwatów i Rumunów oraz 36 procent Greków i Portugalczyków.

Wśród Europejczyków, którzy planują wczesny urlop od kwietnia do czerwca, jest wielu Niemców (24 procent), Włochów (23 procent), Austriaków i Szwajcarów (po 22 procent).

W grupie odkładających urlop na jesień dominują Szwajcarzy (26 procent), Niemcy (23 procent), Austriacy (22 procent) i Hiszpanie (22 procent).

Revolut

Najpopularniejsze miejsca na wakacje w 2024 roku

44 procent Polaków spędzi wakacje w kraju, za granicę wyjedzie 37 procent, w ogóle nie planuje urlopu zaledwie 6 procent, a 7 procent nie podjęła jeszcze decyzji.

Najwięcej Polaków wybierze się do Chorwacji (5,5 procent wskazań), Włoch (5,4 procent), Grecji (5,3 procent), Hiszpanii (5,2 procent) i Turcji (3,1 procent). Poza Europą liderem jest Egipt (1,1 procent).

47 procent ogółu ankietowanych w Europie chce spędzić urlop we własnym kraju (choć zaledwie 21 procent Szwajcarów i 25 procent Austriaków), a 40 procent za granicą (głównie w innym kraju europejskim - 34 procent).

Czytaj więcej

Wakacje 2024 jeszcze droższe. Mapa popularnych kierunków czerwona od podwyżek

Kierunki pozaeuropejskie najbardziej kuszą Szwajcarów (14 procent) i Hiszpanów (11 procent). Wakacje w kraju planują natomiast głównie Chorwaci (72 procent) i Grecy (70 procent).

Europejczycy na zagraniczny urlop wybiorą się tym roku do Włoch (5,3 procent), Grecji (4,4 procent), Hiszpanii (4,3 procent), Chorwacji (2,9 procent) i Francji (2,3 procent). Wśród kierunków pozaeuropejskich wyróżniają się Stany Zjednoczone (0,9 procent), Egipt (0,8 procent) i Tajlandia (0,5 procent).

Revolut

Wakacje marzeń, czyli jakie?

W odpowiedziach Polaków na pytanie o sposób spędzania wakacji dominują trzy wskazania: na plaży (46 procent), z rodziną (39 procent) i w otoczeniu przyrody (29 procent). 8 procent Polaków liczy, że wakacje w tym roku będą imprezowe, a 1 procent planuje bawić się na festiwalach muzycznych, takich jak Open’er w Gdyni, Tomorrowland w Belgii czy Sziget na Węgrzech. 6 procent respondentów szuka wyciszenia, a 4 procent planuje samotną wyprawę. Mniej częstymi wyborami są staycation, czyli wakacje w domu (2 procent) i workation, czyli podróż połączona z pracą (1 procent).

Dokąd na majówkę i Boże Ciało?

7 procent zapytanych Polaków planuje w tym roku city break, czyli weekend w innym mieście. Niektórzy chcą połączyć urlop z wydarzeniem rodzinnym, jak ślub i wesele (1 procent), lub wydarzeniem sportowym, jak piłkarskie mistrzostwa Europy w Niemczech i igrzyska olimpijskie w Paryżu (0,4 procent).

W Europie chętni do udziału w wydarzeniach muzycznych są zwłaszcza Węgrzy (2,8 procent), Portugalczycy (2,3 procent) i Czesi (2 procent), a w sportowych Szwajcarzy (2,2 procent), Niemcy (1,3 procent) i Portugalczycy (1 procent).

Turyści europejscy, podobnie jak Polscy, preferują wakacje na plaży (45 procent), rodzinne (33 procent) i na łonie przyrody (15 procent). Europejczycy ogółem, częściej niż Polacy, planują za to city breaks (12 procent), w szczególności Hiszpanie (17 procent), Czesi (16 procent) i Austriacy (15 procent).

Czytaj więcej

Polska zaprasza na rowery, kajaki i wędrówki. Nowa promocja w Niderlandach

Kemping czy all inclusive?

Revolut zapytał też Europejczyków o ulubione aktywności i atrakcje w czasie podróży. Polscy respondenci najczęściej chcą zwiedzić zabytki (58 procent) oraz próbować lokalnej kuchni i poznawać miejscowe tradycje (39 procent).

Jeśli chodzi o miejsce noclegu, w czołówce jest hotel z wyżywieniem w formule all inclusive (30 procent). Dla polskiego turysty ważne są też animacje dla dzieci, żeby rodzice mogli odpocząć (18 procent) i kultura - koncerty, teatr i muzea (18 procent). Wśród pożądanych atrakcji są też życie nocne, imprezy w klubach i barach (12 procent) i bliższe poznanie mieszkańców (10 procent). Część Polaków stawia na zdrowie, urodę i zabiegi w spa (8 procent), uprawianie sportów (8 procent), caravaning lub kemping, na przykład w lesie czy nad jeziorem (11 procent).

Revolut

Caravaning i kemping biją natomiast rekordy popularności na Litwie - taki urlop planuje co czwarty zapytany Litwin. Sportowe wakacje wybierają zwłaszcza Austriacy (17 procent), Szwajcarzy (13 procent) i Niemcy (11 procent). Wakacje imprezowe i życie nocne to domena Greków (20 procent) i Hiszpanów (15 procent). Wygodę hotelowego all inclusive cenią sobie szczególnie Bułgarzy (47 procent), Włosi i Rumuni (po 42 procent). Animacje dla dzieci są ważne dla Słowaków, Czechów i Rumunów (po 16 procent). Dobra kuchnia to priorytet dla Włochów (54 procent) i Szwajcarów (50 procent). O zdrowie i urodę dbają na wakacjach Austriacy (26 procent), Niemcy (23 procent) i Węgrzy (22 procent).

Revolut

Wyniki (Polska):

1. W którym miesiącu planujesz swoje główne/najdłuższe wakacje w 2024 roku?

1 procent - marzec

2 procent - kwiecień

3 procent - maj

10 procent - czerwiec

28 procent - lipiec

28 procent - sierpień

14 procent - wrzesień

2 procent - październik

1 procent - listopad

0 procent - grudzień

6 procent - nie planuję żadnego urlopu w 2024 roku

5 procent - nie wiem

2. W którym kraju planujesz swoje główne/najdłuższe wakacje w 2024 roku?

44 procent - w moim ojczystym kraju (Polska)

37 procent - za granicą w kraju europejskim, w tym:

Chorwacja - 5,5 procent

Włochy - 5,4 procent

Grecja - 5,3 procent

Hiszpania - 5,2 procent

Turcja - 3,1 procent

Portugalia - 2 procent

Bułgaria - 1,1 procent

Niemcy - 1,2 procent

Wlk. Brytania - 1,1 procent

Francja - 1 procent

6 procent - za granicą poza Europą, w tym:

Egipt - 1,1 procent

Tunezja - 0,7 procent

USA - 0,6 procent

6 procent - nie planuję żadnego urlopu w 2024 roku

7 procent - nie wiem

3. Na jakie wakacje wybierasz się w tym roku?

46 procent - wakacje na plaży

39 procent - wakacje rodzinne

29 procent - wakacje w otoczeniu przyrody

8 procent - wakacje imprezowe

7 procent - city break (na przykład weekend w innym mieście)

6 procent - wellness, wyciszenie się

4 procent - samotna wyprawa

2 procent - staycation (wakacje w domu)

1 procent - workation (łączenie pracy z podróżą)

1 procent - sporty zimowe (na przykład narty, snowboard)

1 procent - udział w uroczystości (na przykład wesele, podróż poślubna)

1 procent - udział w festiwalu muzycznym (na przykład Open’er, Sziget, Tomorrowland)

0,4 procent - udział w wydarzeniu sportowym (na przykład UEFA EURO, igrzyska olimpijskie)

2 procent - inne

6 procent - nie planuję żadnego urlopu w 2024 roku (jednokrotny wybór)

3 procent - nie wiem (jednokrotny wybór)

4. Jakie aktywności/atrakcje cenisz w trakcie podróży?

58 procent - zwiedzanie lokalnych zabytków i architektury

39 procent - poznawanie lokalnej kuchni i tradycji (na przykład festiwale, święta)

30 procent - hotel all inclusive (na przykład open bar i jedzenie)

18 procent - aktywności dla dzieci (na przykład żeby rodzice mogli odpocząć)

18 procent - wydarzenia kulturalne (na przykład koncerty, teatr, muzea)

12 procent - imprezy w lokalnych klubach i barach (życie nocne)

11 procent - kemping lub caravaning (na przykład w lesie, nad jeziorem)

10 procent - poznawanie mieszkańców (na przykład nauka słów w lokalnym języku)

8 procent - uprawianie sportu (na przykład sporty zimowe, sporty wodne)

8 procent - wellness, zdrowie i uroda (na przykład pobyt w spa)

1 procent - workation (łączenie pracy z podróżą)

2 procent - inne

5 procent - nie podróżuję, wolę pobyt w domu (jednokrotny wybór)

Badanie „Revolut Travel Report” zlecone firmie badawczej Dynata objęło 15 tysięcy losowo wybranych osób z 15 krajów w Europie: Austrii, Niemiec, Szwajcarii, Włoch, Grecji, Chorwacji, Hiszpanii, Portugalii, Polski, Litwy, Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii i Bułgarii (po tysiąc osób z każdego kraju).

Revolut, aplikacja finansowa, z której korzysta ponad 40 milionów klientów na świecie i europejski bank, w którym konto mają ponad 3 miliony Polaków, zapytał 15 tysięcy osób w 15 krajach, w tym tysiąc w Polsce, o ich plany wakacyjne.

Urlop przed, w trakcie czy po sezonie?

Pozostało 97% artykułu
Popularne Trendy
Chorwacja: Przestawiamy turystykę na zrównoważone tory. Celem - wysoka jakość
Popularne Trendy
Turyści w kwestiach klimatycznych są jak schizofrenicy
Popularne Trendy
Amerykanie planują wakacje. Na szczycie listy marzeń europejska stolica
Popularne Trendy
Badanie. 60 procent Polaków nie planuje wyjazdu na majówkę
Popularne Trendy
Nowy rok - nowy rekord Polaków w Chorwacji. „Między nami są dobre wibracje”
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?