Reklama

Podatek od ukrytych dochodów znów w Trybunale

Trybunał Konstytucyjny zajmie się aktualnymi przepisami o 75-proc. daninie od dochodów z tzw. nieujawnionych źródeł.

Publikacja: 11.10.2013 09:29

Podatek od ukrytych dochodów znów w Trybunale

Foto: www.sxc.hu

Czy przepisy regulujące zasady wymiaru 75 proc. podatku od ukrytych dochodów obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. są zgodne z konstytucją? – o to zapytał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim (sygn. I SA/Go 336/13). Eksperci nie mają wątpliwości: aktualne regulacje nie różnią się od poprzednio obowiązujących, jeśli więc Trybunał chce być konsekwentny, powinien je zakwestionować.

Przypomnijmy, że Trybunał Konstytucyjny podważył zgodność z ustawą zasadniczą większości przepisów regulujących zasady opodatkowania dochodów z tzw. nieujawnionych źródeł przychodów w latach 1998–2006 (wyrok z 18 lipca 2013 r. sygn. SK 18/09). Uznał, że są one obarczone bardzo poważnymi wadami legislacyjnymi dotyczącymi ich konstrukcji i treści. Wprowadzając szczególnie restrykcyjną instytucję podatku od dochodów nieujawnionych, ustawodawca unormował ją w trzech lakonicznych przepisach, które w większości okazały się nieprecyzyjne i niejednoznaczne.

– W pisemnym uzasadnieniu swojego wyroku Trybunał wyraźnie wskazał, że aktualne przepisy o nieujawnionych dochodach niewiele się różnią od zakwestionowanych regulacji – mówi Artur Nowak, radca prawny, partner w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka. I dodaje, że mają te same mankamenty, które były powodem stwierdzenia niekonstytucyjności poprzedniej wersji. – Zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. w ustawie o PIT miały bardziej techniczny charakter – potwierdza doradca podatkowy Grzegorz Gębka. – Dlatego nie wyobrażam sobie, żeby Trybunał mógł wydać rozstrzygnięcie inne niż stwierdzenie niekonstytucyjności także obecnych przepisów – podkreśla.

Eksperci dodają, że ustawodawca powinien jak najszybciej zabrać się do przygotowania nowych regulacji. Fiskus nie może już bowiem wszczynać ani kontynuować postępowań za lata 1998–2006, podobnie będzie z późniejszym okresem, jeśli Trybunał zakwestionuje obecne przepisy. – Potrzebne są więc nowe, inaczej państwo nie będzie posiadało skutecznego mechanizmu ścigania osób ukrywających swoje dochody – mówi Grzegorz Gębka.

Jak nas poinformowano w Biurze Prasowym Trybunału Konstytucyjnego, w zeszłym roku średni czas rozpoznawania sprawy zakończonej wyrokiem wyniósł 19 miesięcy. Są jednak sprawy, które ze względu na swoją wagę traktuje się priorytetowo.

Reklama
Reklama

Jakie skutki praktyczne będzie miała inicjatywa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim? Zdaniem Artura Nowaka ze względu na duże prawdopodobieństwo zakwestionowania obecnych przepisów przez Trybunał urzędy i sądy administracyjne będą najprawdopodobniej zawieszać toczące się postępowania. – Pozwalają na to przepisy ordynacji podatkowej i prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – mówi ekspert.

Na nałożenie sankcyjnego podatku przez urząd narażeni byli ci, którzy ponosili duże wydatki, np. na cenną nieruchomość. Fiskus wymagał od nich, aby wskazali źródła pochodzenia swojego majątku. Mogły to być zarobki z etatu, działalności gospodarczej, wsparcie od rodziny (darowizna, pożyczka), spadek. Jeśli podatnik nie potrafił tego zrobić albo jego wyjaśnienia były dla skarbówki nieprzekonujące, groziła mu 75-proc. danina.

Czy przepisy regulujące zasady wymiaru 75 proc. podatku od ukrytych dochodów obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. są zgodne z konstytucją? – o to zapytał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim (sygn. I SA/Go 336/13). Eksperci nie mają wątpliwości: aktualne regulacje nie różnią się od poprzednio obowiązujących, jeśli więc Trybunał chce być konsekwentny, powinien je zakwestionować.

Przypomnijmy, że Trybunał Konstytucyjny podważył zgodność z ustawą zasadniczą większości przepisów regulujących zasady opodatkowania dochodów z tzw. nieujawnionych źródeł przychodów w latach 1998–2006 (wyrok z 18 lipca 2013 r. sygn. SK 18/09). Uznał, że są one obarczone bardzo poważnymi wadami legislacyjnymi dotyczącymi ich konstrukcji i treści. Wprowadzając szczególnie restrykcyjną instytucję podatku od dochodów nieujawnionych, ustawodawca unormował ją w trzech lakonicznych przepisach, które w większości okazały się nieprecyzyjne i niejednoznaczne.

Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Prawo karne
Wypadek na A1. Nagły zwrot w procesie Sebastiana M.
Prawo pracy
Prawnik ostrzega: nadchodzi rewolucja w traktowaniu samozatrudnionych
Zawody prawnicze
Rząd zdecydował: nowa grupa zawodowa otrzyma przywilej noszenia togi
Sądy i trybunały
Rzecznik dyscyplinarny sędziów „na uchodźstwie”. Jak minister chce ominąć ustawę
Reklama
Reklama