Marcin Szymankiewicz
Przedsiębiorca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie budowy i sprzedaży budynków mieszkalnych (działalność deweloperska). Obecnie realizuje inwestycje budowy kompleksu dwóch budynków mieszkalnych jednorodzinnych przeznaczonych na sprzedaż (każdy budynek ma być sprzedawany oddzielnie). Budowa odbywa się przy wykorzystaniu zakupionych materiałów budowlanych oraz obcych usług budowlanych, tj. podwykonawców. W zakresie tych usług wymienić można na przykład: wykonanie murów, usługi podłączenia sieci gazowej, usługi kierownika budowy, usługi montażu okien wraz z materiałem itp. Czy przedsiębiorca postępuje prawidłowo, ewidencjonując w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów faktury dokumentujące wszelkie usługi obce podwykonawców i usługi towarzyszące, np. wykonanie murów, usługi podłączenia sieci gazowej, usługi kierownika budowy, usługi montażu okien wraz z materiałem? – pyta czytelnik.
Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określają przepisy rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1037 dalej: rozporządzenie).
Zgodnie z objaśnieniami
Jak wynika z objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów:
- Kolumna 10 („Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu") jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu.