Dyrektywa Rady (UE) 2021/514 zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (dalej „dyrektywa") rozszerza współpracę administracyjną, gdy transakcje zawierane są za pośrednictwem operatorów platform internetowych mających siedzibę w innej jurysdykcji. Wzmocnienie tej współpracy podyktowane jest brakiem sprawozdawczości w zakresie dochodów uzyskiwanych przez sprzedawców z tytułu świadczenia usług lub sprzedaży towarów za pośrednictwem platform internetowych, co doprowadza do utraty dochodów podatkowych państw członkowskich. Jest to kolejny środek prawny mający służyć walce z unikaniem lub uchylaniem się od opodatkowania i związany jest przede wszystkim z koniecznością zapewnienia organom podatkowym państw członkowskich odpowiednich instrumentów do pozyskiwania i następnie wymiany informacji w odniesieniu do transakcji dokonywanych za pośrednictwem platform cyfrowych. Na platformy cyfrowe zostanie nałożony obowiązek sprawozdawczy dotyczący sprzedawców wykorzystujących platformy, a na państwa członkowskie obowiązek przekazywania tak pozyskanych informacji do innych państw członkowskich. Nowe przepisy będą obowiązywać od 1 stycznia 2023 r.
W motywie 6. dyrektywy wskazano, że obserwuje się szybką transformację cyfrową gospodarki, co powoduje coraz wyższą liczbę oszustw podatkowych, uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania. Motyw 8. dyrektywy wskazuje, że większość dochodów lub podstaw opodatkowania sprzedawców na platformach cyfrowych przepływa przez granice i wymiana informacji w przedmiotowym zakresie przyniosłaby pozytywne skutki, gdyby informacje te były przekazywane także państwom członkowskim, które kwalifikują się do opodatkowania uzyskanych dochodów.
Czytaj więcej
Nowa polska danina od reklam jest częściowo wzorowana na podatku cyfrowym, wprowadzonym już w niektórych krajach Unii Europejskiej.
W motywach 9., 10. i 11. dyrektywy wskazuje się, że w celu zapewnienia odpowiedniego funkcjonowania rynku wewnętrznego zasady sprawozdawcze powinny być zarówno skuteczne, jak i proste. Biorąc pod uwagę trudności w wykrywaniu zdarzeń podatkowych zachodzących podczas wykonywania działalności komercyjnej, ułatwianej przez platformy cyfrowe, oraz przy uwzględnieniu dodatkowego obciążenia administracyjnego, z którym w takich przypadkach musiałyby się mierzyć administracje podatkowe, konieczne jest nałożenie na operatorów platform obowiązku sprawozdawczego. Obowiązek ten powinien obejmować zarówno działalność transgraniczną, jak i inną niż transgraniczna, aby zapewnić skuteczność zasad sprawozdawczości, właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, równe warunki działania i zasadę niedyskryminacji. Ostatecznie niezwykle istotne jest zapewnienie, aby obowiązek sprawozdawczy miał zastosowanie niezależnie od charakteru prawnego sprzedawcy. Coraz więcej osób i firm sprzedaje towary lub oferuje usługi za pośrednictwem platform internetowych i ta liczba stale rośnie (w czym covid bardzo pomógł).
W ten sposób osiągane dochody pozostają w dużej mierze niezgłoszone, tym samym podatek nie zostaje odprowadzony, w szczególności gdy dana platforma działa w kilkunastu państwach jednocześnie. Państwa członkowskie tracą tym samym dochody podatkowe, a handlujący na platformach internetowych uzyskują nieuczciwą przewagę nad tradycyjnymi firmami. Dyrektywa, jak już była o tym mowa, ma zobligować operatorów platform do zgłaszania dochodów osób i firm, które prowadzą wymianę handlową na ich platformach, a państwa członkowskie do automatycznej wymiany powyższych informacji. Umożliwia to krajowym organom podatkowym wykrywanie powyższych dochodów i ustalanie należnych zobowiązań podatkowych. Przepisy dyrektywy doprecyzowują również, w jakiej formie właściwe organy dwóch lub więcej państw członkowskich mają przeprowadzać wspólne kontrole, stanowiąc jednocześnie, że dochody operatorów platform internetowych wystarczy zgłosić tylko w jednym z tych państw.