Podatek od ukrytych dochodów znów w Trybunale

Trybunał Konstytucyjny zajmie się aktualnymi przepisami o 75-proc. daninie od dochodów z tzw. nieujawnionych źródeł.

Publikacja: 11.10.2013 09:29

Podatek od ukrytych dochodów znów w Trybunale

Foto: www.sxc.hu

Czy przepisy regulujące zasady wymiaru 75 proc. podatku od ukrytych dochodów obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. są zgodne z konstytucją? – o to zapytał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim (sygn. I SA/Go 336/13). Eksperci nie mają wątpliwości: aktualne regulacje nie różnią się od poprzednio obowiązujących, jeśli więc Trybunał chce być konsekwentny, powinien je zakwestionować.

Przypomnijmy, że Trybunał Konstytucyjny podważył zgodność z ustawą zasadniczą większości przepisów regulujących zasady opodatkowania dochodów z tzw. nieujawnionych źródeł przychodów w latach 1998–2006 (wyrok z 18 lipca 2013 r. sygn. SK 18/09). Uznał, że są one obarczone bardzo poważnymi wadami legislacyjnymi dotyczącymi ich konstrukcji i treści. Wprowadzając szczególnie restrykcyjną instytucję podatku od dochodów nieujawnionych, ustawodawca unormował ją w trzech lakonicznych przepisach, które w większości okazały się nieprecyzyjne i niejednoznaczne.

– W pisemnym uzasadnieniu swojego wyroku Trybunał wyraźnie wskazał, że aktualne przepisy o nieujawnionych dochodach niewiele się różnią od zakwestionowanych regulacji – mówi Artur Nowak, radca prawny, partner w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka. I dodaje, że mają te same mankamenty, które były powodem stwierdzenia niekonstytucyjności poprzedniej wersji. – Zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. w ustawie o PIT miały bardziej techniczny charakter – potwierdza doradca podatkowy Grzegorz Gębka. – Dlatego nie wyobrażam sobie, żeby Trybunał mógł wydać rozstrzygnięcie inne niż stwierdzenie niekonstytucyjności także obecnych przepisów – podkreśla.

Eksperci dodają, że ustawodawca powinien jak najszybciej zabrać się do przygotowania nowych regulacji. Fiskus nie może już bowiem wszczynać ani kontynuować postępowań za lata 1998–2006, podobnie będzie z późniejszym okresem, jeśli Trybunał zakwestionuje obecne przepisy. – Potrzebne są więc nowe, inaczej państwo nie będzie posiadało skutecznego mechanizmu ścigania osób ukrywających swoje dochody – mówi Grzegorz Gębka.

Jak nas poinformowano w Biurze Prasowym Trybunału Konstytucyjnego, w zeszłym roku średni czas rozpoznawania sprawy zakończonej wyrokiem wyniósł 19 miesięcy. Są jednak sprawy, które ze względu na swoją wagę traktuje się priorytetowo.

Jakie skutki praktyczne będzie miała inicjatywa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim? Zdaniem Artura Nowaka ze względu na duże prawdopodobieństwo zakwestionowania obecnych przepisów przez Trybunał urzędy i sądy administracyjne będą najprawdopodobniej zawieszać toczące się postępowania. – Pozwalają na to przepisy ordynacji podatkowej i prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – mówi ekspert.

Na nałożenie sankcyjnego podatku przez urząd narażeni byli ci, którzy ponosili duże wydatki, np. na cenną nieruchomość. Fiskus wymagał od nich, aby wskazali źródła pochodzenia swojego majątku. Mogły to być zarobki z etatu, działalności gospodarczej, wsparcie od rodziny (darowizna, pożyczka), spadek. Jeśli podatnik nie potrafił tego zrobić albo jego wyjaśnienia były dla skarbówki nieprzekonujące, groziła mu 75-proc. danina.

Czy przepisy regulujące zasady wymiaru 75 proc. podatku od ukrytych dochodów obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. są zgodne z konstytucją? – o to zapytał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim (sygn. I SA/Go 336/13). Eksperci nie mają wątpliwości: aktualne regulacje nie różnią się od poprzednio obowiązujących, jeśli więc Trybunał chce być konsekwentny, powinien je zakwestionować.

Przypomnijmy, że Trybunał Konstytucyjny podważył zgodność z ustawą zasadniczą większości przepisów regulujących zasady opodatkowania dochodów z tzw. nieujawnionych źródeł przychodów w latach 1998–2006 (wyrok z 18 lipca 2013 r. sygn. SK 18/09). Uznał, że są one obarczone bardzo poważnymi wadami legislacyjnymi dotyczącymi ich konstrukcji i treści. Wprowadzając szczególnie restrykcyjną instytucję podatku od dochodów nieujawnionych, ustawodawca unormował ją w trzech lakonicznych przepisach, które w większości okazały się nieprecyzyjne i niejednoznaczne.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"