Reklamacja importowanego towaru – jak odzyskać VAT i cło

Często dopiero gdy importowane towary trafią do magazynu przedsiębiorca stwierdza, że są one uszkodzone. Pojawia się wtedy pytanie, co z kwotami zapłaconymi w urzędzie celnym

Aktualizacja: 05.10.2011 04:44 Publikacja: 05.10.2011 03:00

Reklamacja importowanego towaru – jak odzyskać VAT i cło

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

- Nasza spółka zajmuje się hurtowym handlem żywnością. W maju 2011 kupiliśmy produkty spożywcze od kontrahenta z Serbii. Dokonaliśmy ich odprawy i uiściliśmy cło oraz należny VAT. Po przybyciu kontenera okazało się, że towary były niewłaściwie zapakowane i zapleśniały.

Ze względów sanitarnych nie mogliśmy nawet umieścić ich w naszym magazynie. Wysłaliśmy je więc do wskazanego przez dostawcę serbskiego magazynu na terytorium Polski. Na szczęście z firmą z Serbii współpracujemy od dawna i uznała ona reklamację. Co jednak z zapłaconym cłem i VAT? Czy możemy ubiegać się o ich zwrot, jeśli towar zostanie wywieziony z powrotem do Serbii? –

pyta czytelnik.

W pierwszej kolejności należy zastanowić się, czy importer uprawniony jest do odliczenia VAT naliczonego, który wynika z dokumentu celnego potwierdzającego import wadliwego towaru. Mogą bowiem pojawić się wątpliwości, czy ma on związek ze sprzedażą opodatkowaną. Wtedy jednak przedsiębiorca powinien mieć prawo ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim nabyte towary lub usługi służą lub będą służyć do wykonywania działalności opodatkowanej podatnika. Co istotne, ust. 2 pkt 2 tego przepisu wskazuje, że w wypadku importu kwotę VAT naliczonego stanowi podatek wynikający z dokumentu celnego.

Skoro więc polski przedsiębiorca importował towary w celu wykonywania działalności opodatkowanej (towary miały być z zyskiem odsprzedane), to późniejsze stwierdzenie ich wadliwości nie powoduje utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanego dokumentu celnego.

Zgodnie z  art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o  VAT prawo do odliczenia powstaje w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik otrzymał dokument celny. Z ust. 11 tego przepisu wynika, że może on skorzystać z odliczenia także w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

Podatek do odliczenia

Zasady ubiegania się o zwrot VAT od importowanych towarów, które podlegają reklamacji, zostały uregulowane w rozporządzeniu ministra finansów z 4 kwietnia 2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o  podatku od towarów i usług.

W ust. 1 § 19 tego rozporządzenia czytamy, że zwrot VAT zapłaconego od importu towarów przysługuje podatnikom, którzy dokonali wywozu towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej, w związku z ich reklamacją. Ust. 6 tego przepisu wskazuje jednak okoliczności, kiedy ubieganie się o zwrot podatku nie jest możliwe.

Wynika z niego, że fiskus nie odda podatku, jeśli:

• podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia VAT należnego lub

• został on zwrócony na podstawie odrębnych przepisów (w tym w formie zaliczki), lub

• VAT zapłacony był z tytułu importu towarów objętych procedurą odprawy czasowej z  częściowym zwolnieniem od  należności celnych przywozowych, jeżeli wywóz towaru nastąpił po upływie miesiąca następującego po  miesiącu, w  którym dokonano importu.

W opisanej sytuacji polska spółka nie może więc ubiegać się o zwrot VAT, jest bowiem uprawniona do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającej z dokumentu celnego, który potwierdza import towarów. Nie zmienia tego późniejszy wywóz towarów do Serbii.

Należności celne do zwrotu

Z art. 238 wspólnotowego kodeksu celnego wynika, że należności celne przywozowe podlegają zwrotowi lub umorzeniu, gdy okaże się, że zaksięgowana kwota tych należności dotyczy towarów objętych daną procedurą celną i nieprzyjętych przez importera z powodu ich wadliwości lub niezgodności z warunkami kontraktu, w wyniku realizacji którego dokonano przywozu tych towarów. Za towary wadliwe w rozumieniu pierwszego akapitu uważa się towary uszkodzone przed ich zwolnieniem.

