Ekspert: Tesla to nudne auto przeszłości. Samochody elektryczne z Chin to przyszłość

Tesla nie ma już atrakcyjnych aut elektrycznych, a Niemcy utrzymają się na rynku, tylko ściśle współpracując z Chińczykami - mówi profesor Ferdinande Dudenhöffer, znany niemiecki ekspert motoryzacyjny.

Publikacja: 16.05.2025 12:05

Dziś największe koncerny motoryzacyjne w Chinach to chińskie firmy prywatne, które nie są powiązane

Dziś największe koncerny motoryzacyjne w Chinach to chińskie firmy prywatne, które nie są powiązane z zachodnimi partnerami – mówi prof. Ferdinand Dudenhöffer. Na zdjęciu pokaz systemu automatycznego parkowania w siedzibie firmy BYD w Shenzen, styczeń 2024 r.

Foto: Qilai Shen/Bloomberg

Chińskie auta elektryczne są dziś najlepsze na świecie?

Sercem samochodu elektrycznego jest bateria. Chińczycy wypracowali zaś najbardziej zaawansowane technologie ich budowy i zbudowali największe fabryki ich produkcji. To punkt pierwszy. Po drugie, mają niezwykle konkurencyjne koszty produkcji dzięki umiejętności wytwarzania przez takich potentatów jak Xiaomi korpusu auta z jednej części. To bardzo ogranicza liczbę potrzebnych robotów. Zasadniczo wystarczy do tego jedna, potężna maszyna. Wreszcie Chiny stały się liderem w technologiach cyfrowych, zarówno gdy idzie o automatyczne kierowanie pojazdem, jak i rozwiązania, które można zastosować w jego kokpicie. To wszystko powoduje, że w tej chwili chińska oferta jest bezkonkurencyjna. Wyprzedziła Teslę, która staje się pojazdem nudnym, pojazdem przeszłości.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Plus Minus
Posłuchaj „Plus Minus”: Jakim papieżem będzie Leon XIV?
Plus Minus
Zdobycie Czarodziejskiej góry
Plus Minus
„Amerzone – Testament odkrywcy”: Kamienne ruiny z tropików
Plus Minus
„Filozoficzny Lem. Tom 2”: Filozofia i futurologia
Plus Minus
„Fatalny rejs”: Nordic noir z atmosferą