- Nasza spółka zajmuje się hurtowym handlem żywnością. W maju 2011 kupiliśmy produkty spożywcze od kontrahenta z Serbii. Dokonaliśmy ich odprawy i uiściliśmy cło oraz należny VAT. Po przybyciu kontenera okazało się, że towary były niewłaściwie zapakowane i zapleśniały.
Ze względów sanitarnych nie mogliśmy nawet umieścić ich w naszym magazynie. Wysłaliśmy je więc do wskazanego przez dostawcę serbskiego magazynu na terytorium Polski. Na szczęście z firmą z Serbii współpracujemy od dawna i uznała ona reklamację. Co jednak z zapłaconym cłem i VAT? Czy możemy ubiegać się o ich zwrot, jeśli towar zostanie wywieziony z powrotem do Serbii? –
pyta czytelnik.
W pierwszej kolejności należy zastanowić się, czy importer uprawniony jest do odliczenia VAT naliczonego, który wynika z dokumentu celnego potwierdzającego import wadliwego towaru. Mogą bowiem pojawić się wątpliwości, czy ma on związek ze sprzedażą opodatkowaną. Wtedy jednak przedsiębiorca powinien mieć prawo ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim nabyte towary lub usługi służą lub będą służyć do wykonywania działalności opodatkowanej podatnika. Co istotne, ust. 2 pkt 2 tego przepisu wskazuje, że w wypadku importu kwotę VAT naliczonego stanowi podatek wynikający z dokumentu celnego.