Zwrot lub umorzenie należności celnych przywozowych uzależnione jest od tego, czy:

• towary nie zostały użyte, chyba że wstępne ich użycie okazało się konieczne do stwierdzenia ich wadliwości lub niezgodności z warunkami kontraktu,

• towary zostały wywiezione poza obszar celny Wspólnoty.

Tego drugiego warunku czasem można jednak uniknąć. Na wniosek osoby zainteresowanej organy celne mogą zezwolić na zniszczenie towarów lub ich objęcie w celu powrotnego wywozu procedurą tranzytu zewnętrznego, procedurą składu celnego, umieszczenie w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym.

Należności celne przywozowe nie są zwracane lub umarzane wobec towarów, które przed ich zgłoszeniem organom celnym zostały czasowo przywiezione w celu przeprowadzenia prób. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ich wadliwość lub niezgodność z warunkami kontraktu nie mogła zostać podczas tych prób ujawniona.

Jeśli wszystkie warunki są spełnione, to należności celne przywozowe są zwracane lub umarzane na pisemny wniosek dłużnika złożony we właściwym urzędzie celnym. Trzeba go przesłać w ciągu 12 miesięcy, licząc od dnia powiadomienia dłużnika o tych należnościach. W należycie uzasadnionych wypadkach organy celne mogą zezwolić na przekroczenie tego terminu.

Kto powinien złożyć wniosek

Szczegółowe zasady ubiegania się o zwrot uiszczonego cła zostały określone w art. 878 – 909 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/ 93 z 2 lipca 1993, ustanawiającego przepisy w celu wykonania wspólnotowego kodeksu celnego.

Wynika z nich, że wniosek może złożyć osoba, która uiściła należności lub która jest zobowiązana do ich zapłaty, bądź osoby, które przejęły jej prawa i obowiązki. Wniosek może zostać również złożony przez przedstawiciela uprawnionych osób.

Wzór wniosku jest w załączniku 111 do tego rozporządzenia.

Polski przedsiębiorca jest więc uprawniony do ubiegania się o zwrot zapłaconego cła. Wniosek w tej sprawie do właściwego naczelnika urzędu celnego należy złożyć przed wysyłką towarów poza obszar Unii Europejskiej.

Może to zrobić  sam przedsiębiorca lub agencja celna działająca jako jego przedstawiciel.

Autor jest konsultantem podatkowym w ECDDP sp. z o.o.

- Nasza spółka zajmuje się hurtowym handlem żywnością. W maju 2011 kupiliśmy produkty spożywcze od kontrahenta z Serbii. Dokonaliśmy ich odprawy i uiściliśmy cło oraz należny VAT. Po przybyciu kontenera okazało się, że towary były niewłaściwie zapakowane i zapleśniały.

Ze względów sanitarnych nie mogliśmy nawet umieścić ich w naszym magazynie. Wysłaliśmy je więc do wskazanego przez dostawcę serbskiego magazynu na terytorium Polski. Na szczęście z firmą z Serbii współpracujemy od dawna i uznała ona reklamację. Co jednak z zapłaconym cłem i VAT? Czy możemy ubiegać się o ich zwrot, jeśli towar zostanie wywieziony z powrotem do Serbii? –

Pozostało 88% artykułu
Edukacja
Matura 2024: język polski - poziom podstawowy. Odpowiedzi eksperta
Sądy i trybunały
Trybunał niemocy. Zabezpieczenia TK nie zablokują zmian w sądach
Sądy i trybunały
Piebiak: Szmydt marzył o robieniu biznesu na Wschodzie, mógł być szpiegiem
Sądy i trybunały
"To jest dla mnie szokujące". Szefowa KRS o sprawie sędziego Szmydta
Konsumenci
Kolejna uchwała SN w sprawach o kredyty