- Jesteśmy w trakcie sporządzania sprawozdania za 2014 rok. Spółka nie tworzyła dotychczas rezerwy na świadczenia emerytalne i rentowe. W 2014 roku znacznie wzrosło zatrudnienie w firmie. W związku z tym zapadła decyzja, aby po raz pierwszy utworzyć rezerwę na świadczenia pracownicze w roku obrotowym 2014. Jak powinniśmy to zdarzenie ująć w księgach rachunkowych tego roku? – pyta czytelniczka.
Rezerwy na świadczenia emerytalne i rentowe są to przyszłe świadczenia na rzecz pracowników, zależne od stażu pracy. Tworzone są na podstawie przepisów prawa pracy, regulaminów wynagrodzeń, układów zbiorowych i innych wiążących porozumień pracodawców z pracownikami. Warunkiem tworzenia rezerw jest spełnienie kryterium istotności. To oznacza, że rezerwy na świadczenia emerytalne i rentowe tworzy się, jeśli ich nieuwzględnienie w sprawozdaniu finansowym zniekształciłoby obraz sytuacji finansowej i majątkowej oraz wynik jednostki.