Reklama
Rozwiń
Reklama

Koszty uzyskania przychodu: bez PIT-8C za promocyjną sprzedaż za 1 zł

Klient, który skorzysta ze świątecznej promocji, nie musi się obawiać fiskusa

Publikacja: 24.11.2011 06:58

Święta za pasem, sprzedawcy kuszą atrakcyjnymi ofertami. Przykładowo osoby, które zdecydują się na podpisanie umowy z platformą cyfrową, mogą kupić za złotówkę wysokiej klasy telewizor (pisaliśmy o tym w „Rz" z 15 listopada).

Propozycja interesująca, ale czy fiskus nie dopatrzy się tutaj przychodu z nieodpłatnego (bądź częściowo odpłatnego) świadczenia?

Jego definicja jest szeroka i obejmuje wiele korzyści majątkowych. Urzędy też chętnie sięgają po dodatkowe wpływy i jak pokazuje sprawa pakietów medycznych, nie bez sukcesów.

Ministerstwo Finansów jednak uspokaja.

Zakup telewizora za 1 zł w ramach zawartej z operatorem umowy na dostarczanie usług nie prowadzi do powstania po stronie kupującego przychodu

Reklama
Reklama

– czytamy w odpowiedzi resortu na pytanie „Rzeczpospolitej". – Umowa może bowiem w dowolny sposób kształtować warunki sprzedaży, w tym cenę.

Wydatki na świąteczne akcje promocyjne będą kosztem sprzedawcy

– Nie można rozpatrywać zakupów za symboliczną złotówkę w oderwaniu od całości transakcji – komentuje Maciej Grela, doradca podatkowy w kancelarii Gide Loyrette Nouel. – Nikt przecież nie rozdaje cennego sprzętu za darmo, obniżki są oferowane w celu uatrakcyjnienia sprzedaży podstawowej usługi, w tym wypadku dostarczania sygnału z platformy cyfrowej.

Wartość telewizora jest wkalkulowana w cenę całej usługi, trudno więc uznać, że klient coś na tym dodatkowo zarabia. Zresztą w wielu promocyjnych ofertach wykorzystywany jest ten mechanizm, np. przy zakupie telefonów za złotówkę. Reasumując, klient nie uzyskuje przychodu, a sprzedawca nie musi mu wystawiać informacji PIT-8C – wyjaśnia ekspert.

Dodaje on, że firma organizująca promocję ma też z niej podatkowe korzyści. Otóż może zaliczyć wydatek na sprzęt do kosztów uzyskania przychodów. I to w całości, chociaż sprzedała go tylko za złotówkę.

Jest to niewątpliwie wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodów, bo akcja promocyjna ma przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć obroty firmy. Potwierdzają to interpretacje izb skarbowych wydawane w imieniu ministra finansów.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: TSUE wysadził TK w powietrze. To ważna lekcja także dla Donalda Tuska
Cudzoziemcy
Kierowca musi mówić po polsku? Prawnicy oceniają nową usługę „Bolt lokalnie"
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Wieczni prezesi spółdzielni mieszkaniowych zostaną? Spór o reformę
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama