Reklama

Koszty uzyskania przychodu: bez PIT-8C za promocyjną sprzedaż za 1 zł

Klient, który skorzysta ze świątecznej promocji, nie musi się obawiać fiskusa

Publikacja: 24.11.2011 06:58

Święta za pasem, sprzedawcy kuszą atrakcyjnymi ofertami. Przykładowo osoby, które zdecydują się na podpisanie umowy z platformą cyfrową, mogą kupić za złotówkę wysokiej klasy telewizor (pisaliśmy o tym w „Rz" z 15 listopada).

Propozycja interesująca, ale czy fiskus nie dopatrzy się tutaj przychodu z nieodpłatnego (bądź częściowo odpłatnego) świadczenia?

Jego definicja jest szeroka i obejmuje wiele korzyści majątkowych. Urzędy też chętnie sięgają po dodatkowe wpływy i jak pokazuje sprawa pakietów medycznych, nie bez sukcesów.

Ministerstwo Finansów jednak uspokaja.

Zakup telewizora za 1 zł w ramach zawartej z operatorem umowy na dostarczanie usług nie prowadzi do powstania po stronie kupującego przychodu

Reklama
Reklama

– czytamy w odpowiedzi resortu na pytanie „Rzeczpospolitej". – Umowa może bowiem w dowolny sposób kształtować warunki sprzedaży, w tym cenę.

Wydatki na świąteczne akcje promocyjne będą kosztem sprzedawcy

– Nie można rozpatrywać zakupów za symboliczną złotówkę w oderwaniu od całości transakcji – komentuje Maciej Grela, doradca podatkowy w kancelarii Gide Loyrette Nouel. – Nikt przecież nie rozdaje cennego sprzętu za darmo, obniżki są oferowane w celu uatrakcyjnienia sprzedaży podstawowej usługi, w tym wypadku dostarczania sygnału z platformy cyfrowej.

Wartość telewizora jest wkalkulowana w cenę całej usługi, trudno więc uznać, że klient coś na tym dodatkowo zarabia. Zresztą w wielu promocyjnych ofertach wykorzystywany jest ten mechanizm, np. przy zakupie telefonów za złotówkę. Reasumując, klient nie uzyskuje przychodu, a sprzedawca nie musi mu wystawiać informacji PIT-8C – wyjaśnia ekspert.

Dodaje on, że firma organizująca promocję ma też z niej podatkowe korzyści. Otóż może zaliczyć wydatek na sprzęt do kosztów uzyskania przychodów. I to w całości, chociaż sprzedała go tylko za złotówkę.

Jest to niewątpliwie wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodów, bo akcja promocyjna ma przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć obroty firmy. Potwierdzają to interpretacje izb skarbowych wydawane w imieniu ministra finansów.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Święta za pasem, sprzedawcy kuszą atrakcyjnymi ofertami. Przykładowo osoby, które zdecydują się na podpisanie umowy z platformą cyfrową, mogą kupić za złotówkę wysokiej klasy telewizor (pisaliśmy o tym w „Rz" z 15 listopada).

Propozycja interesująca, ale czy fiskus nie dopatrzy się tutaj przychodu z nieodpłatnego (bądź częściowo odpłatnego) świadczenia?

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Dobra osobiste
Wypadek na A1. Sąd zdecydował ws. pozwów rodziny Sebastiana M.
Prawo pracy
Prawnik ostrzega: nadchodzi rewolucja w traktowaniu samozatrudnionych
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Sądy i trybunały
Wyrok TSUE to nie jest opcja atomowa, ale chaos w sądach i tak spotęguje
Reklama
Reklama